Ferrarin Kimi Räikkönen on ajanut nyt kolmessa kisassa peräkkäin palkintokorokkeelle F1-sarjassa. Viimeksi hän on pystynyt vastaavaan yli neljä vuotta sitten kaudella 2013, kun hän ajoi Lotuksella alkukaudesta kolme kertaa toiseksi Kiinassa, Bahrainissa ja Espanjassa.
Nyt kolme kolmossijaa on tullut Yhdysvalloissa, Meksikossa ja Brasiliassa. Viimeisessä kisassa Interlagosin radalla Räikkösellä olisi jopa ollut mahdollisuudet kovempiin sijoituksiin. Mercedeksen Valtteri Bottas ja tallitoveri Sebastian Vettel olivat kuitenkin vielä nopeampia.
– Kaikilla alkoi toimia kisassa renkaat samalla tavalla. Se oli yllättävää. Oli hyvin tasaista muutenkin Ferrarin ja Mercedeksen välillä.. Kimi olisi voinut yrittää ohikin Bottaksesta ja Vettelistä, Mildh sanoi.
Räikkönen joutui kuitenkin lopussa taistelemaan kolmossijasta hurjan nousun tehnyttä Lewis Hamiltonia vastaan. Varikolta lähtenyt britti pääsi loppuhetkillä jopa puolen sekunnin päähänkin
– Kimi teki kyllä hienon työn, että Hamilton pysyi takana, Mildh ihasteli Räikkösen tsemppiä kisassa.
Räikkönen menetti aikaisessa vaiheessa kautta mahdollisuudet suureen menestykseen. Kisaan voittoon ajanut tallitoveri Sebastian Vettel oli nytkin kovempi, mutta F1-sarjan ikänestori Räikkönen on silti ollut mainiossa vedossa.
– Toki hän jäi Vettelille, mutta tämä on ollut hieno suoritus kaiken kaikkiaan, Mildh pohti.
Mildh ei poissulje Räikkösen menestystä yhdessä Bottaksen kanssa kauden päättävässä Abu Dhabin kisassa kahden viikon päästä, vaikka kummallakaan kuljettajalla ei ole pistetaulukossa juuri mahdollisuuksia parantaa tilannettaan.
– Sitä kaksoisvoittoa voisi vielä ainakin toivoa, Mildh mietti suomalaishistorian saavuttamista.
13.11. klo 19:05: Räikkönen oli Lotuksella 2013 kolme kertaa toinen, ei kolmas.
Lue lisää:
”Isä, olen ylpeä sinusta” – toista kertaa uransa lopettavalle F1-tähdelle koskettavat jäähyväiset
Vettelillä pelonhetkiä Brasilian GP:n voittotaistossa: ”Taisin yllättää Valtterin”
Bottaksen haave voitosta jäi Ferrari-kuskien väliin: ”Tämä oli todella suuri pettymys”