Sopimusvelvoitteet torppasivat Kallion lähes varman MotoGP-paikan –  ”Harmitus on pieni sana tässä tilanteessa”

KTM yritti kaikkensa, jotta Mika Kallio olisi voinut ajaa ensi kaudella täyden MotoGP-sarjan sen jälkeen, kun neuvotteluista Bradley Smithin kanssa ei tullut mitään.

Mika Kallio Kuva: AOP

Itävaltalaistalli KTM julkaisi tänään keskiviikkona ensi kauden MotoGP-tiiminsä kuljettajat. Mika Kallion odotettiin nousevan testikuljettajasta kisakuljettajan paikalle, mutta Kallio onkin ensi kaudella testikuljettajan roolissa.

Kallion mukaan kisakuljettajapaikasta oli sovittu KTM:n kanssa suullisesti, mutta britti Bradley Smithin voimassa oleva kaksivuotinen sopimus esti siirron.

– Kyllähän tämä v*ituttaa, Kallio totesi AKK:n tiedotteessa.

Kallio on ajanut tällä kaudella kolme kilpailua villillä kortilla ja on ollut Smithiä nopeampi. Kallio kertoi Yle Urheilulle, että tuloksellisesti hän olisi ollut valmis virallisen kisakuljettajan paikkaan.

– Harmitus on pieni sana tässä tilanteessa, kun kaikki tähän mennessä tehty työ valuu hukkaan, Kallio sadatteli.

Kallion mukaan kaikki konstit yritettiin, jotta hän olisi voinut ajaa kisakuljettajana ensi kaudelle KTM:llä. KTM ei päässyt kuitenkaan eroon Smithin sopimuksesta.

– Tehtaana KTM ei halua sopimuksia rikkoa, jos kuljettajan kanssa päästä yhteisymmärrykseen vaihdon tekemisestä. Siinä ei ollut KTM:llä vaihtoehtoja tällä hetkellä.

KTM kuitenkin yritti vielä saada Kalliolle kuitenkin täyttä kisakalenteria.  KTM olisi halunnut ajattaa Kalliota kolmantena kisakuljettajana, mutta siihen ei tullut lupaa sääntöjen takia. KTM olikin ehdottanut MotoGP:n promoottorille Dornalle, voisiko Kallio ajaa villillä kortilla kaikki ensi vuoden kisat. Dorna antoi Kallion ajamiselle ensiksi vihreää valoa, mutta muut tallit torppasivat idean.

– Siellä jokainen tiimi ajaa omia etuja ja asioitaan. Varmasti muut ovat huomanneet KTM:n kehityskaaren. Se on ollut tosi positiivinen tällä kaudella, Kallio toteaa ja kehuu KTM:n pyörän kehittymistä.

– Varmaan he kokivat KTM:n jonkinnäköisenä uhkana tulevaisuudelle. He seuraavasti tietysti, mitä me teemme ja he yrittävät varmasti hankaloittaa tiettyjä asioita, Kallio totesi.

Väännön tuloksena säännöt rukattiin, niin että villillä kortilla voi ajaa enintään kuudessa kisassa. Ne ovat Kalliolle myös näillä näkymin luvassa.

– Sekin on ihan kohtuullinen juttu, että saadaan ajettua enemmän kisoja kuin tänä vuonna. Mutta tietysti se olisi ihan erilaista olla kisakuljettaja, joka on ollut myös tavoitteeni, Kallio totesi.

Mika Kallio jahtaamassa Marc Marquezia ja tallitoveri Pol Espargaroa Aragonissa. Kuva: AOP

Tällä kaudella Kallio kisaa vielä villillä kortilla kauden päättävässä Valencian GP:ssä. 34-vuotiaan Kallion ei ollut missään vaiheessa tarkoitus aluksi kisata Valenciassa, mutta kauden hyvien otteiden takia Kallio pääsi vielä kisaamaan.

– Hieno juttu päästä sinne mukaan, koska muuten olisi tullut pitkä ajotauko kisoista.  Saadaan taas tuntumaa lisää minulle. Tässä on pitkä talvi edessä, Kallio sanoi.

Kallio ajoi viime vuonna Valenciassa KTM:n uuden motogp-pyörän ensimmäisen kisan, joten siinäkin mielessä Kallio odottaa Valencian kisaviikonloppua.

– Hieno palata sinne ja nähdä kehitys, kuinka paljon nopeampia olemme, Kallio päätti.

Tällä kaudella Kallio on kolmesta kisassa kasassa 11 pistettä. Itävallassa Kallio oli 10:s. Edellisessä kisassa Espanjassa Aragonissa Kallio oli 11:s.

Lue myös: