Suora

  • Rovaniemi, live EK 9
  • Urheilustudio MM-hiihdot 28.2.
  • Miesten yhdistetyn joukkuemäki HS 106
  • Parisprinttikarsinta
  • Rovaniemi, Power Stage live EK 10
  • Urheilustudio MM-hiihdot 28.2.
  • Parisprinttifinaalit
  • Urheilustudio MM-hiihdot 28.2.
  • StarCraft 2: IEM Katowice 2021
  • Miesten yhdistetyn joukkuekilpailun hiihto-osuus 4 x 5 km
  • Urheilustudio MM-hiihdot 8.2.
  • Rovaniemi, koko kisan huippuhetket
  • Urheilustudio MM-hiihdot 28.2.
  • Sekajoukkuemäki HS 106, 1. kierros
  • Urheiluruutu

Liigaseurat laskevat katsojamääränsä eri tavoin – ainoastaan KooKoo laskee todelliset katsojat

Suurin osa liigaseuroista laskee ottelun katsojamäärään mukaan muun muassa kaikki myydyt kausikortit. Kouvolalainen KooKoo laskee vain paikalla olevat kausikorttilaiset.

jääkiekko
KooKoo
KooKoo on ainoa liigaseura, joka laskee katsojamääräänsä mukaan vain todellisuudessa hallissa olevat katsojat. Tomi Hänninen

Jääkiekon liigaseurojen tavassa laskea ottelukohtaiset katsojamääränsä on jonkin verran eroja. Tämä selviää Ylen liigaseuroille tekemästä kyselystä.

Suurin osa liigaseuroista laskee ottelukohtaiseen katsojamäärän yhdistämällä kaikki nämä luvut: myydyt liput, kausikortit, mahdolliset vapaaliput ja ilmaiseksi sisään pääsevien, kuten toimihenkilöiden määrä.

Lähes kaikki liigaseurat laskevat mukaan kaikkien myytyjen kausikorttien yhteismäärän, vaikka kausikorttien haltijat eivät ottelussa olisi paikalla. Myytyjen kausikorttien määrät vaihtelevat 1 000:n ja jopa yli 4 000:n välillä.

Ainoastaan kouvolalainen KooKoo laskee ottelukohtaiseen katsojamäärään vain kyseiseen otteluun todella saapuneet kausikorttilaiset.

– Olemme jo useita vuosia laskeneet vain hallissa paikalla olevat. Emme halua muuttaa sitä, koska vuodet eivät olisi tämän jälkeen vertailukelpoisia keskenään. Kausikorteissa on siru, joka luetaan, kun kausikortin haltija saapuu paikalle, kertoo KooKoon myynti- ja viestintäpäällikkö Matti Lindholm.

Myös seuran junioripelaajista, jotka pääsevät otteluihin ilmaiseksi, lasketaan vain todellisuudessa paikalle saapuvat. Ne naksutellaan laskurilla ovella.

KooKoon myynti- ja viestintäpäällikkö Matti Lindholm on yllättynyt siitä, että KooKoo on ainoa liigaseura, joka laskee vain hallissa todellisuudessa sisällä olevat katsojamäärään.

– Tiesin, että monissa paikoissa kaikki kausikortit lasketaan katsojamäärään, mutta en olisi uskonut, että olemme ainoa, joka laskee katsojat näin, Lindholm sanoo.

"Järjestelmät eivät ole aukottomia"

Suurin osa liigaseuroista laskee katsojamääränsä käyttämällä apuna sähköisiä järjestelmiä kuten sirukorteista ja lippujen viiva- tai qr-koodeista saatavaa dataa. Osa seuroista on kuitenkin sitä mieltä, että sähköisiin järjestelmiin ja lukijalaitteisiin liittyy epävarmuustekijöitä, eikä esimerkiksi paikalla olevien kausikorttilaisten laskeminen niiden avulla ole luotettavaa.

– Järjestelmät eivät vain ole aukottomia. Kokeiltu on, ja lukijalaitteissa aina probleemia, jos mennään vain niiden mukaan, Jukurien toimitusjohtaja Tuomas Muotka sanoo.

– Tulevaisuudessa, mikäli teknologia mahdollistaa esimerkiksi kausikorttipaikkojen vapauttamisen uudelleenmyyntiin, voisi uutta käytäntöä miettiä, Ässien markkinointipäällikkö Jaakko Ruusunen sanoo.

Jukureiden juhlat vauhdissa
Jukurien toimitusjohtaja Tuomas Muotkan mukaan katsojamäärään lasketaan kaikki myydyt kausikortit, koska tekniset järjestelmät eivät ole aukottomia. Tomi Hänninen

Seurat tyytyväisiä katsojamäärien julkistamiseen

Kuluvalla liigakaudella ottelujen katsojamäärät ovat vaihdelleet 2 465:n ja 6 511:n välillä. Eniten katsojia on ollut tähän mennessä TPS–Tappara-ottelussa 9. syyskuuta. Pienin ilmoitettu katsojamäärä on ollut 19. syyskuuta SaiPa–HPK-ottelussa.

