Näin pankkilakko vaikuttaa: Sulkee konttoreita, ruuhkauttaa palveluita, siirtää tapaamisia

ICT-ala tukee lakkoa työsaarrolla, minkä vuoksi pankkien nettipalveluihin tulevia vikoja ei korjata.

Pankkilakko
Mies puhuu puhelimeen suljetun pankin oven takana
Pankkilakon vuoksi suljettu Danske Bankin konttori Kaivokadulla Helsingissä 28. joulukuuta 2017.Markku Ulander / Lehtikuva

Rahoitusalan työtaistelun odotetaan näkyvän pankkien asiakkaille samaan tapaan kuin viime viikolla järjestetty kaksipäiväinen pankkilakko. Pankkien konttorit pysyvät pääosin kiinni ja muissa palveluissa on rajoituksia.

Uutena piirteenä torstaina alkavassa lakossa on, että ICT-ala tukee sitä työsaarrolla, jonka aikana pankkien järjestelmiin tulevia vikoja ei korjata. Työsaarron piirissä ovat esimerkiksi kaikki Osuuspankit, POP Pankit ja Säästöpankit, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea ja S-Pankki, kertoo Ammattiliitto Pro.

Pankit tiedottavat lakon vaikutuksista tarkemmin omilla verkkosivuillaan. Muun muassa S-Pankki (siirryt toiseen palveluun), Nordea (siirryt toiseen palveluun), Handelsbanken (siirryt toiseen palveluun) ja POP Pankki (siirryt toiseen palveluun) ovat koonneet sivuilleen tietoa lakon vaikutuksista. Asiakkaita varoitetaan palvelujen ruuhkautumisesta ja tavallista pidemmistä odotusajoista. Myös asiakkaiden kanssa sovittuja tapaamisia joudutaan järjestelemään uudestaan.

Pankit pyrkivät turvaamaan muun muassa korttimaksamisen ja käteisautomaatien sekä verkkopalveluiden toiminnan torstaiaamuna alkavan kaksipäiväisen pankkilakon aikana.

Lakon taustalla kiista viikonlopputyön teettämisestä

Tällä viikolla lakkoon osallistuvat viime viikolla lakkoilleiden järjestöjen lisäksi myös Ylemmät Toimihenkilöt YTN sekä Danske Bankin Esimiehet ja Asiantuntijat -yhdistyksen jäsenet. Viime viikolla lakossa olivat Ammattiliitto Pron, Ammattiliitto Nousun ja Dansken Bankin henkilöstöyhdistyksen jäsenet.

Rahoitusalan työriidan taustalla ovat erityisesti näkemyserot siitä voiko työnantaja määrätä viikonlopputyön teettämisestä vai pitääkö siitä sopia paikallisesti. Auki on myös palkkaratkaisu ja erilaisia työehtosopimuksen tekstikysymyksiä.

Viime viikolla pankkien verkko- ja puhelinpalvelut toimivat suunnitellusti

Viime viikon lakon aikana pankit kertoivat, että niiden verkkopalvelut ja rajoitetusti avoinna olleet puhelinpalvelut toimivat pääosin ongelmitta.

Esimerkiksi Nordean puhelinpalvelu, joka on tavallisesti auki vuorokauden ympäri, toimi lakon aikana vajaalla miehityksellä kello 9–17.

Nordean mukaan palvelun ollessa vilkkaimmillaan jonot puhelinpalvelussa pidentyivät hieman. Nordean konttorit olivat lakon aikana kiinni. Myös Osuuspankissa lakon aikaiset palvelut toimivat kuten edeltä suunniteltiin, OP:n asiantuntijajohtaja Pekka Jaakkola sanoi.

Pankkilakko alkaa – rahoitusalan kiistaan ei saatu ratkaisua