Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Tutkija: Neymarista on tulossa Lähi-idän maan mainoskasvo – siksi 222 miljoonaa on pikkuraha

Ulkopoliittisen instituutin Wolfgang Mühlberger sanoo, että Neymarin hankinta on Qatarille strateginen sijoitus tärkeän sotilasliittolaisen pääkaupunkiin.

jalkapallo
Neymar
Neymar Barca-paidassa, jonka sponsorina toimi Qatar Airways.AOP

Jalkapallon brasilialaistähti Neymarin uskotaan lähiaikoina siirtyvän Ranskan Paris Saint-Germainiin kaikkien aikojen suurimmalla siirtosummalla. Mediatietojen mukaan PSG olisi maksamassa supertähdestä FC Barcelonalle 222 miljoonaa euroa. Edellinen ennätys oli Manchester Unitedin viime kesänä Paul Pogbasta maksama 105 miljoonaa euroa.

Urheilullisesti siirrossa on kyse PSG:n tavoitteesta voittaa lopultakin Mestarien liiga. Myös Ranskan liigassa pariisilaiset pyrkivät takaisin ykköstilalle, kun AS Monaco katkaisi sen neljän vuoden mestaruusputken.

Urheilumenestys on kuitenkin vain välitavoite. Päätavoitteena on globaali näkyvyys ja vaikutusvalta. Neymarin siirtosumma kuulostaa kansainvälisen jalkapallon näkökulmasta valtavalta, mutta on pikkuraha, jos katsoo, mitä siirron kulisseissa tapahtuu.

Neymar itse rikastuu entisestään. Telegraph väittää hänen kovimmaksi kausipalkakseen jopa 90 miljoonaa euroa. Hänen taustaryhmänsä osoitti jo pelaajan siirtyessä kiistanalaisesti Brasiliasta Barcelonaan, että se ymmärtää suurseurojen toimintatapojen logiikan ja realiteetit, ja osaa käyttää niitä hyväkseen.

Mutta tällä kertaa palkan hintana on päätyminen pienen mutta rikkaan Lähi-idän maan päämannekiiniksi.

Qatar omistaa PSG:n

Kaiken takana on Qatarin valtio. Qatar perusti valtio-omisteisen hallintayhtiön, Qatar Sports Investmentin, vuonna 2004. QSI:n tehtävänä on virallisesti tehdä voittoa, jota käytetään valtion urheilu-, vapaa-aika- ja viihdeprojekteihin.

Vuosina 2010–2017 QSI:llä oli maailmanlaajuinen, strateginen kumppanuussuhde La Liga -jätti FC Barcelonan kanssa. Suhteen tavoitteena oli nostaa Qatarin tunnettuutta, kehittää sen kasvua pitkällä aikavälillä ja mainostaa Qatar Airways -lentoyhtiötä ja Qatar Foundation-järjestöä. Lentoyhtiö oli kuluvaan kesään asti Barcelonan paitasponsori.

Vuonna 2012 QSI osti Paris Saint-Germainin. Sen tavoitteena oli tehdä joukkueesta maailman johtava urheilubrändi. Sijoitukset Ranskaan ovat tuoneet joukkueeseen pelaajia, kuten Wolfsburgin Julian Draxler tai Manchester Unitedin Angel Di Maria. Zlatan Ibrahimovic oli PSG:n nimekkäin hankinta, jonka brändiarvon voi korvata vain Neymarin, Lionel Messin tai Cristiano Ronaldon kaltaisilla supertähdillä. Heitä PSG ei QSI:n aikana ole vielä hankkinut.

Mediatietojen mukaan QSI:lla on pääsy noin 217 miljardin euron pääomaan.

Miksi se päätti tehdä ennätyshankintansa elokuussa 2017?

Qatarilainen PSG-pomo Nasser Al-Khelaifi.
Qatarilainen PSG-pomo Nasser Al-Khelaifi.AOP

Naapurimaat eristivät Qatarin

Qatarin poliittiset suhteet moneen Lähi-idän valtioon, erityisesti ainoaan maarajanaapuriin Saudi-Arabiaan, ovat tällä hetkellä hyvin vaikeat. Persianlahden alueella on jo pitkään kytenyt monisyinen konflikti. Yle analysoi tilannetta kattavasti kesäkuussa.