Kaudesta 2015–2016 alkaen SM-liigassa pelanneen KooKoon tämän kauden kahdessa kotiotteluissa on ollut hieman alle 3 000 ja runsaat 4 200 katsojaa.

Liigaseurat ovat keskimäärin tyytyväisiä siihen, miten katsojamäärät seuroissa julkistetaan.

– Katsojamäärät julkistetaan hyvin kaikissa seuroissa. On ymmärrettävää, että joitakin eroavaisuuksia seurojen väliltä löytyy, TPS:n myyntineuvottelija ja kausikortti- ja lipunmyyntivastaava Jarkko Metsomäki.

TPS:n kotiotteluiden katsojamääristä keskusteltiin taannoin vilkkaasti sosiaalisessa mediassa ja Iltalehdessä (siirryt toiseen palveluun). Muutamien paikallaolijoiden mielestä hallissa oli katsojia selvästi ilmoitettua vähemmän, minkä TPS kiisti Ylelle.

Liigaseurojen arvosanat katsojamäärien julkistustavasta
Yle

Lahden Pelicans toivoo yhteneviä käytäntöjä kaikille liigaseuroille, jotta ottelujen katsojaluvut olisivat vertailukelpoisia.

– Yhteinen käytäntö seurojen kesken olisi ehdoton, Pelicansin toimitusjohtaja Tomi-Pekka Kolu sanoo.

Katsojamääriä lasketaan sponsoreita ja seuran johtoa varten

Kaikkien liigaseurojen mielestä katsojamäärillä on merkitystä. Valtaosalle ne ovat erittäin tärkeitä. Katsojamäärät kiinnostavat niin seuran kannattajia, sponsoreita ja yhteistyökumppaneita, seuran johtoa ja omistajia kuin mediaakin.

– Pääsylipputulot ovat erittäin merkittävä osa tulobudjetissa, kommentoi Ilveksen markkinointijohtaja Jukka Hirsimäki.

– Katsojamäärät ovat suoraan lipputuloa, lipputuloilla on iso merkitys, sanoo Tero Aalto Tapparan viestinnästä.

Liigaseurojen antamat arvosanat katsojamäärien merkityksestä
Yle

– Tärkein lukema on se, minkä verran katsojat jättävät euroja halliin, mutta toki se kulkee käsi kädessä katsojamäärän kanssa, KooKoon myynti- ja viestintäpäällikkö Matti Lindholm sanoo.

KalPa, Kärpät, Lukko ja Ilves kertovat, että eniten ottelukohtaisista katsojamääristä ovat kiinnostuneita seuran johto ja omistajat. KooKoossa katsojamäärät kiinnostavat eniten sponsoreita ja yhteistyökumppaneita.

– Katsojamäärillä on merkittävä vaikutus kumppanisopimuksien neuvotteluissa, kommentoi myös Kärppien toimitusjohtaja Tommi Virkkunen.

Yhteistyökumppani: Emme kyttää katsojamääriä

TPS:n yksi pääyhteistyökumppani on urheilujuomabrändi Gatorade. Gatoraden tuotepäällikkö Matias Mero sanoo, että yhteistyökumppanin näkökulmasta otteluiden katsojamäärillä on merkitystä.

– Gatorade Center (Turkuhallin sponsorinimi) on tärkeä brändien kohtauspaikka kuluttajille. Lisäksi se on tärkeää siinä mielessä, että hallissa myydään meidän juomiamme, Mero kertoo.

Mero myöntää, että ilmoitetut katsojamäärät vaikuttavat usein suuremmilta kuin miltä hallissa näyttää.

– Olisi kiinnostavaa tietää, mitkä ovat oikeat katsojamäärät, mutta niiden laskemiseen ei varmaankaan ole resursseja, Mero sanoo.

Yleiskuva TPS:n ja Sportin ottelusta
TPS:n yhteistyökumppani Gatorade tarkkailee katsojamääriä, mutta yhteistyö ei ole niistä kiinni. Matias Strozyk

Meron mukaan yhteistyön jatkumisen kannalta ei ole ratkaisevaa, ovatko katsojaluvut täysin eksakteja. Hän tosin toivoisi, että kaikilla liigaseuroilla olisi yhtenäinen käytäntö.

– Yhteistyösopimukset ovat pitkäaikaisia. Emme me kyttää pelikohtaisia katsojamääriä, ei yhteistyö ole siitä kiinni, Mero vakuuttaa.

Sinebrychoffin viestintäpäällikkö Timo Mikkolan mukaan sponsoreille on tarjolla hyvin tietoa liigaotteluiden katsojamääristä. Yhtiö luottaa ilmoitettuihin katsojamääriin.

– Meille on tärkeää olla mukana siellä, missä suomalaiset ovat, ja missä voimme olla mukana luomassa elämyksiä. Siksi on hyvä olla mukana Suomen suosituimmassa urheilulajissa, jossa katsojia on paljon niin hallissa kuin televisioiden äärellä, Mikkola sanoo.

Sinebrychoff sponsoroi liigajoukkueista HIFKiä, Ilvestä ja Ässiä.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat