Hangon satama edelleen ennätysvauhdissa – Myös vuosi 2018 antaa jo merkkejä liikenteen kasvusta

Finnlines siirtää Saksan Rostockiin kulkevan linjaliikenteensä kotisataman Helsingistä Hankoon. Muutos lisää Hangon sataman kautta kulkevaa kumipyöräliikennettä kymmenillä tuhansilla yksiköillä vuodessa.

Hangon satama
Hangon satama kesäkuussa 2011.
Hangon satama.Ismo Pekkarinen / AOP

Hangon sataman liikennemäärä ylsi kaikkien aikojen ennätykseen vuonna 2015 ja kyseinen ennätys on ylittynyt sen jälkeen joka vuosi. Sama tahti näyttää jatkuvan.

– Jos kaikki asiakkaidemme suunnitelmat toteutuvat, niin rikomme ennätyksiä jälleen tänä vuonna, sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik iloitsee.

Transfennica on kasvattanut Hangon linjoilla kulkevien laivojensa kokoa vuodenvaihteessa ja Finnlines siirtää Rostockin liikenteensä kotisataman Helsingistä Hankoon alkukesästä.

Finnlines kasvattaa Hangon sataman liikennettä merkittävästi

Finnlines yhdistää siirron yhteydessä Saksan Rostockin ja Puolan Gdynian linjaliikenteen. Sekä laivojen koko että kapasiteetti kasvaa.

– Hangon puolesta puhuu erityisesti se, että sieltä on lyhyt matka Eurooppaan. Saamme entistä tehokkaamman aikataulun ja laivat kiertämään nykyistä nopeammin sekä Gdyniaan että Rostockiin, Finnlinesin kaupallinen johtaja Staffan Herlin summaa.

Muutos kasvattaa Hangon sataman kautta kulkevaa kumipyöräliikennettä arviolta noin 20 prosenttia. Kokonaisvolyymi kasvaa sekin ainakin 10 prosenttia. Finnlinesin pääsatama on kuitenkin edelleen Helsinki.

– Me ajamme sieltä edelleen Saksan Travemündeen, Tanskan Aarhusiin ja Pohjanmerelle. Hanko on kuitenkin nousemassa kohtuullisen isoksi satamaksi Helsingin rinnalla, Herlin kuvailee.

Finnlines liikennöi Suomessa lisäksi Kotkan, Turun ja Uudenkaupungin satamiin.

Hangon satamalle lisätilaa viisi hehtaaria

Tällä hetkellä Hangon sataman kautta kulkee noin 200 000 traileria vuodessa. Finnlinesin Rostockin liikenne kasvattaa määrää kymmenillä tuhansilla yksiköillä. Laiturikapasiteetti riittää toistaiseksi, mutta maa-alueilla on jo ahdasta.

– Länsisataman laajennus valmistuu onneksi ensi vuonna. Saamme silloin viisi hehtaaria lisätilaa nimenomaan trailereiden käsittelyyn ja varastointiin. Se on osittain EU-tuella rahoitettu investointi ja erittäin tärkeä asia, Anders Ahlvik tähdentää.

Hangon satama on saanut lisätilaa myös Koverharin entisen terästehtaan jäljiltä tyhjilleen jääneeltä teollisuusalueelta.