Suora

  • FIFAn jalkapallon naisten MM: CHN - ESP
  • Urheiluruutu
  • Jalkapallon naisten maaottelu Suomi - Islanti 17.6.
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: NGA - FRA
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: KOR - NOR
  • Urheiluruutu
  • FIFAn jalkapallon naisten MM päivän kooste

Toto Wolff tunnustaa tosiasiat - "Ferrari on nyt suosikki"

Mercedes-päällikkö Toto Wolff myöntää, että Ferrari on noussut uudelle tasolle F1-luokan tämän vuoden MM-sarjassa.

urheilu
Toto Wolff.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff. AOP

Mercedeksen F1-tallia johtava Toto Wolff arvioi, että Ferrari on saanut autourheilun kuninkuusluokassa hienoisen edun edelliskausia hallinneeseen saksalaistalliin verrattuna. Ferrarilla ajava Sebastian Vettel johtaa MM-sarjaa, ja Wolff laskee italialaistallin sarjan voittajasuosikiksi.

- Emme ole enää tilanteessa, jossa voimme odottaa, että kaksi Mercedestä on aina tuloslistan kärjessä. Tuntuu kipeältä myöntää, mutta Ferrari on nyt sarjan suosikki, Wolff arvioi MM-sarjan voimasuhteita tallin tiedotteessa.

- Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että olisimme luovuttamassa. Formula 1:n MM-sarja on kestävyyslaji, joten meillä on vielä 14 kilpailua aikaa korjata tilanne.

Mercedes tähtää Ferrarin edelle jo viikonloppuna, kun sarjan seitsemäs kilpailu ajetaan Montrealin radalla.

- Rata on luonteeltaan hankala. Se voi aiheuttaa vaikeuksia myös meille, mutta toisaalta se tuntuu sopivan erittäin hyvin kuljettajillemme. Lewis Hamilton on voittanut kilpailun useamman kerran, ja Valtteri Bottas on ollut Williamsilla vahva Montrealissa, Wolff pohti kilpailun ennakkoasetelmia.

Ferrari-kuljettajat Vettel ja Kimi Räikkönen ottivat edellisessä kilpailussa Monacossa kaksoisvoiton, kun Mercedeksellä oli vaikeuksia säätää auto syheröiselle katuradalle. Wolffin mukaan ongelmat analysoitiin huolella kilpailun jälkeen.

- Tappio teki kipeää. Sen jälkeen koko talliväki on tehnyt kaikkensa, jotta löytäisimme ongelmiimme ratkaisun. Olemme tehneet muutoksia, joista osa on pysyviä ja osa ehkä vain väliaikaisia. Tilanne on vähän samanlainen kuin kaudella 2015 Singaporen kilpailun jälkeen.

Yli 50 000 kilon jarrutusurakka

Montrealin kilpailussa tallit tavoittelevat pienin siivin suuria suoranopeuksia. Se rasittaa ankarasti autojen jarruja suorien päässä.

Kuljettajat polkevat Montrealin radalla jarrupoljinta 750 kilon edestä kullakin kierroksella. Siitä kertyy kuljettajalle yhteensä 52 500 kilon kuorma 70 kierroksen aikana.

Rasitus on suurimmillaan mutkassa 13. Kuljettaja polkee siinä jarrupoljinta 120 kilon voimalla.

Mercedeksellä on laskettu, että nykyisillä renkailla kuljettajaan kohdistuu Montrealin radan jarrutuksissa jopa viiden G:n voimat. Kuljettaja ajaa Montrealissa 60 prosenttia kierroksesta täydellä kaasulla ja 19 prosenttia jarruttaen.

F1-auton jarrut kuumenevat kovimmissa jarrutuksissa yli tuhanteen celsius-asteeseen.

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat