1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. taitoluistelu

Tätä rattia pääsee harva kääntämään – jääkone oli kova haaste formulakuski Mika Salollekin

Yle Urheilu pääsi taitoluistelun MM-kisojen yhteydessä tutustumaan jäänteon ammattilaisten työhön. Jääkoneen rattiin ei tosin ollut mitään asiaa.

Taitoluistelun MM: Harva pääsee jääkoneen rattiin – Mika Saloltakin sujuvat formulat jäänajoa paremmin
Taitoluistelun MM: Harva pääsee jääkoneen rattiin – Mika Saloltakin sujuvat formulat jäänajoa paremmin

HELSINKI. Taitoluistelun MM-kisojen päänäyttämö areenan kaukalossa näyttää ensisilmäyksellä hyvinkin samalta kuin Jokerien KHL-jääkiekkopeleissä. Vähän tarkemmin katsoessa kuitenkin huomaa, että eroavaisuuksia on itse asiassa paljonkin.

Ensinnäkään jään alla ei ole mainoksia eikä viivoja, ja pohjavärikin on varta vasten vaihdettu taitoluistelua varten. Luistelijat, tuomarit ja TV-kamerat havainnoivat jäätä paremmin, kun pohjalaatta on sopivan harmaa. Jää on myös rakenteeltaan erilainen. Jääkiekossa se on kolmisen senttiä paksu, taitoluistelussa yli neljän sentin.

- Se on paksumpi sen takia, etteivät hypyt mene missään nimessä laattaan saakka. Aikuiset miehet kun hyppivät tuolla, jää on tosi kovilla hyppyjen kanssa. Pitää olla aika paljon sitkeyttä ja pehmeyttä jäässä, että se kestää ne hypyt lohkeamatta, hallimestari Erno Raekumpu kertoo.

Monttuja kuitenkin tulee, mutta siihenkin on oma lääkkeensä. Kahdeksan hengen jäänkunnostustiimi käy täyttämässä pahimmat kolot ennen kuin jääkoneet pääsevät jäälle.

- Jokainen lutz ja muu kärkihyppy lyövät ison kolon jäähän. Me täytämme ne. Suurimman osan ehdimme paikkaamaan, kun meitä on niin monta ja yhteistyössä työskentelemme, talkoolainen Hanna Haapamäki sanoo.

Aukkojen täytyttyä jääkoneet pääsevät vuoroon. Kiekkopeleihin verrattuna käytetään hitaampaa vauhtia ja kuumempaa vettä. Jääkonetta ajetaan täysin manuaalisesti, mutta Yle Urheilulle kyydin antaneen Jani Tiisalan mukaan kyse ei ole rakettitieteestä.

- Kyllähän tähän varmaan moni pystyisi, kun tietäisi suurin piirtein mitä tekisi. Pitää osata höylää ja vettä laittaa oikeassa suhteessa, Tiisala kertoo ajaen samalla jääkonetta.

Yleisö pääsee Jokerien KHL-otteluissa usein pelkääjän paikalle kyytiin, mutta harvoin ummikot rattiin asti yltävät. Entinen F1-kuski Mika Salo on yksi harvoista ajamista kokeilleista, kun hän teki juttua Virittäjät-tv-sarjaan.

- Kyllä hän formuloita paremmin hallitsee. Tämä oli varmaan vähän liian rentoa ja hidasta menoa, kun on tottunut vähän tiukempiin peleihin, Tiisala hymyilee.

Katso video jääkoneella ajosta jutun yläpuolelta. Kuvaus: Ghadi Boustani, leikkaus: Asta Pystynen

Taitoluistelun MM-kisat 2.4. asti TV2:ssa ja Yle Areenassa.