Lentävien suomalaisten myyttiä rakennettiin jakamalla sanomalehtiä raskaalla kaasujalalla olosuhteista riippumatta – "Me osasimme lumessa ajamisen"

Suomesta tuli rallin mahtimaa 1960-luvulla. Silloinen sukupolvi inspiroi myöhempiä maailmanmestareita.

ralliautoilu
Urheilu-Suomi: ”Se oli ensimmäinen kerta kun ajoin yli kaksisataa kilometriä tunnissa, tuntui hyvältä sillä hetkellä” – miten rallisankareista tuli lentäviä suomalaisia
Urheilu-Suomi: ”Se oli ensimmäinen kerta kun ajoin yli kaksisataa kilometriä tunnissa, tuntui hyvältä sillä hetkellä” – miten rallisankareista tuli lentäviä suomalaisia

Juoksijat Hannes Kolehmainen ja Paavo Nurmi saivat maailmalla lentävien suomalaisten lentonimen jo sata vuotta sitten. 1960-luvulla nimitystä alettiin käyttää myös ralliautoilijoista, kun suomalaiset ensimmäistä kertaa hallitsivat sorateitä.

Simo Lampinen, Rauno Aaltonen, Timo Mäkinen ja Pauli Toivonen olivat autourheilun ensimmäisiä lentäviä suomalaisia. Lentävien suomalaisten tarinaa

– Se syntyi, kun Rauno voitti Euroopan-mestaruuden. Me olimme se ensimmäinen porukka, Lampinen sanoo Yle Areenassa nähtävässä Urheilu-Suomi-dokumenttisarjan viidennessä osassa, jossa pääosaa näyttelevät sinivalkoiset moottoriurheilusankarit.

– Saimme ajaa paljon kilpailuja Euroopassa, suuria kilpailuja. Oli RAC:sta, Ruotsin rallia, ja tietysti sokerina pohjalla Monte Carloon meneminen aina tammikuussa.

Aaltonen voitti rallin Euroopan mestaruuden vuonna 1965, ja kolme vuotta myöhemmin samaan ylsi Toivonen. Suomalaiset erottuivat joukosta erityisesti haastavissa lumisissa olosuhteissa.

– Meille skandinaaveille oli siitä suuri hyöty Monte Carlossa, että osasimme lumessa ajamisen. Monelle muille, esimerkiksi englantilaiselle, lumi oli aina loskaista. Me olimme saaneet ajaa aivan fantastisia lumiteitä. He saattoivat mennä lujaa kaarteisiin ja pyörät pyörivät tyhjää.

Esimerkiksi Mäkinen kouluttautui jossain määrin rallikuljettajaksi jo toimittaessaan sanomalehtiä raskaalla kaasujalalla kaikenlaisissa olosuhteissa. Lentävät suomalaiset nousivat kansainväliseen maineeseen, ja kotimaassa he olivat seuraavan rallisukupolven esikuvia.

– Ehkä hienoin muisto varhaisvuosilta oli, kun olin ehkä yhdeksän vanha, ja Lankamaan pikataipaleella kuvattiin Flying Finns -dokumenttielokuvaa Englantiin. Hannu Mikkola ajoi Escortilla ja Timo Mäkinen Cooperilla, ja pääsin Cooperin kyytiin istumaan. Se on ensimmäinen muisto kovasta kyydistä, neljä maailmanmestaruutta 1980- ja 1990-luvuilla voittanut Juha Kankkunen muistelee dokumentissa.

Katso 5. jakso "Bensaa suonissa" nyt Yle Areenassa

Urheilu-Suomen uusi jakso aina keskiviikkoisin Yle Areenaan. Televisiossa ensi-esitys keskiviikkoisin klo 21 Yle Teemalla. Sarjan jaksot esitetään myös TV2:lla aina torstaisin klo 19, Yle Teemalla lauantaisin klo 16.20 ja TV2:lla sunnuntaisin klo 21.

Urheilu-Suomen keskusteluohjelma Yle Puheella torstaisin klo 15. Urheilijoiden henkilökuvia lauantaisin klo 12:n jälkeen Radio Suomessa.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat