Suora

  • Urheilua Yle Puheessa: Urheiluilta: Menestyksekkään urheilujan uran vaatimukset
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Urheilijoiden kuukautisista pitää voida puhua – "Mitaleja on voitettu kuukautiskierron kaikissa vaiheissa"

Naisten kuukautisista vaietaan usein huippu-urheilussa ja kuntourheilussa, vaikka ne voivat vaikuttaa urheilusuorituksiin ja kuntoon. Asiasta keskustelivat Ylen Aamu-tv:ssä huippu-uimari Jenna Laukkanen ja urheilulääkäri Pippa Laukka.

liikunta
Urheilujuttuja: Naisten kuukautiset ja urheilu
Urheilujuttuja: Naisten kuukautiset ja urheilu

Huippu-uimari Jenna Laukkanen on toivonut urheilupiireihin avoimempaa keskustelua kuukautisista.

- Minun silmissäni kuukautiset on edelleen urheilupiireissä poissuljettu aihe, mistä ei saisi hirveästi keskustella. Jos sattuu niin, että kuukautiset ovat kisojen aikana, olen huomannut, että niillä on vaikutusta kilpailemiseen, Laukkanen selvitti.

22-vuotiaan Laukkasen mukaan valmentajilla on tapana vähätellä kuukautisia.

- Nuorempana oli hankalaa puhua aiheesta tai ottaa sitä esille. Sitä pelkäsi tuoda aiheen esille. Monesti asia sivuutettiin ja mentiin eteenpäin. Annettiin särkylääkettä ja sanottiin, että koita jaksaa.

Laukkasen tilanne on helpottunut pahimmista vuosista.

- Nykyään on pillerit, joilla pystyy siirtämään kuukautisia niin, että ne eivät osu arvokisojen aikaan. Arkitreenamisessa ne kyllä vaikuttavat mielialaan. Saattaa olla kipuja, jotka haittaavat treenaamista, Laukkanen kertoi.

Kuntoilijoiden ei kannata ottaa turhaa stressiä

Urheilulääkäri Pippa Laukan mukaan paras tapa reagoida kuukautisiin on ennakointi.

- Kuukautiset ovat merkki terveestä hormonitoiminnasta. Mielestäni niitä pitäisi hyödyntää niin, että seurataan urheilijan hyvinvointia. Se on täysin normaali asia, johon liittyy paljon epämukavuutta. Niitä ei pidä sivuuttaa tai välttää. Asia pitää ottaa esille kuten mikä tahansa muukin asia urheilijan agendassa, Laukka kommentoi.

Laukan mukaan kuukautiset voivat vaikuttaa suorituskykyyn.

- Tutkimusten mukaan osalla ne vaikuttavat suorituskykyyn heikentävästi, mutta osalla suorituskyky voi jopa parantua. Voi sanoa, että mitaleja on voitettu kuukautiskierron kaikissa vaiheissa. Ei kuukautiset välttämättä estä menestystä. Jos kuukautisiin liittyy oireita, asiaan kannattaa puuttua. Huippu-urheilijoilla pienestäkin vaivasta voi olla iso haitta.

Kuntoilijoiden ei kannata Laukan mukaan ottaa turhaa stressiä kuukautisista.

- Jos on kuntoilija, niin yleensä kuukautiset solahtavat siihen treenirytmiin ja arkeen. Jos treenataan paljon ja määrällisesti kovaa, niin kuukautisten kanssa voi olla ongelmia. Jos tähtäimessä on maraton tai muu vastaava, kannattaa ottaa kuukautiset suunnittelussa huomioon. Suorituskykyyn kuukautiset eivät yleensä vaikuta.

Kuukautisten aikana ei kannata jäädä aloilleen.

- Lähtökohtaisesti liikunta auttaa kuukautisten tuomiin vaivoihin. Suosittelen mieluummin liikuntaa kuin paikallaan oloa. Oikein kovatehoisten treenin suhteen kannattaa olla kriittinen, jos kuukautisista on vaivaa, Laukka päätti.

Katso koko keskustelu klikkaamalla jutun kuvaa.

Suosittelemme

Tuoreimmat