Tiivistäen kyse on siitä, että moni Persianlahden maa syyttää Qataria terrorismin ja puolisotilaallisten ryhmien tukemisesta. Saudi-Arabian ja sen liittolaisten mitta tuli täyteen kesäkuun alussa. Maat katkaisivat diplomaattisuhteensa Qatariin. Samassa yhteydessä Saudi-Arabia, Arabiemiraatit ja Bahrain rajoittivat maa-, meri- ja lentoyhteyksiä Qatariin. Se jäi eristyksiin.

Muutamaa viikkoa myöhemmin naapurivaltiot esittivät maalle listan vaatimuksia eristämisen lopettamiseksi.

Qatar on systemaattisesti kiistänyt arabimaiden väitteet. Qatarin mukaan diplomaattisten suhteiden katkaisemiselle ei ole "oikeudellisia perusteita". Se on siirtynyt poliittisesti lähemmäs Irania ja Turkkia ja keskittynyt taloudellisen vahvuutensa lisäämiseen.

– Pääpiirteissään tilanne on muuttumaton edelleen, Ulkopoliittisen instituutin Euroopan unioni -tutkimusryhmän vanhempi tutkija Wolfgang Mühlberger sanoo.

– Saudi-Arabia, Arabiemiraatit, Bahrain ja Egypti kokoontuivat viime viikonloppuna ja sanoivat, että ovat valmiita dialogiin, mutta vain jos Qatar täyttää sille asetetut ehdot. Ne siis pitivät painetta yllä, Mühlberger päivittää.

Taannoin Qatar pääsi kuitenkin sopuun Yhdysvaltojen kanssa siitä, että he tiukentavat lainsäädäntöään, mitä tulee terroristijärjestöjen rahoittamiseen.

Qatar satsaa valtavia summia jalkapalloon

Vaikka Qatarissa on vain 2,75 miljoonaa asukata, on se pohjattoman rikas. Pieni Lähi-idän maa on rikastunut öljyllä ja maakaasulla.

– Qatarin keskuspankilla on paljon pääomaa. Lisäksi maa on myynyt viime vuosina maakaasua 300 miljardilla dollarilla, Mühlberger kertoo.

Raha toi Qatariin myös jalkapallon vuoden 2022 MM-kisat. Ne ovat ensimmäiset MM-kisat Lähi-idässä, arabi- ja muslimienemmistöisessä maassa. Kisat pidetään maan ilmasto-olojen vuoksi poikkeuksellisesti marras–joulukuussa, jos ne pystytään koskaan järjestämään.

Kisojen alla on jo monta vuotta ennen niiden käynnistymistä roikkunut mustia pilviä. Tavan, jolla Kansainvälinen jalkapalloliitto luovutti kisat Qatarille, on kritisoitu olevan korruptoitunut. Amnesty International on tuonut esiin kisojen rakentamiseen liittyviä ihmisoikeusrikkomuksia.

Brittilehti Guardian kertoi helmikuussa, että Qatar kaataa kisajärjestelyihin 500 miljoonaa dollaria viikossa. Maan valtionvarainministeri kommentoi, että kulutustahti jatkunee samana vuoteen 2021, jotta kaikki ehditään saada valmiiksi.

Mühlbergerin mukaan kisojen hinta kasvaa käynnissä olevan kauppasaarron myötä entisestään, koska kaikki rakennustarvikkeet pitää kuljettaa maahan ilma- tai meriteitse.

Qatar yrittää kaikin tavoin, että se nähtäisiin itsenäisenä brändinä. Osa tätä brändiä on urheilu.

Wolfgang Mühlberger

Urheilu on pehmeän vallan käyttöä

Projekti vaikuttaa mittaluokassaan järjettömältä. Miksi Qatar panostaa niin paljon rahaa MM-jalkapalloon?

Siksi, että Qatar yrittää vaikuttaa poliittiseen tilanteeseensa kaikilla rintamilla: diplomaattisella ja aseellisella tasolla – sekä Qatar-brändin pr-strategialla.

– Qatar yrittää vahvistaa profiiliaan itsenäisenä valtiona. He alkoivat tehdä niin jo parikymmentä vuotta sitten, Mühlberger taustoittaa.

Osa strategiaa on esittää Qatar avoimena, modernina maana, joka on osa kansainvälistä areenaa kaikenlaisissa toimissa. Se yrittää saada nimensä maailmankartalle, jotta ihmiset tietäisivät sen olevan olemassa. Maa nimittäin uskoo, että erityisesti Saudi-Arabia uhkaa sen itsenäisyyttä. Qatar on nuori valtio johtuen siirtomaahistoriastaan.

