Suora

  • Veikkausliigan päätöskierros
  • Urheiluruutu
  • Huuhkajia ja panelistijuoruja
  • Huuhkajia ja panelistijuoruja
  • Urheiluruutu

Kommentti: Timo Mäkinen ja "koirankoppi" olivat rallin suomalainen vientituote

Suomalaisten mieleen Timo Mäkinen ja Mini jäivät pysyvästi vuoden 1967 Jyväskylän Suurajoissa, kirjoittaa Miika Wuorela.

ralliautoilu
Timo Mäkinen
Timo Mäkinen. Tomi Hänninen

Eilen aamulla menehtynyt rallilegenda Timo Mäkinen pohjusti tietä suomalaiskuljettajille. Alkuperäinen rallin Flying Finn teki ralliautoilusta vientituotteen, jota ulkolaiset tallipäälliköt arvostivat.

Torstaina 79-vuotiaana kuolleen Mäkisen perintöä suomalaiselle ralliautoilulle on mahdotonta arvioida täsmällisesti. Suuri se on joka tapauksessa. Mäkinen innoitti esimerkillään nuorempaa polvea uskompaan kykyihinsä rallikuljettajina.

Kirkkaimman uransa Mäkinen ennätti ajaa jo ennen MM-sarjan syntymää ja vuotta 1973. Mies voitti Jyväskylän Suurajot kolmesti peräkkäin jo 1960-luvulla (1965, 1966 ja 1967), sekä kertaalleen vielä vuonna 1973, mikä myös oli ensimmäinen suomalaiskuljettajan saavuttama voitto MM-sarjassa.

Samalla Mäkisen ja ikätoveri Rauno Aaltosen kilpailuista maailmalla syntyi käsite Flying Finn. Miehet takoivat huipputuloksia kansainvälisissä ralleissa, joten ulkolaiset haastajat ja fanit eivät voineet muuta kuin todeta suomalaisten lentävän. Alkujaan käsite juurtui ralliautoiluun suomalaisten kestävyysjuoksijoiden saavutuksista.

Pelti pystyssä

Suomalaisten mieleen Mäkinen ja Mini jäivät pysyvästi vuoden 1967 Jyväskylän Suurajoissa, kun auton konepelti ponnahti pystyyn kesken Ouninpohjan erikoiskokeen.

Mäkinen muisteli laittaneensa juuri ennen erikoiskokeen alkua sienen konepellin väliin, mikä johti lopulta ikimuistoiseen tapahtumaan.

- Moottori oli lämmennyt hieman aiemmilla pätkillä. Ajattelin jättää konepellin raolleen sen vuoksi. Meillä oli sellainen erittäin vahva nahkaremmi, ja sieni, joka oli siinä ensimmäisen lukon välissä, jotta kone saisi enemmän ilmaa.

Viritelmä kuitenkin petti muutaman kilometrin ajon jälkeen. Loppu olikin selviytymistaistelua.

- Kun sitten lähdimme Ouninpohjaan, se ponnahti ylös. Ei sieltä nähnyt mitään, mutta onneksi oli pieni auto ja tuttu tie, niin vähän pääsi katsomaan sivuikkunoista. Olimmeko sitten neljänneksi nopeimmat sillä pätkällä. Siinä tuli esiin se Minin ketteryys ja pieni koko, Mäkinen kertoi toimittaja Erkki Vanhasen haastattelussa vuonna 2006.

Mäkisen ralliura jatkui aina 1980-luvun alkuvuosiin asti. Helsinkiläinen ennätti kilpailla MM-sarjassakin peräti seitsemällä eri automerkillä.

Vuonna 1994 Mäkinen osallistui Monte Carlo -ralliin vastaavalla Minillä, jolla oli 30 vuotta aiemmin ajanut kilpaa. Matka päättyi kuitenkin keskeytykseen.

Katso Elävästästä arkistosta juttuja, joiden aiheena on Mäkinen:

Monte Carlon voitto Suomeen

Mäkinen uusii voittonsa Jyväskylässä

Jyväskylän Suurajoissa juhlittiin Timo Mäkistä ja mallikelpoista yleisöä

Koirankoppien valtakausi alkaa Suurajoissa

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat