1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Verotiedot

Suomalainen suuryritys paljastaa, miten sponsoroinnin rahahanat aukevat – "Laittakaa some-kanavat kuntoon"

Öljynjalostus- ja markkinointiyhtiö Nesteen markkinointijohtaja Sirpa Tuomi saa liki päivittäin urheilijoilta sponsorointihakemuksia.

Antti Autti. Kuva: Lumilautaliitto / Jani Karppa

Vain harva suomalainen yksilöurheilija saa tukea suuryhtiöiltä. Nesteen markkinointijohtaja Sirpa Tuomi kertoo, että yritys haluaa urheilijoiden kautta tavoittaa brändilleen tärkeitä yleisöjä.

– Me olemme urheilussa sen takia mukana, että me olemme urheilun avulla tavoittaneet niitä meille tärkeitä yleisöjä. Urheilussa on mukana paljon tunnetta, elämyksiä, yhteisöllisyyttä, jotka ovat kaikki hyviä elementtejä brändin rakentamisessa, Tuomi sanoo.

1

Sosiaalisen median kanavat kuntoon

**Tuomi: **Urheilijalla pitää olla omat sosiaalisen median kanavat kunnossa. On vielä useita tapauksia, joissa kanavia ei esimerkiksi ole ollenkaan olemassa tai sitten niihin ei tehdä hyvää sisältöä. Tämä on ensimmäinen asia, joka urheilijan pitäisi laittaa kuntoon.

Kuva: AOP

2

Persoonaa peliin

**Tuomi: **Urheilijan täytyy pistää persoonaa peliin. Se ei ole itsestään selvää kaikille. Jotkut menevät paljon mieluummin siihen, että "voidaanko tehdä yhteistyötä, että laitan logon hihaan ja sitten teen mitä urheiluuni kuuluu". Tänä päivänä se ei riitä. Pitää olla valmis avaamaan arkea ja taustoja, ja sitä kautta tekemään rikasta, aitoa ja mielenkiintoista sisältöä faneille.

Kuva: EPA/JESSICA GOW SWEDEN OUT

3

Arvokisamitalit eivät ykkösasia

**Tuomi: **Me katsomme tietenkin kohdeyleisön määrää ja tavoittavuutta. Joskus meillä voi olla urheilijoita, jotka ovat vasta uransa alkuvaiheessa. Silloin kriteerit eivät tule yleisön kautta. Ostajalle on tärkeää, että urheilijalle löytyy mahdollisimman monipuolisesti yleisöä, ja että urheilija on valmis tekemään kohderyhmälle sisältöä.

Kuva: Tomi Hänninen