– Qatar yrittää kaikin tavoin, että se nähtäisiin itsenäisenä brändinä. Osa tätä brändiä on urheilu.

Qatar tavoitteli aikoinaan jo F1-osakilpailua, jollaisen Bahrain ja Arabiemiraatit saivat. Kun Qatar ei siinä onnistunut, se valitsi toisen tien: jalkapallon MM-kisat.

– MM-kisat on tähdätty globaalille yleisölle. On erittäin tärkeää, että ne sujuvat hyvin. Siksi he panostavat siihen taloudellisesti paljon.

Tällaista strategiaa kutsutaan pehmeän vallan käytöksi. Termillä tarkoitetaan tapoja, joilla ulkopolitiikkaa tehdään rauhanomaisesti käyttämällä kulttuuria ja urheilua kasvattamaan kansallista profiilia ja tekemään siitä tunnetumpi ulkomailla.

Sepp Blatter julkisti vuoden 2022 jalkapallon MM-kisaisännän Qatarin.
AOP

Neymar – strateginen siirto

MM-kisojen taloudellinen mittaluokka osoittaa, miten mitätön summa valtion kokonaisbudjetissa Neymarin 222 miljoonan euron siirtosumma on. Qatar tähtää kaupalla kasvojen pesuun sekä kisojen rakennusongelmien että Persianlahden kriisin aiheuttaman negatiivisen mielikuvan alla.

– He ovat nyt valinneet hyvän hetken, jolla vaikuttaa luotettavalta ja taloudellisesti vahvalta toimijalta urheilun saralla. Jos he voivat esittäytyä positiivisessa valossa, näen sen osana heidän käynnissä olevaa strategiaansa, joka pyrkii kriisin lopettamiseen, Mühlberger analysoi Neymar-kauppaa. Onnistuminen riippuu siitä, miten kauppa otetaan kansainvälisesti vastaan.

Tutkijan mukaan Qatar on aina käyttänyt rahojaan strategisesti. Se tekee paljon isoja sijoituksia Iso-Britannian ja Ranskan liike-elämässä. Kaikkein kiinnostavinta Neymarin mahdollisessa siirrossa Pariisiin on, että Ranska on Qatarin toiseksi tärkein sotilaallinen liittolainen Yhdysvaltojen jälkeen.

Neymarin siirtoa voi siis pitää strategisina sijoituksena tärkeimmän sotilaskumppanin pääkaupunkiin. Urheilu on politiikkaa.

– Se kulkee käsi kädessä Qatar-brändin markkinointistrategian kanssa. Jos PSG:n markkina-arvo ja mediahuomio kasvavat kaupan myötä, myös seuran suoman mainostilan arvo kasvaa, Mühlberger selittää käyttäen esimerkkinä Qatar Airwaysin mainosta Barcelonan paidassa.

Neymar autossaan.
AOP

Pelinappula vai mannekiini?

Onko Neymarista tulossa pelinappula geopoliittiseen peliin?

Se on vaikea kysymys, mutta tutkijan mielestä kaiken takana on Qatarin pr-strategia.

Mühlberger muistuttaa, että Fifan ja kansainvälisten suurseurojen maailmassa summat ovat kasvaneet niin suuriksi, että maksajien motivaatiot kannattaa aina kyseenalaistaa. Venäjän oligarkeilla, länsimaalaisilla sijoittajilla, eurooppalaisilla yhtiöillä ja Qatarilla on kaikilla omat motiivinsa sijoittaa urheilubisnekseen.

– Qatarin tapauksessa sillä on geopoliittinen vivahde, Mühlberger muotoilee. Hänen mielestään Neymaria voi ehdottomasti pitää pienen, mutta rikkaan arabimaan mainospoikana.

– Koko PSG on jo mainostaulu Qatarille. Jos lisäät sille Neymarin, häntä tarkastellaan koko projektin keulakuvana.

Lue myös:

Neymarin siirto mutkistuu – La Liga hylkäsi PSG:n maksusuorituksen

Miten PSG voi maksaa poskettoman ME-summan Neymarista? Asiantuntija lyttää vanhan myytin

Muistatko, kuinka paljon Barcelona maksoi Neymarista? Edellisestä megasiirrosta väännetään vieläkin oikeudessa

Neymarin odotetaan saapuvan pian Pariisiin

Neymar
Neymar.EPA
Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat