1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. ralliautoilu

Keskinopeudet kohonneet MM-ralleissa – Jyväskylän rallireitti uusiksi

Ensimmäistä kertaa kokonaan heinäkuussa ajettava Suomen MM-ralli joutuu sopeutumaan ralliautojen kohonneisiin nopeuksiin. Ruotsin rallissa helmikuussa nopeudet olivat sitä luokkaa, että jo tammikuussa hyväksytty Jyväskylän rallireitti piirrettiin aikalailla uusiksi.

Jyväskylän rallireitissä on paljon uutta. Kuva: Tomi Hänninen

Neljään rallipäivään mahtuu heinäkuussa 25 erikoiskoetta eli yksi enemmän kuin vuosi sitten. Viime vuodelta tuttuja erikoiskokeita on vain viisi: torstai- ja perjantai-illan Harju, lauantain Äänekoski ja Saalahti sekä sunnuntain ainoat pätkät Lempää ja Oittila.

– Reitissä on paljon uutta, enemmän kuin erikoiskokeiden nimiluettelo paljastaa. Siellä on ajosuunnan muutoksia viime vuodesta ja pientä maustetta monilla erikoiskokeilla. Kokonaan uutta reittiä on vain noin kilometri, mutta nykykuljettajille uutta on useita kymmeniä kilometrejä, kertoo reitistä vastaava apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen.

Jyväskylässä rallataan jo 67. kerran. Suomalaisista WRC-autojen rateissa nähdään varmuudella ainakin Toyota-kuljettajat Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen sekä M-Sportin Ford-kuljettaja Teemu Suninen.

Kisa alkaa perinteisesti torstai-iltana 27. heinäkuuta Harjun erikoiskokeella Jyväskylän keskustassa. Perjantaille onkin sitten kaivettu naftaliinista vanhat Jyväskylä-klassikot Urria, Laukaa ja Lankaa. Laukaan EK on ajettu viimeksi 2011 ja Urria 2012. Lankamaa on ollut reitillä eri  muodoissa 2012 ja 2014.

– Muutosta haetaan, että saataisiin pidettyä katsojien, kilpailijoiden ja kaikkien muidenkin mielenkiinto entistä tiukemmin tässä tapahtumassa.

Jari-Matti Latvalan tallille Jyväskylä on kotikisa. Kuva: AOP

Ruotsissa mentiin jo liian lujaa

Entistä tehokkaammat, äänekkäämmät ja näyttävämmät WRC-autot ovat kisanneet jo Monacossa, Ruotsissa ja Meksikossa. Ennen Jyväskylää ajetaan vielä Argentiinassa, Portugalissa, Italiassa ja Puolassa. Jo ensimmäisissä kisoissa huomattiin, että autojen keskivauhti on noussut selvästi ja muun muassa Ruotsissa peruttiin yksi erikoiskoe liian nopeana.

Aerodynamiikka ja aktiivilukot ovat kehittyneet.

Kari Nuutinen

– Tiedossa oli, että autot ovat nopeita. Ollaankin reittitiimin kanssa seurattu aika tarkkaan kehitystestejä. Viimeisten tietojen mukaan autot ovat merkittävästi nopeampia kuin viime vuoden WRC-autot. Aerodynamiikka ja aktiivilukot ovat kehittyneet  ja tuovat autoihin tasaista nopeutta. Niillä voi ajaa mutkasta riippumatta hyvin kovaa, kertoo Nuutinen.

Uutena tarkkailukohteena MM-rallissa on nyt helposti mitattava keskinopeus, vaikka varsinaisiin rallisääntöihin sitä ei olekaan kirjattu. Tämä aiheuttaa päänvaivaa rallireittejä suunnitteleville. Vauhtia on pudotettava muun muassa erilaisilla hidasteilla.

– Turvallisuus on tietenkin kaikista tärkein asia ja nyt tilanne on muuttunut siitä, mitä se oli vuoden alussa. Haemme tämänkin asian osalta mahdollisimman hyvää ja urheilullista ratkaisua, korostaa Nuutinen.

Kuva: Arvo Vuorela / Yle

Lauantain lenkki toisinpäin

Kohonneiden nopeuksien takia lauantain ”etelän lenkki” on Jyväskylän rallissa käännetty ympäri. Ouninpohja, Päijälä ja Pihlajakoski kaasutellaan vastakkaiseen suuntaan kuin normaalisti. Näitä lauantain erikoiskokeita arvioidaan muun muassa Ounin ja Päijälän pituuksien vuoksi ratkaisun paikoiksi.

Rallin kruununjalokivi Ouninpohja ajetaan tällä kertaa Hämepohjasta Kakariston suuntaan, joten Keltaisen talon hypyltä lennetään pitkälle ja Kakariston peltoaukealle tulo on vauhdikas. Ounia on viime vuodesta lyhennetty noin kymmenen kilometriä suoran kansainvälisen tv-lähetyksen takia.

Ouninpohjan lyhentämisen takia Jyväskylän reitti jäi vajaaksi, joten kisaan oli lisättävä yksi erikoiskoe. Tällä kertaa valinta osui Lankamaahan.

Perjantaina 145 kisakilometriä

Perjantaina kisa pärähtää käyntiin aamuseitsemän aikoihin Halisessa. Kisda etenee ripeäsi, sillä puoleen päivään mennessä on Halinen, Urria ja Jukojärvi kaasuteltu kahteen kertaan.

– Katsojien näkökulmasta perjantai on nyt todellinen superpäivä. Aamupäivän lenkillä kahteen kertaan ajettavat erikoiskokeet ajetaan nyt hyvin tiiviissä aikataulussa. Ajokertojen välille ei juurikaan jää luppoaikaa, vaan toisen kierroksen etuautot starttaavat reitille miltei heti kun ensimmäinen lenkki on ajettu, Kari Nuutinen sanoo.

Äänekoskella on toivottu rallia kaupungin keskustaankin, mutta edelleen perjantaina ajetaan Äänekoskella vanhan museotien maisemissa. Nuutisen mukaan Jari-Matti Latvala on kehunut Äänekosken osuutta jopa parhaaksi erikoiskokeeksi.

Oittila & Lempää päättävät rallin

Kilpailun päätöspäivänä sunnuntaina reitillä nähdään viime vuonna paljon kiitosta saanut Päijänteen itäpuolen erikoiskoekaksikko Oittila-Lempää. Ralli päättyy arvoisensa päätöksen Oittilan supererikoiskokeella  kuvankauniissa keskisuomalaismaisemassa.

– Saimme viime vuonna paljon positiivista palautetta sunnuntain reitistä kilpailijoilta, medialta ja katsojilta, joten päätimme säilyttää loppuhuipennuksen samassa muodossa. Oittila on Power Stage-käyttöön erittäin toimiva muun muassa TV-kuvauksen kannalta, kehuu Kari Nuutinen.

Suomen MM-rallin televisioitavat erikoiskokeet ovat Ouninpohja ja Oittila. Kuva: Tomi Hänninen