Nopea, mutta vihattu – tällainen on viisinkertainen F1-maailmanmestari Lewis Hamilton

Mercedeksen Lewis Hamilton varmisti Meksikossa 28.10. 2018 uransa viidennen maailmanmestaruutensa. Tämä juttu on julkaistu alunperin vuotta aiemmin, kun Hamilton otti neljännen maailmanmestaruutensa. Kymmenen vuoden jälkeen brittikuljettaja jakaa mielipiteet.

Formula 1
Mercedeksen Lewis Hamilton hymyilee.
Lehtikuva

Juttu on julkaistu alunperin 27.10.2017.

Ylimielinen. Lapsellinen. Huono häviäjä. Kymmenen Formula 1 -kauden jälkeenkään kaikki eivät hyväksy Lewis Hamiltonia, joka astui moottoriurheilun kuninkuusluokkaan myrskyn lailla. Hamilton alkoi heti tehdä historiaa radalla, ja myöhemmin brittikuljettaja on ottanut tavakseen kohahduttaa myös muualla.

Hamilton oli jo tullessaan ainutlaatuinen myyntituote. Vasta 21-vuotias kaikkialla hehkutettu lupaus oli kaikkien aikojen ensimmäinen musta F1-kuljettaja, joka oli jättänyt kilpakumppaninsa puremaan pölyä kaikilla alemmilla tasoilla. Hamilton tuli työväenluokkaisesta perheestä, mutta sai jo pienenä poikana vakuutettua isänsä potentiaalistaan. Perhe panosti Hamiltonin vauhtiin ja tämä kulki Hollywood-henkisen polun huipulle läpi vanhempien eron, koulukiusaajien ja rasististen ennakkoluulojen.

– En halua olla sellainen kuin muut kuljettajat. Haluan olla omalla tavallani ainutlaatuinen, Hamilton on sanonut summaten sekä saavutuksensa että ristiriitaisen persoonansa.

Lewis Hamilton
AOP

Ensimmäisessä F1-osakilpailussaan Hamilton ylsi parempaan sijoitukseen kuin kukaan tulokaskuljettaja aiemmin 2000-luvulla. Pari kuukautta myöhemmin hän oli kaikkien aikojen nuorin kuljettajien MM-sarjan kärkimies. Ennennäkemättömään tapaan Hamilton ylsi palkintokorokkeelle yhdeksässä ensimmäisessä osakilpailussaan. Tulokaskauden 109 sarjapistettä ovat yhä ennätys, samoin neljä voittoa. Nykyisin Hamiltonilla on myös eniten pisteitä ja paalupaikkoja, ja hän on ainoana F1-kuljettajan voittanut 24 eri radalla.

Hamilton on ollut mukana muutamissa F1-historian kiivaimmissa mestaruuskamppailuissa. Ei ole monesta pisteestä kiinni, että 32-vuotiaasta puhuttaisiin jo kuusinkertaisena maailmanmestarina. Debyyttikauden piinaava taistelu viime metreille asti oli käynnistää Hamiltonin F1-uran täydellisellä tavalla, vuoden 2016 pistesaldo taas olisi riittänyt maailmanmestaruuteen minä tahansa muuna vuonna.

Tuore nelinkertainen maailmanmestari on sementoinut asemansa ikäluokkansa johtavana kuljettajana. Silti häntä kritisoidaan, ja jopa epäillään.

Kilpakuljettaja glamourin ehdoilla

Suomalaisille Hamilton ei lähtökohtaisesti ole kaikkein samaistuttavin hahmo. Maassa, jossa F1-kuljettajien haastattelut on totuttu näkemään pakollisena rutiinina Hamilton on lähes täydellinen vastakohta. Hillityt suomalaiskuljettajat tuskin halailisivat Justin Bieberiä maalisuoralla. Kimi Räikkösen edesottamukset yöelämässä ovat olleet esillä julkisuudessa silloin tällöin, mutta häntä on turhaa etsiä muotinäytöksistä tai ensi-illoista, joissa Hamilton on ollut kuin kala vedessä.

Se, miten laajalle Hamiltonin lonkerot ulottuvat, on uutta koko lajille.

F1 Fanatic -sivusto laski Hamiltonin Instagram-julkaisujen kautta Monacossa asuvan kuljettajan tehneen esimerkiksi vuoden 2015 aikana peräti 14 matkaa pelkästään Yhdysvaltoihin jo valmiiksi rankasta F1-kalenterista huolimatta. Yhtenä päivänä Hamilton oli viikonloppulomalla Pariisissa, toisena nyrkkeilyottelussa Las Vegasissa, kolmantena mainoskuvauksissa Silverstonessa ja neljäntenä konsertissa Australiassa. Kertaalleen Hamilton myönsi ajaneensa vaatimattoman kilpailun, koska vietti pitkän illan Matt Damonin tähdittämän Yksin Marsissa -elokuvan kuvauksissa, joiden jälkeen kuljettaja ehti nukkua vain kolme tuntia ennen kuin starttasi Unkarin osakilpailuun paalupaikalta.

Omalaatuiset tempaukset on helppo tuomita, mutta Hamiltonin voi nähdä myös väripilkkuna harmauden keskellä. F1-sirkuksen ilmentymänä, joka edustaa sitä glamouria ja juhlaa, jona F1-sarja on niin usein esitetty. Se tuo mukanaan myös negatiivista julkisuutta, mutta todennäköisesti se ei juurikaan painanut pop-tähti Rihannan kanssa karnevaalilavalla Barbadoksella tanssinutta Hamiltonia.

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton Pariisssa muotinäytöksessä.AOP

Hamiltonin paras puolustuspuheenvuoro on aina ollut hänen menestyksensä radalla. Neljän viime vuoden aikana Hamilton on esiintynyt viihdesivuilla kenties enemmän kuin koskaan, mutta voittanut kolme maailmanmestaruutta. Pelkillä osakilpailuvoitoilla tai maailmanmestaruuksilla ei silti nousta supertähdiksi, puhumattakaan koko F1-sarjan kasvoiksi.

Hamiltonille ei riitä se, että hän ansaitsee vertaistensa arvostuksen. Ei edes se, että hän voittaa. Ne ovat päivätyön tärkeitä intohimoja, mutta Hamiltonin silmissä myös mahdollisuuksia. Mahdollisuuksia elää sellaista elämää, josta brittikuljettajan juhlaa palkintokorokkeella television välityksellä katsovat yli 400 miljoonaa katsojaa voivat vain unelmoida.

Joillekin Hamilton edustaa kurittomuutta. Heidän mukaansa hän ei kunnioita lajia tai elä niin kuin huippu-urheilijan kuuluisi. Toisille hän on moottoriurheilun jet set -legendojen moderni manttelinperijä - millisekunnintarkan ja huipputeknisen kehitystyön keskellä supermallien, shampanjan ja salamavalojen läsnäolon oikeuttava persoona.

Räjähtävä sisääntulo

– Enemmistö nykyisistä F1-kuljettajista ei vakuuta minua lainkaan. Uskon, että Lewis pystyy kilpailemaan sellaisia vastaan, McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis ennusti ennen Hamiltonin ensimmäistä F1-starttia.

Britin debyyttikausi F1-sarjassa muistetaan Suomessa Kimi Räikkösen maailmanmestaruudesta. Hamilton teki kuitenkin heti alusta asti selväksi, että tallikaveri Fernando Alonson ansiot eivät määrittelisi McLarenin sisäisiä asetelmia. Melbournen avauskisassa neljännestä lähtöruudusta startannut Hamilton ohitti tallikaverinsa upealla peliliikkeellä heti ensimmäisessä mutkassa. Hamilton jopa johti kilpailua hetkellisesti, ja ohitti ruutulipun kolmantena.

Kesäkuussa Kanadassa Hamilton nappasi ensimmäisen voittonsa dramaattisessa kilpailussa, jonka peräti kymmenen kuljettajaa keskeytti. Hamilton ajoi virheettömästi, kun taas Alonso teki roppakaupalla virheitä pudoten kisan jälkeen MM-sarjassa kahdeksan pisteen päähän nuoresta tallikaveristaan. Katkera espanjalainen ei edes onnitellut Hamiltonia voitosta, ja kuvaili tulosta onnekkaaksi.

Lewis Hamilton, Fernando Alonso McLaren 2007
Lewis hamilton ja Fernando Alonso ajoivat samaan aikaan McLarenilla. Kovina kilpakumppaneina.AOP

McLarenille keulakuvaksi siirtyneen Alonson yllättänyt kilpailutilanne johti kohuun Unkarin osakilpailun aika-ajoissa Alonson ja Hamiltonin tullessa ratkaisuhetkillä peräkkäin varikolle. Espanjalainen seisotti autoaan sekuntikaupalla Hamiltonin odotellessa ja ehti aloittaa ratkaisevan paalupaikkakierroksensa vain kahta sekuntia ennen ajan loppumista - Hamiltonin kierros puolestaan myöhästyi muutamalla sekunnilla, ja hän joutui tyytymään kakkosruutuun. Tallipäällikkö Dennis paiskoi televisiokuvissa kuulokkeitaan ja antoi suoraa palautetta Alonson henkilökohtaiselle tiimille.

Heti ensimmäiset kuukaudet F1-maailmassa tutustuttivat Hamiltonin sarjan vauhtiin, draamaan ja politiikkaan.

Räikkönen oli ainoa kuljettaja, joka pysyi McLaren-duon kannoilla kauden ratkaisuhetkille asti. Brasilian päätöskisaan lähdettäessä Hamilton oli neljä pistettä Alonsoa edellä ja voittamassa maailmanmestaruuden historiallisesti heti tulokaskaudellaan. Räikkönen kärkkyi seitsemän pisteen päässä, mutta osoitti kypsyytensä nousemalla heti avausmutkassa toiseksi. Alonso ohitti Hamiltonin, joka jäi kauas kahdeksanneksi. Räikkösellä oli mahdollisuus käyttää paalupaikalta startannutta tallikaveriaan Felipe Massaa puskurina, ja kaasutteli yhden pisteen turvin MM-titteliin. Yli kymmenen miljoonaa katsojaa Britanniassa joutui tyytymään toiseen sijaan Hamiltonin ja Alonson päätyessä tasapisteisiin.

– Ensimmäinen kauteni F1-sarjassa ja ajoin kaksinkertaisen maailmanmestarin rinnalla - ja murskasin hänet, Hamilton on sanonut tavoilleen tyypillisellä uhmakkuudella.

Alonso jätti tallin kauden päätteeksi ovet paukkuen ja Hamilton sai rinnalleen Heikki Kovalaisen. Työrauhan saanut Hamilton otti ensimmäisestä kaudestaan opiksi ja ylsi palkintokorokkeelle 18 kilpailusta kymmenessä. Ferrarin hyvä kyyti kuitenkin jatkui, ja Massa ja Räikkönen kuljettivat italialaistallin valmistajien maailmanmestaruuteen 19 palkintokorokesijoituksella ja kolmella kaksoisvoitolla. Kauden kahdella keskeytyksellä käynnistänyt Massa onnistui kasaamaan itsensä ja brasilialaisesta muodostui Hamiltonin tärkein kilpakumppani.

Hamiltonin johto MM-sarjassa kantoi jälleen päätöskisaan, missä fanaattinen brasilialaisyleisö oli kannustamassa Massaa, joka starttasi seitsemän pisteen takamatkalta. Paalupaikka antoi kuitenkin Ferrari-kuljettajalle hyvät mahdollisuudet voittoon, jolloin Hamiltonin olisi tultava nelosruudusta maaliin viimeistään viidentenä. Kuten vuotta aiemmin, Ferrarit olivat hyvissä asemissa, sillä Räikkönen starttasi Hamiltonin edestä ja antoi Massalle tilaa hengittää.

Huima parituntinen draama jätti epävakaissa olosuhteissa käydyn Brasilian osakilpailun moderniin F1-historiaan. Massa johti kisaa seitsemää kierrosta lukuun ottamatta alusta loppuun, joten päähuomio kääntyi Hamiltoniin. Sade alkoi piiskata rataa kahdeksan kierrosta ennen ruutulippua ja Sebastian Vettel ohitti märällä radalla ajovirheen tehneen Hamiltonin kolmanneksi viimeisellä kierroksella, pudottaen britin kärkiviisikon ulkopuolelle.

Massa tuli maaliin huutomyrskyn saattelemana ja ikimuistoisissa tv-kuvissa brasilialaisen läheiset tuulettivat maailmanmestaruutta Ferrarin pilttuussa. Samaan aikaan viimeiseen mutkaan johtavassa liukkaassa ylämäessä Timo Glock hyytyi ratkaisevasti ja hopeinen McLaren musersi kotiyleisön. Hamiltonista tuli siihen asti F1-historian nuorin maailmanmestari.

Viimeistään kaikkien aikojen loppuhuipennuksenakin ylistetty Brasilian osakilpailu teki Hamiltonista koko Britannian sankarin, jota ylistivät niin kuninkaalliset ja poliitikot kuin entiset maailmanmestarit. Jo kahden ensimmäisen F1-kautensa aikana Hamilton oli sijoittunut kuljettajien MM-sarjassa ensimmäiseksi ja toiseksi, ja todistanut vasta 22-vuotiaana kuuluvansa kuljettajien eliittiin.

Uuden sukupolven tähti

Hamilton jakaa mielipiteet melkeinpä tahattomasti. Lähes kaikki tiedostavat hänen kykynsä kuljettajana ja arvostavat hänen saavutuksiaan, mutta ihmisenä Hamilton on kerännyt vihamiehiä siinä missä MM-pisteitäkin. Ron Dennis ennakoi mentoroitavansa kahtiajakavan olemuksen jo vuonna 2006.

– Itseluottamus liitetään usein ylimielisyyteen. Lewis ei ole kuitenkaan tippaakaan ylimielinen, Dennis julisti jyrkästi BBC:lle.

Samassa yhteydessä Dennis kuitenkin ennakoi Hamiltonilla olevan pieni mahdollisuus jopa osakilpailuvoittoon debyyttikautensa jälkipuoliskolla. Hamilton osoitti varovaisen arvion vääräksi, ja joku voisi sen valossa kyseenalaistaa myös edellisen kommentin.

Ennen kuluvan kauden alkua Hamilton antoi paljon puhuvan sitaatin ajattelutavastaan. Hamiltonin silmissä ensisijainen viesti Valtteri Bottaksen tulemisessa tallikaveriksi oli se, että hänen oma asemansa Mercedeksellä vain vahvistui.

Lewis Hamilton ja Ron Dennis 2010
Lewis Hamilton ja mentoria Ron Dennisiä joskus hymyilyttikin.

– Olen sitoutunut tähän talliin, ja toivon samaa heiltä. Olen nyt heidän ainoa maailmanmestarinsa. Toivottavasti he kunnioittavat ja arvostavat sitä, Hamilton sanoi.

Ei liene yllättävää, että lopulta myös Hamiltonin ja Dennisin välien kerrottiin ajoittain tulehtuneen. Kohuotsikot nousivat pinnalle, kun Dennis jätti väliin Hamiltonin jäähyväisjuhlat ja jäähyväiskisan McLarenilla tämän tehtyä päätöksen vaihtaa tallia. Takana oli pitkä yhteistyö, eikä ole väärin pitää Dennisiä Hamiltonin uran jopa tärkeimpänä hahmona.

Juuri Dennis oli se, jonka luo 10-vuotias Hamilton marssi moottoriurheilutapahtumassa itsevarmana, ja nimikirjoituksen jälkeen pyysi kisapaikkaa. Kolme vuotta myöhemmin juuri Dennis otti yhteyttä kovaa nousua tehneeseen lapsitähteen, joka pääsi mukaan McLarenin junioriohjelmaan. Sen osana Hamilton juhli maailmanmestaruutta jokaisessa sarjassa kivutessaan F1-tasolle.

Itseään jopa Hamiltonin sijaisisäksi kutsunut Dennis nosti nuoren britin rohkeasti Alonson kakkoskuskiksi Räikkösen ja Juan-Pablo Montoyan lähtöjen jälkeen. Vuonna 2015 Dennis kuvaili tuntemuksiaan Hamiltonin suhteen kaksijakoisiksi, tiivistäen täydellisesti Hamiltonin koko julkisen persoonan. Hänen arvionsa mukaan Hamiltonilta jäi väliin olennainen osa kasvuprosessia, koska panostaminen moottoriurheiluun vaati niin paljon aikaa ja uhrauksia.

Isossa kuvassa Dennis edustaa vanhan liiton koulukuntaa. Hamilton taas rikkoo perinteitä ja normeja omilla ehdoillaan ja puhuu avoimesti lajin kaipaamista mullistuksista. Dennis on muun muassa kritisoinut Hamiltonin juhlivaa elämäntapaa ja tehnyt selkeän eron oman kurinalaisen johtamisensa ja Mercedes-pomo Toto Wolffin välillä.

– Ihmisiä yritetään aina lokeroida - pitää olla tällainen, käyttäytyä näin, ja keskittyä urheilemiseen. Se on väärin. Jos muotinäytöksissä ja keikoilla ravaaminen ympäri maailmaa toimii Lewisin kohdalla, meidän pitää hyväksyä se. Ihmiset ovat liian tuomitsevia, Wolff on sanonut.

– Mitä enemmän häntä yrittää rajoittaa, sitä enemmän se haittaa hänen suorituksiaan. Lewis on mahtava persoona tälle lajille. Meidän sopimuksemme on, että hän ajaa todella kovaa ja me teemme parhaamme mahdollistaaksemme sen. Molemmat voittavat.

Mercedeksen joustavuus antaa Hamiltonille siimaa esimerkiksi elämäntapojensa ja imago-oikeuksiensa suhteen. Hamiltonilla on nyt mahdollisuus ansaita enemmän rahaa lajin ulkopuolella ja toisaalta valita vapaammin, miten käyttää vapaa-aikansa.

Muutkin modernimman F1-sarjan puolestapuhujat puolustavat usein Hamiltonia, joka on rajoja rikkovan markkinoinnin keulakuva. Hamiltonin ja Nico Rosbergin välisen sodan keskellä jopa F1:n kaupallisten oikeuksien haltijan edustaja asettui julkisesti Hamiltonin tueksi ja kuvaili brittiä F1-sirkuksen tähdeksi.

Hamilton itse on verrannut F1-tuotetta Super Bowliin ja muihin amerikkalaisiin urheilutuotteisiin ja peräänkuuluttanut vastaavanlaista kehityssuuntaa lajin kasvattamiseksi. Siihen tuotteeseen sopii sosiaalinen media, 23 miljoonan euron yksityiskone, tai kainalossa F1-varikoilla kulkenut Roscoe-koira, jolle Hamilton henkilökohtaisesti pyysi Ecclestonelta akkreditointia.

Hinnalla millä hyvänsä

Räiske on tunnetusti ulottunut myös varikolle. Hamiltonin toistuvat kahnaukset kanssakuljettajiensa ja lajipersoonien kanssa eivät ole jääneet huomiotta kymmenen vuoden F1-uran aikana.

Tänä kesänä Bakussa Vettel menetti hermonsa taistelussa Hamiltonia vastaan ja aiheutti valtaisan kohun törmätessään britin kylkeen. Jo varhain F1-urallaan Hamilton riitaantui tallikaveri Alonson kanssa, eikä parivaljakko ollut Hamiltonin debyyttikauden aikana ajoittain edes puheväleissä. Riidan keskiössä oli taistelu McLarenin sisäisessä hierarkiassa. Sama aihe hiersi myös Hamiltonin ja Jenson Buttonin välejä, ja Button kirjoitti hiljattain omaelämäkerrassaan pinnan alla kyteneistä jännitteistä. Buttonin mukaan häntä jopa varoitettiin useita kertoja siirtymästä McLarenille juuri Hamiltonin vahvasta asemasta johtuen.

– Lewis oli ystävällinen ja avoin, ja luultavasti tarpeeksi itsevarma statuksestaan, ettei hän tuntenut oloaan uhatuksi - ainakaan aluksi, Button arveli hiljattain brittilehti Telegraphissa.

Omaa luokkaansa oli kuitenkin tulikivenkatkuinen yhteistyö Mercedeksellä Rosbergin kanssa. Jo toisessa osakilpailussa saksalainen sivuutti saamansa ohjeet ja ohitti brittikuskin tallimääräysten vastaisesti taistelussa palkintokorokepaikasta. Vasta kausi 2014 kuitenkin räjäytti tallikaverusten välit julkisesti. Monacossa Hamilton syytti Rosbergia ratkaisevan aika-ajokierroksensa sabotoimisesta, Unkarissa Hamilton uhmasi tallimääräyksiä, ja Belgiassa yhteentörmäys johti myrskyisään tiimipalaveriin. Seuraavana vuonna Yhdysvaltojen osakilpailun jälkeen kohistiin jääkylmästä ilmapiiristä ennen palkintojenjakoa, kun saksalainen viskasi Hamiltonin hänen syliinsä heittämän sponsorihatun nopeasti takaisin päin tuoretta maailmanmestaria.

Kesällä 2016 Hamilton ja Rosberg törmäsivät toisiinsa viiden kisan aikana kolmeen otteeseen ja saksalaisen F1-uran viimeisinä vuosina pitkäaikaiset ystävät vaihtoivat enemmän syytöksiä kuin kuulumisia. Yhteentörmäykset radalla ja sen ulkopuolella näyttivät jakavan Mercedeksen kahtia. Molempien maineet kokivat kolauksia, ja Hamiltonin maine vaikeana tallikaverina vain kasvoi.

– Kunnioitan häntä, mutta emme me parhaita ystäviä ole. Lopulta ongelmana on meidän molempien kilpailuhenkisyytemme. Siinä raakuuden keskellä on vaikeaa olla kavereita, Rosberg sanoi kesken viime kauden.

Nico Rosberg (vas.), Lewis Hamilton.
Nico Rosberg (vas.), Lewis Hamilton.AOP

Rosberg on myöhemmin sanonut olevansa valmis korjaamaan kaksikon tulehtuneet välit. Saksalainen kertoi Hamiltonille lopettamispäätöksestään ennen asian julkistamista ja kilpakumppanit kävivät kahdenkeskisen keskustelun uutisesta. Kun panoksena ei ole maailmanmestaruus, kunnianhimoisten kuljettajien välillä leimunut liekkikin laantui.

Riitaantumiset tallikavereiden kanssa ovat kerta toisensa jälkeen juurtuneet Hamiltonin vahvaan persoonaan - pyrkimykseen pysyä tallinsa ykköskuljettajana. Tavoitteellisuus on ajanut hänet tekemään lähes mitä tahansa vahvistaakseen asemaansa tallinsa sisällä ja kilpakumppaneihinsa nähden.

Hamilton lähestyy lajia bisnesnäkökulmasta - sekä hänen ratojen ulkopuolinen elämänsä että urheilulliset ratkaisunsa perustuvat parhaaseen mahdolliseen menestysreseptiin, tapahtui se sitten voittojen tai julkisuuden muodossa. Hän on valmis tekemään valtavia uhrauksia, kuten antamaan lähtöpassit manageri-isälleen sekä hyvästelemään lähes koko ikänsä edustamansa McLarenin päästäkseen nopeampaan autoon.

Hamilton on myös tuotteistanut itsensä ainutlaatuisella tavalla. Myyviä ja julkisuutta janoavia tähtikuljettajia suosinut lajimoguli Bernie Ecclestone on ihaillut brittilahjakkuutta avoimesti.

– Lewis on paras mestarimme todella pitkään aikaan. Hän on kaikkialla: punaisella matolla, muotialalla, musiikkibisneksessä. Ei se sinun syytäsi ole - olette vain todella erilaisia, Ecclestone sanoi suoraan Rosbergille F1:n virallisen verkkosivuston yhteishaastattelussa vuonna 2015.

Hamiltonin brändi todella ulottuu kaikkialle, ja hän itse ottaa vapauksia pysyäkseen pinnalla. Kaudella 2016 konservatiivisemmat lajiniilot tuomitsivat mediatilaisuudessa sosiaalisen median maailmaan uppoutuneen Hamiltonin, joka kuitenkin puolusti käyttäytymistään fanien aktivoimisella.

– Nämä tilaisuudet ovat olleet samanlaisia jo kymmenen vuotta. On pakko tehdä jotain uutta, sanoi Mercedes-kuljettaja, joka jälleen jakoi yleisönsä leireihin - niihin, jotka kuvailivat tekoa suorastaan noloksi, ja niihin, jotka innostuivat virkamiesmäistä PR-työtä vastaan kapinoineesta tähdestä.

Mercedeksen nousu

Hamiltonin F1-uran tarunomaisen alun sekä McLarenin ja Ferrarin välisen vakoiluskandaalin jälkeen laji muuttui. Kahden jättiläisen kaksintaistelu oli ollut F1-sarjaa leimaava piirre, mutta takaa nousivat Red Bull sekä myöhemmin Mercedekseksi kehittynyt Brawn GP. Mestaruutta seuranneet vuodet haastoivat Hamiltonin, jonka McLarenin tulostaso kääntyi laskuun. Kaudella 2009 britti ylsi palkintokorokkeelle vain viidesti. Vettel nousi F1-sarjan kuumimmaksi nimeksi, mutta saksalainen ei neljästä peräkkäisestä maailmanmestaruudesta huolimatta noussut samanlaiseksi maailmanlaajuiseksi tähdeksi.

Jäätyään neljästi peräkkäin kuljettajien MM-sarjassa kärkikolmikon ulkopuolelle, Hamilton teki raskaan päätöksen hyvästellä kodikseen muodostuneen tallinsa. McLaren oli yrittänyt saada uutta sopimusta aikaan jo yli vuoden ajan ja sopimusneuvottelut Mercedeksen kanssa olivat kauden 2012 kiivaimpia puheenaiheita, kunnes saksalaistalli nimitti Hamiltonin Michael Schumacherin seuraajaksi.

Kuten odottaa saattaa, Hamilton on kertonut lopullisen päätöksen kypsyneen uima-altaan äärellä Thaimaassa.

– Lapsena unelmani oli ajaa McLarenia. Tämä päätöksenteko oli jatkuvaa heilahtelua - yhtenä hetkenä päätin lähteä, seuraavana jäädä. Siksi tarvitsin aikaa. Halusin varmistaa, että toinen noista tunnetiloista olisi pysyvä, Hamilton kertoi Telegraphille.

Hamilton perusteli valintaansa myös Mercedekseen liittyneillä haasteilla ja halullaan olla kehittämässä kohtalaista tallia huipputiimiksi. Debyyttikaudellaan Mercedeksellä Hamilton käytännössä toisti edellisen kauden tuloksensa, mutta F1-autojen siirtyminen V6-moottoreihin kaudeksi 2014 oli käännekohta sekä talille että Hamiltonille. Mercedes muun muassa jakoi turbonsa kahtia ja kekseliäs ratkaisu muun muassa tehosti moottoria ja paransi auton aerodynamiikkaa.

Tuloksena oli Hamiltonin uran paras kausi, 11 henkilökohtaista osakilpailuvoittoa ja toinen maailmanmestaruus. Mercedeksestä tuli F1-sarjan dominoivin talli, joka on tämän vuoden myötä voittanut jo neljä maailmanmestaruutta peräkkäin. Näistä kolme on vienyt juuri Hamilton.

Lewis Hamilton juhli ylivoimasta mestaruutta Abu Dhabissa 2014.
Lewis Hamilton juhli ylivoimasta mestaruutta Abu Dhabissa 2014.AOP

Hamiltonia ympäröivän sirkuksen kaltaisen medianäkyvyyden ja tähtiaseman ylläpitäminen, saatikka kasvattaminen, olisi haastavaa ilman hyviä tuloksia radalla. Mercedeksen vahva asema on mahdollistanut Hamiltonin jatkuvan menestymisen ja niin kauan kuin alla on näin laadukas auto, Hamiltonilla tuskin on kovaa kiirettä siirtyä pois kovasti kehumastaan tallista, joka vieläpä tulee häntä vastaan muilla osa-alueilla. Mercedeksellä Hamiltonilla on mahdollisuus jatkaa historiallista uraansa, mutta näillä näkymin uudesta sopimuksesta neuvotellaan vasta myöhemmin tänä vuonna.

– Mikään talli ei huolehdi kuljettajistaan yhtä hyvin kuin Mercedes. Kaiken tämän hyvästeleminen olisi todella vaikea päätös. Jos siirtyisin täältä pois, luultavasti lopettaisin, Hamilton sanoi kesällä.

"Lewis ei pelkää ketään"

Kuljettajana Hamiltonia vertaillaan useimmiten Ayrton Sennaan. Brasilialaislegendasta muodostui Hamiltonin idoli jo varhain. Senna menehtyi Hamiltonin ollessa vasta yhdeksänvuotias, mutta ehti jättää lähtemättömän jäljen nuoreen faniinsa.

– Ajotyyliäni pidetään aggressiivisena, mutta en usko sen olevan lähtöisin vain minusta itsestäni. Katsoin lapsena Sennaa ja tiesin haluavani ajaa samalla tavalla, kun joskus saan mahdollisuuden. Kokeilin sitä kartingissa, ja koko lähestymistapani ajamiseen rakentuu sen pohjalta, Hamilton on kirjoittanut omilla verkkosivuillaan.

– Persoonina he ovat mielestäni hyvin erilaiset. Hamiltonia kritisoidaan monesta asiasta, mutta todellisuudessa hän on loppupeleissä herrasmies ja kova, mutta reilu kuljettaja. Ayrtonia katsellaan vähän ruusunpunaisten lasien läpi, molempien tähtien kanssa työskennellyt Paddy Lowe sanoi Autosportille tänä vuonna.

Sekä Hamiltonin että Sennan F1-urat ovat kymmenen vuoden mittaiset, joskin Hamiltonin osakilpailumäärä on selkeästi suurempi. Aiemmin tällä kaudella Hamilton ohitti muiden muassa Sennan paalupaikkojen määrässä. Hän on myös Schumacherin jälkeen toisena voitoissa ja palkintokorokesijoituksissa ja ylivoimainen ykkönen urapisteissä. Seitsemästä F1-historian suurimmasta yhden kauden pistekertymästä neljä on Hamiltonin nimissä. Maailmanmestaruuksissa vastikään varmistunut neljäs titteli nosti Hamiltonin ohi Sennan, jaetulle kolmannelle sijalle Alain Prostin ja Sebastian Vettelin kanssa.

– Hän on oman sukupolvensa mestari. Hän on voittanut ylivoimaisella, hyvällä ja heikolla autolla. Aivan kaikki mestarit eivät ole pystyneet siihen, Alonso sanoi lokakuussa.

– Lewis on rikkomassa kaikkia F1-ennätyksiä. On vain ajan kysymys, milloin hänen hyväksytään olevan matkalla kaikkien aikojen parhaaksi kuljettajaksi, arvioi Toto Wolff.

Eri aikakausien kuljettajien vertailu, varsinkin Sennan uran traagisen lopun huomioiden, on aina kyseenalaista, mutta yhtäläisyyksiä radalla on vaikeaa kiistää.

– Lewis on syntynyt kilpakuljettajaksi, aivan kuten Senna. Ero on siinä, että Senna pelkäsi Prostia, kuten Prost Sennaa, mutta Lewis ei pelkää ketään. Vettel ja Alonso ovat poikkeuksellisia kuljettajia, mutta Lewis tietää pystyvänsä päihittämään molemmat, Hamiltonin entinen tallikaveri David Coulthard on ylistänyt.

– Jos jollain ei ole munaa jarruttaa myöhään, se on heidän ongelmansa, totesi Hamilton itse.

Lewis Hamilton on fanien suosiossa ympäri maailmaa.
Lewis Hamilton on fanien suosiossa ympäri maailmaa.AOP

Red Bullin tallipäällikkö Christian Hornerin mukaan Hamiltonia klassisesti joko rakastetaan tai vihataan. Merkittävän kilpakumppaninkin on silti pakko myöntää Hamiltonin persoonan lisäarvo F1-tuotteelle.

– Hän on tämän sarjan lähettiläs. Hän vie F1-sarjan paikkoihin, missä sitä ei muuten näkisi - erityisesti Yhdysvalloissa, Horner sanoi viime vuonna.

– Saksalaisfanit eivät ole Nicon puolella, ja Saksa on surkea markkina-alue F1-sarjalle. Vettelkään ei tee tälle lajille paljoa, hänet hädin tuskin edes tunnistetaan kadulla. Lewis sen sijaan on sankari Britanniassa ja britit rakastavat tätä sarjaa, suorasanainen Ecclestone sanoi kaksi vuotta sitten.

Hamilton on ottanut oman paikkansa F1-historiassa ja niin kauan kuin motivaatiota ajaa riittää, hän on ratkaisevassa asemassa lajin saaman medianäkyvyyden suhteen. Kesken kuluvan kauden Hamilton arveli jatkavansa uraansa vielä viidestä kuuteen vuotta.

Hamilton ylittää lajirajat ja vie F1-brändin urheilupiirien ulkopuolelle. Tuore nelinkertainen maailmanmestari on mediatuote, ja 32-vuotiaana kiistatta huomion keskipiste sekä asfaltilla että punaisella matolla.

– Itsevarmuuden ja ylimielisyyden raja on häilyvä, ja Lewis tanssii sen ympärillä. Se ei aina tee hänestä täysin pidettyä, ex-kuljettaja Martin Brundle on arvioinut.

– Jokaisessa sukupolvessa on kuitenkin yksi megatähti. Sen pitäisi nyt olla Hamilton, kuten Schumacher, Senna ja muut häntä ennen.

Lue myös:

Hamilton ratkaisi F1-mestaruuden eriskummallisella tavalla Meksikossa – Bottas ja Räikkönen palkintokorokkeelle!

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat