Suora

  • Taitoluistelun EM, naisten lyhytohjelma

Suomalainen ammattinyrkkeily näivettymässä - omaan napaan tuijottamisen sijaan tarvitaan yhteistyötä

Dominus boxing -tallin promoottori Harri Savolainen peräänkuuluttaa suomalaisten ammattinyrkkeilyiltojen järjestäjiltä yhteen hiileen puhaltamista.

urheilu
Edis Tatli kuvassa
Edis Tatli (oikealla) taipui lauantain EM-ottelussa Turussa. Lehtikuva

Dominus-boxing-talli on uusi vaikuttaja suomalaisessa ammattinyrkkeilyssä. Vuonna 2016 perustettu talli on noussut vauhdilla näkyväksi toimijaksi ammattinyrkkeilyiltojen järjestäjänä. Tallin toimitusjohtaja ja promoottori Harri Savolainen tulee nyrkkeilyn ulkopuolelta, mutta ei suinkaan ilman kamppailu-urheilu taustaa.

Toistaiseksi tallin järjestämät kolme iltaa, joista viimeisin oli Turun tapahtuma, jossa Edis Tatli menetti kyseenalaisella tuomaripäätöksellä EM-vyönsä, eivät ole olleet tallille taloudellisia kultakaivoksia. Ammattinyrkkeilyiltojen katsojamäärät ovat hiipuneet vuosi vuodelta, vaikka illoissa otellaan niin MM- kuin EM-vöistä.

- Yleisöä tulisi varmasti tapahtumiin, jos iltojen järjestäjät löytäisivät yhteisen kielen. Nyt esimerkiksi toukokuussa ammattinyrkkeilyiltoja on Etelä- Suomessa viikon välein. Eihän lajin suurkuluttajakaan jaksa reissata joka viikonloppu eri paikkakunnalle nyrkkeilyä katsomaan. Tämän vuoksi yksittäisten iltojen katsojamäärät jäävät vähäisiksi.

Järjestäjien tulisi kommunikoida keskenään ja tehdä yhteistyötä. On varmasti kaikkien etu, että järjestettäisiin yhdessä yhdestä kahteen todella suurta iltaa sen sijaan, että omilla kulmilla kaikki tappelevat keskenään, Savolainen ruoti Turun tapahtuman yhteydessä Yle Urheilulle syitä niukkoihin yleisömääriin

Pirstaloitunut ammattinyrkkeilykenttä ei ole kenenkään etu. Dominus-boxing on jo omalta osaltaan toiminut tien avaajana ja kylvänyt yhteistyön siemeniä.

- Olen käynyt keskusteluja useiden toimijoiden kanssa yhteistyön aloittamisesta. Nyrkkeilijöitä Suomessa riittää kaikilla talousalueilla. Yhteisiin isoihin iltoihin tulisi järjestää ottelumahdollisuus eri puolilta Suomea tuleville nyrkkeilijöille. Täten myös eri talousalueiden sidosryhmät voitaisiin saada tapahtumien taakse, mikä auttaisi tukirangan rakentamisessa iltojen taloudelle, Savolainen pohtii.

Markkinointi ja tuotteen laatu on tietysti kuluttajalle tärkeä asia valintoja tehdessä. Iso vastuu tästä on matchmakerillä eli otteluparien valitsijalla. Otteluparien rakentaminen on olennainen osa ammattinyrkkeilyn tuotteen rakentamista. Suomalainen toki haluaa nähdä omiensa voittavan, mutta ei sentään millä tahansa keinolla.

Ilo katsomossa on paljon suurempi, jos suomalainen voittaa hyvätasoisen vastustajan tiukan taistelun jälkeen kuin että suomalainen kepittää ongelmitta kehässä täysin ala-arvoisen vastustajan. Heikkotasoisia vastustajia suomalaisten vastustajina nähdään tätä nykyä aivan liikaa. Kehään toivotaan vanhaa kunnon Suomi-Ruotsi-maaotteluhenkeä, jolloin ottelijatkin syttyvät ja näyttävät katsojille parastaan.

Katsojat jäävät kotisohvalle

Sponsoreiden hankkiminen iltoihin on Savolaisen mukaan aina kovan työn takana, kun samoilla apajilla on monta saalistajaa.

- Onneksi meillä tukijapuoli on nyt hyvällä mallilla, mutta ilman muuta tukijat seuraavat tarkasti yleisömääriä ja erityisesti sitä, mitä tapahtuu verkossa ja televisiossa. Kaikesta tästä rakentuu kassavirta. Kyllähän tämä sellaista tasapainottelua on. Olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että jos tuote saadaan maan laajuisesti kuntoon ja kenttä yhtenäiseksi, niin tukijoiden mielenkiinto ammattinyrkkeilyä kohtaan nousee samassa tahdissa, Savolainen analysoi ammattinyrkkeilyn tukijatilannetta.

Kaupallisten tv-kanavien nyrkkeilytarjonta on "laiskistuttanut" ihmiset. On mukavampi katsoa otteluja kotona kuin lähteä paikan päälle aistimaan sitä todellista tunnelmaa, jonka voi kokea vain kehän äärellä. Vaikka osa iltojen tuotosta saadaan tv-oikeuksista, niin paikalle tuleva katsoja on aina järjestäjälle parempia vaihtoehto kuin kotisohvalla otteluja seuraava katsoja.

- Kyllä kaupallisilla tv-lähetyksillä on vaikutusta yleisömääriin. Varsinkin nykyisessä tilanteessa, kun iltoja on näin tiheästi. Kynnys lähteä esimerkiksi Turusta Helsinkiin tai päin vastoin on yllättävän korkea.

Myös Suomen ammattinyrkkeilyliitossa kannetaan huolta nykyisestä nyrkkeilyiltojen laskevasta katsojatrendistä.

- Ehkä nyrkkeily on menettänyt kiinnostavuutensa katsojien silmissä pinnalle nousseiden uusien kamppailulajien vuoksi. Toisaalta median asenne ammattinyrkkeilyyn on hieman nurinkurinen. Suomessa otellaan MM-, EM- ja EU -titteleistä, mutta media ei näitä arvosta ja se näkyy kirjoituksissa. Tämä taas vaikuttaa suoraan lukijoihin ja sitä tietä ihmisten mielenkiintoon tulla katsomaan otteluja paikan päälle, purki huoltaan Yle Urheilulle Suomen ammattinyrkkeilyliiton pääsihteeri Pertti Augustin.

- Järjestäjien ja nyrkkeilijöiden tulisi oppia markkinoimaan itseään ja nyrkkeilytapahtumia medialle huomattavasti nykyistä terävämmin. Ilman onnistunutta markkinointia yleisö ei tiedä tapahtumista eikä opi tuntemaan nyrkkeilijöitä, Augustin heittää pallon järjestäjien ja nyrkkeilijöiden suuntaan.

Suosittelemme

Tuoreimmat