1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Formula 1

Ferrari halusi Mika Salon jo varhain – ajoi ensimmäisen F1-kisansa ilman testejä

Mika Salo viettää keskiviikkona 50-vuotispäiväänsä. Salo teki Formula ykkösissä kunnioitettavan uran, vaikka tilaisuus siirtyä Ferrarille kaatui aikoinaan sopimusasioihin.

Ferrarin pääjohtaja Luca Di Montezemolo (vas.), kuskit Mika Salo ja Michael Schumacher sekä tallipäällikkö Jean Todt juhlimassa valmistajien mestaruutta kauden 1999 päätteeksi Maranellossa. Kuva: AOP

Suzuka, marraskuu 1994 **- **Japanissa Formula 3000 -sarjaa ajava Mika Salo saa Lotuksen F1-tallin pomolta Peter Collinsilta soiton.

- Etkö olekin Japanissa?

- Kyllä olen.

- Tarvitsisimme kuskin ensi viikonlopuksi. Tuletko ajamaan? Yksi pieni ongelma vain. Et saa alle yhtään testiä vaan menet suoraan vapaisiin harjoituksiin.

- Ei kai siinä mitään.

Salolla oli edessään tilaisuus, jota hän oli odottanut koko elämänsä. Se ei haitannut, että kutsu rata-autoilun kuninkuusluokkaan tuli kuuden päivän varoitusajalla.

F1-auto tuntui käsissä muiden kilpa-autojen superversiolta. Kun kiihdytti, vauhti kipusi nopeammin hurjemmaksi kuin millään muulla autolla. Kun jarrutti, auto pysähtyi kuin seinään.

Monelle kuskille uuden luokan auton ominaisuuksien kanssa olisi tarpeeksi tekemistä ensimmäiseksi kisaviikonlopuksi – varsinkin, kun alla on nolla testikilometriä. Tämä ei toki riittänyt Salon kohdalla: päälle mätkäistiin vielä armoton rankkasade, joka piiskasi Suzukan rataa kauden viimeistä edellisessä kilpailussa.

Kisaan startanneista autoista 13 keskeytti. Salo selvitti haasteen ja ajoi maaliin sijalla 10. Nykyisen pistelaskujärjestelmän mukaan tästä olisi palkittu yhdellä MM-pisteellä. Hieno suoritus kuskilta, joka ei vielä viikko sitten tiennyt pääsevänsä F1-auton rattiin.

Ferrarin mies

Hockenheim, elokuu 1999 **- **Salo johtaa F1-kisaa ensimmäistä kertaa elämässään. Hän tietää kuitenkin, ettei hän voita Hockenheimin osakilpailua. Ferrari haluaa hänen päästävän maailmanmestaruudesta taistelevan Eddie Irvinen ohitseen. Loukkaantunutta Michael Schumacheria paikkaamaan tullut Salo tekee työtä käskettyä. Palkintokorokkeella Irven ojentaa voittopokaalin suomalaiselle.

Suomalaisille F1-katsojille nämä hetket ovat jääneet parhaiten mieleen Salon urasta. Miten likaista ja epäoikeudenmukaista! Niin vain suomalaiselta vietiin varma voitto! Salon kannalta näissä hetkissä oli kyse paljon muustakin kuin yksittäisen osakilpailun voitosta. Ferrari pitää huolta omistaan. Viimeistään tästä hetkestä lähtien Salo oli Ferrarin miehiä.

- Yhteistyötä on tehty siitä lähtien periaatteessa aina. Minulla oli se muutaman vuoden Toyota-stintti siinä välissä. Kaikki muu, mitä olen tehnyt vuoden 1999 jälkeen, on liittynyt jotenkin Ferrariin, Salo kommentoi Yle Urheilulle 50-vuotispäivänään.

Vain muutama päivä ennen Hockenheimin kisaa julkaistussa Suomen Kuvalehden artikkelissa (siirryt toiseen palveluun) spekuloitiin nimenomaan skenaariolla, jossa Salo päästäisi Irvinen ohitseen Saksan GP:ssä.

- Se on mahdollista ja silloin teen sen. Mutta katsotaan nyt sitten kuinka innoissani olen, Salo sanoi tuolloin.

Kuva: AOP

Ferrari oli toki havitellut suomalaiskuskia jo paljon aiemmin leipiinsä. Tallipäällikkö Jean Todt halusi ostaa Salon ulos Tyrrelliltä kesken kauden 1995. Tyrrell ei suostunut, ja Ferrarille päätyikin Eddie Irvine.

- Kyllähän se jäi harmittamaan. Halusin tietenkin lähteä. En vain yksinkertaisesti päässyt irti sopimuksestani ja olin siellä jumissa. Olisi se varmaan aika erilaista ollut, jos olisi päässyt heti ensimmäisen vuoden jälkeen Ferrarille, Salo miettii.

F1-insinööri Ossi Oikarinen teki paljon töitä Salon kanssa tämän kilpailuvuosina. Oikarisen mukaan Salon arvo korostui nimenomaan kilpailuissa. Hän löi tallikaverinsa toistuvasti, vaikka aika-ajoissa vauhdin kanssa oli välillä tekemistä. Kisoissa vauhti löytyi poikkeuksetta.

- Ihan varmasti Mikan taidot olisivat riittäneet ajamaan huipputallien autoissa maailmanmestaruuksistakin. En näe, että se oli taidosta kiinni. Formula ykkösissä on usein kyse siitä, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Mika ei vaan välttämättä osunut oikeisiin autoihin oikeaan aikaan, Oikarinen kommentoi Yle Urheilulle.

Ihan varmasti Mikan taidot olisivat riittäneet ajamaan huipputallien autoissa maailmanmestaruuksistakin. En näe, että se oli taidosta kiinni.

Ossi Oikarinen

Suomalainen mentaliteetti

Sao Paulo, marraskuu 2016 - Kimi Räikkönen pyörähtää keskellä pääsuoraa sateisessa Brasilian GP:ssä. Autot viuhuvat ohi, mutta Jäämies selviää tilanteesta säikähdyksellä. Kisan tuomarineuvostossa istuu Mika Salo, arvostettu takavuosien kuski, joka muistetaan terävistä puheistaan ja aggressiivisesta ajotyylistään. Salo on arvostettu henkilö F1-piireissä.

Mikä suomalaisessa kilpa-autoilijassa on niin ihmeellistä, että Ferrari ja jopa F1-sarjan johtohenkilöt pyytävät häneltä konsultointia säännöllisesti? Michael Schumacherin loukkaantuessa Jean Todt soitti Salolle, vaikka hänellä olisi ollut käytettävissään Ferrarin testikuskit.

- Suomalainen mentaliteetti sopii hyvin autourheiluun. Ei mitään politikointia vaan mennään suoraan asiaan. Kun antaa hyvin palautetta autosta, se auttaa tiimiä aina, Salo kuittaa tyynesti.

- Aina, kun Mika tuli tiimiin, hän otti paikkansa. Kuljettajan pitää olla tiimiä kohtaan vaativa, mutta ego ei saa kasvaa liian suureksi. Siinä Mika oli parhaimmillaan. Hän teki töitä sen eteen, että homma toimii. Hän sopi tiimiin kuin tiimiin, Oikarinen kuvailee.

Suomalainen mentaliteetti sopii hyvin autourheiluun. Ei mitään politikointia vaan mennään suoraan asiaan.

Mika Salo

Nykyajan kuskeista löytyy harvakseltaan Salon kaltaisia räiskyviä persoonia. Salon tuomaroimassa Brasilian GP:ssä upeita ajotaitojaan väläytellyt Max Verstappen on tuonut tänä vuonna kaivattua väriä sarjaan. Salon mielestä ennakkoluuloton Verstappen on ollut piristysruiske.

- Max on ollut erikoislahjakkuus. Hän vain ajaa eikä valita, niin kuin moni muu. Hän pystyi toki ajamaan erilaisella riskillä kuin moni muu, koska hän tuli Red Bullille kesken kauden eikä taistellut mestaruudesta. Ensi vuonna näemme, kuinka hyvä Max on oikeasti ja kuinka riskillä hän uskaltaa ajaa. Odotan häneltä paljon ensi vuonna.

- Hän nousi kartingista niin nopeasti Formula ykkösiin, että hän toi sarjaan karting-liikkeitä, jotka eivät sinne koskaan kuuluneet. Hän rikkoi niin sanottuja herrasmiessopimuksia ja liikkui harmaalla alueella. Vanhemmat kuskit ärähtivät, minkä seurauksena tehtiin sääntö, joka kieltää ajolinjan muuttamisen jarrutusalueella. Sebastian Vettelhän meni siihen sitten itse ensimmäisenä, Salo naurahtaa.

Kuva: AOP

"Bottas lähtee Williamsilta ensi kauden jälkeen"

Abu Dhabi, marraskuu 2016 - Nico Rosbergin maailmanmestaruus on enää minuuttien päässä. Tallikaveri Lewis Hamilton johtaa kisaa ja on jo usean kierroksen ajan hidastellut Rosbergin edessä. Takaa tulevat Sebastian Vettel ja Max Verstappen saavuttavat Mercedes-kaksikkoa. Hamilton yrittää kaikin keinoin häiritä Rosbergia, jotta tämä jäisi palkintokorokkeen ulkopuolelle ja menettäisi mestaruuden. Rosberg pitää pintansa ja vie uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden. Samaan aikaan Hamilton saa kritiikkiä tempustaan.

- Mielestäni Hamilton ajoi juuri kuin pitikin. Hän ei tehnyt mitään vaarallista ja yritti loppuun asti saada Nicoa tekemään virhettä. Kyllä tallinkin pitää ymmärtää, että kuskit haluavat voittaa maailmanmestaruuden. Uskon, että Mercedeksellä pelättiin vain heidän törmäävän keskenään, mikä ei olisi hyvää mainosta kenellekään. Lopun taistelu teki kuitenkin kisasta hyvän, Salo kiteyttää.

Suomalaisittain kauden päätöskisa on antikliimaksi. Kauden jälkimmäisellä puoliskolla otteitaan selvästi kohentanut Kimi Räikkönen jää kuudenneksi. Valtteri Bottaksen kausi päättyy keskeytykseen. Salo painottaa, että Bottaksen kausi oli parempi kuin luvut antavat ymmärtää.

- Valtteri ajoi hienon kauden. Hän pieksi Massan ihan mennen tullen ja otti autosta irti kaiken, minkä pystyy. Hän ajoi ihan kärkijoukossa, vaikka autolla ei ollut siihen mahdollisuuksia.

- Valtteri lähtee Williamsilta ihan varmasti ensi kauden jälkeen, Salo ennustaa.

Räikkösen ja Bottaksen takaakin alkaa pikku hiljaa kuulua. Formula 3 -sarjaa ajava Niko Kari, 17, on todennäköisesti seuraava suomalainen, joka kipuaa rata-autoilun kuninkuusluokkaan. Hän on Red Bullin nuorten kuljettajien ohjelmassa ja päässee pian testaamaan F1-autoa.

- Ihmettelen, miksei Red Bull laittanut häntä ajamaan jo nyt Abu Dhabin testeissä. En näe mitään ihmeellistä siinä, että Niko olisi Formula ykkösissä kahden vuoden sisään, Salo kiteyttää.