Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Toyota ei odota menestystä Meksikosta: "Pitää ottaa se, mitä irti saa"

Meksikon MM-ralli alkaa perjantaina aamuyöllä Suomen aikaa. Tommi Mäkisen luotsaama Toyota lähtee sorateille realistisin tavoittein.

urheilu
Meksikon MM-ralli
AOP

Kauden kolmas MM-ralli Meksikossa on nykysarjan rankin koetus kuljettajalle ja autolle. Vähäinen happi ja saunaa muistuttavat lämpötilat ovat iso koetus huippukuntoisillekin.

Euroopassa ei ralliautolla taivalleta 2800 metrin korkeuteen, joka on Meksikon osakilpailun korkein kohta. Tämä on rajoittanut tiimien testimahdollisuuksia merkittävästi, sillä kansainvälinen autoliitto FIA ja rallisäännöt eivät salli kaukoralleihin testaamista paikan päällä.

Jos turbomoottorit murisivat sulosäveliä Ruotsin pakkaskelissä, vaihtuu sinfoniat mollivoittoisiksi Meksikon auringon alla.

Normaalisti 380 hevosvoimaa tuottava kisamoottori joutuu turvautumaan korkealla kulkevilla erikoiskokeilla neljäsosaan vähemmän "polleja", eli toimeen on tultava noin 285 hevosvoimalla.

Jalat maassa

Toyotaa menestykseen luotsaava tallipäällikkö Tommi Mäkinen ei vielä osaa sanoa, mikä tiimille on mahdollista saavuttaa ensimmäisellä Meksikon-keikalla.

Tiimi on ainut, joka antaa kokemuksessa tasoitusta haastajille Meksikon ainutlaatuisista olosuhteista.

- Suurin osa ajamistamme testeistä on ollut soralla, joten voimme olla luottavaisia tästä pinnasta, kun suuntaamme Meksikoon, Mäkinen sanoo.

- Kisassa on vain yksi kysymysmerkki; korkean ilmanalan ja korkean lämpötilan yhdistelmä. Testasimme viime vuonna Espanjassa liki + 40 asteen lämpötilassa. Insinöörit ovat niin ikään tehneet paljon töitä moottoriohjelmien kanssa, mutta eihän näitä asioita koskaan tiedä ennen kuin on tosi kyseessä.

Jari-Matti Latvala Meksikossa 2017.
Jari-Matti Latvala Meksikon testi-erikoiskokeella.AOP

Kutkuttava taistelu sarjatilanteessa nostaisi hätäisemmältä kaverilta ajokengät irti asfaltista, mutta Mäkisen kokemus omilta kilpailuvuosiltaan auttaa pitäytymään rallin realiteeteissa.

Ilon aihetta löytyy myös kautta linjan koventuneessa kilpailussa.

- Ruotsin-voiton jälkeinen aika on ollut uskomatonta, mutta ammattilaisina pidämme jalat tukevasti maassa. Tiedämme, että vaikeita hetkiä tulee eteen paljon hyviä hetkiä helpommin, minkä vuoksi työskentelemme kovempaa kuin koskaan. Parasta on se, että ralli näyttää nyt tasaisemmalta kuin koskaan. Kaikki autonvalmistajat ovat mukana kisassa, pystyen pohja-aikoihin. Se on mielestäni lajille kokonaisuudessaan hieno asia.

MM-sarjan kärkimies, Ruotsista täyden pistepotin kanssa kotiin lähtenyt Jari-Matti Latvala on todistettavasti mitä mainioimmassa iskussa, mutta Meksikoon on pakko lyödä jarrua.

Pidon mukaan

Ennakko-odotukset eivät ole Ruotsin rallin tasolla.

- Minulla on joitain todella iloisia muistoja Meksikosta, sillä voitin kisan viime vuonna. Tiedän myös syyt sen voiton taustalla, Latvala aloittaa.

- Aloitin kisan hyvällä lähtöpaikalla, letkan jälkipäässä. Sain etua puhtaammista teistä, ja kasvatin johtoasemani suureksi samalla kun kärkikuskit kärsivät olosuhteista. Niinpä tilanne on tänä vuonna päinvastainen minulle. Näissä olosuhteissa täytyy vain ottaa se, mitä on saatavilla, ja olisin erittäin iloinen sijoituksesta viiden parhaan joukossa.

Miikka Anttila ja Jari-Matti Latvala juhlivat voittoa Meksikossa 2016.
Miikka Anttila ja Jari-Matti Latvala juhlivat viine vuonna Meksikossa voittoa.AOP

Koko kautta ajatellen Latvala on kuitenkin yksi sarjan "kovanaamoista", mestaruudesta ajavista kuljettajista. Se vaatii kuljettajalta itseltään - samoin kuin tiimiltä - täydellistä suorittamista myös tulevissa koitoksissa.

- Mikään ei ole kohdallani muuttunut Ruotsista, mutta ehkä tämä tilanne korostaa täysillä tekemisen tärkeyttä, ja myös tasaisuutta. Jos siihen pystyy, voi kenties olla hyvällä sijoituksella vuoden päätteeksi. Se ei tosin ollut tavoitteemme vielä tähän ensimmäiseen kauteen.

Kisassa ajetaan 19 erikoiskoetta, joista kertyy 370,46 EK-kilometriä.

EK1 alkaa perjantaina aamuyöstä klo 2.05 Suomen aikaa.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat