yle.fi-etusivu

Kerttu Rantala, 95, jännittää yhä kauppareissujen sujumista uuden kyytisysteemin takia – "Aattelin, että kun pääsen kotiin, niin sitten itken"

Vanhusten kyytien uudistamisesta nousi iso melu Kokkolassa syksyllä. Nyt tilanne on Speysin ja Soiten mukaan parantunut, mutta kaikki eivät ole samaa mieltä.

vanhukset
Kerttu Rantala.
Kalle Niskala / Yle

Kaikki vanhukset ja vammaiset eivät ole edelleenkään tyytyväisiä uudistuneeseen kyytijärjestelmään Kokkolassa. Sote-yhtymän ja kyytejä järjestävän Speysin mukaan tilanne on parantunut syksystä, jolloin yrityksen toiminta sai kovasti lunta tupaan. Nyt valtaosa kyydeistä tulee heidän mukaansa ajallaan.

Osa asiakkaista on kuitenkin lakannut käyttämästä järjestelmää kokonaan ja maksaa matkat itse. Osa on myös vähentänyt liikkumista tai turvautuu omaisten kyyteihin.

Kokkolalainen Kerttu Rantala on käyttänyt kyytikeskuksen palvelua syyskuusta asti viikoittain. Lokakuussa hän luonnehti systeemiä fiaskoksi ja toivoi pikaista paluuta aiempaan. Hänen silmissään mikään ei ole muuttunut:

– On fiasko koko homma, sanoo Rantala nyt tammikuussa, uusien huonojen kokemusten jälkeen.

Kuljettajia hän ei syytä, sillä nämä hänen mukaansa kyllä lähtevät heti kun saavat tiedon tilauksesta. Kyytikeskukseen luottamus on mennyt, eikä Rantala katso hyvällä sitä, että nykymallilla mennään ainakin heinäkuuhun asti.

– Minä kerkiän jo kuolla porstuaan, on se niin hankalaa. Heinäkuuhun on pitkästi, kun ajattelee vanhaa.

Taival töyssyinen jo alussa

Keski-Pohjanmaan sote-kuntayhtymä Soite kilpailutti vanhusten ja vammaisten kyytijärjestelyt viime keväänä. Se halusi järjestellä lakisääteiset taksikyydit uudenlaisen keskuksen kautta, ja kilpailutuksen voitti Speys Oy.

Uudistus tarkoitti sitä, että vanhusten ja vammaisten on pitänyt syyskuusta lähtien tilata taksi uudesta kyytikeskuksesta. Aiemmin he saivat tilata tutun taksin suoraan.

Kyytikeskus kärsi heti alussa suurista ongelmista ja palaute oli tylyä. Järjestelmää on pidetty liian vaikeana osalle asiakkaista, kyytien odotusajat ovat venyneet ja autot jopa jääneet tulematta. Paljon kritiikkiä herätti myös se, että paluukyydin ajankohta pitäisi tietää jo menomatkaa tilattaessa.

Vaikeudet johtivat kyytejä välittävän Speys Oy:n sopimuksen irtisanomiseen jo lokakuussa, vain runsas kuukausi aloituksen jälkeen. Yritys kuitenkin jatkaa irtisanomisajan eli heinäkuun loppuun asti. Irtisanominen viivästyi valitusten takia. Speys aikoo osallistua myös kyytikeskusyrittäjästä järjestettävään uuteen tarjouskilpailuun.

Soiten kuljetuskoordinaattori Ari Sorola kuitenkin sanoo, että kyytikeskus on parantanut syksystä. Loppuvuonna lähes kaikki vanhusten ja vammaisten kyydit tulivat hänen mukaansa ajallaan.

Rupesi tulemaan itkua, mutta aattelin, että pidättelen niin että kun pääsen kotiin, niin sitten itken

Kerttu Rantala

Kokkolalaisen Kerttu Rantalan tuoreimmat huonot kokemukset kyytikeskuksesta ovat joulun alta ja uuden vuoden tienoilta. Rantala olisi mennyt uudenvuodenpäivänä kauppaan ja apteekkiin, mutta kyydin tilaaminen ei onnistunut. Hän sai kuunnella vuorotellen kehotusta painaa numeroa 1 ja sen jälkeen jonotusmusiikkia.

– Sitten loppui jo virta puhelimesta. Laitoin sen lataukseen ja rupesin nukkumaan.

Hoitajat ja ystävät hommasivat Kertulle maitoa ja lääkkeet.

Kaikki eivät voi maksaa matkojaan itse

Rantala käy asioilla keskuksen avulla säännöllisesti. Erityisesti häntä ärsyttää se, että paluuaika pitäisi tietää mielellään jo lähtiessä.

– Mistä minä sen tiedän, kun kolmessa, neljässä paikassa käyn. En minä voi sanoa kun en ole vielä lähtenytkään, että milloin tuun.

Taannoin Rantala soitti paluukyydin saatuaan ohjeen, että se pitää tilata puoli tuntia ennen tarvetta. Hän odotteli tuulikaapissa melkein tunnin. Jalkoja paleli kävelykengissä ja nälkäkin oli.

– Rupesi tulemaan itkua, mutta aattelin, että pidättelen niin että kun pääsen kotiin, niin sitten itken.

Hän kuuli juuri toisen ikäihmisen sanovan, ettei tämä enää ikinä käytä kyytikeskusta. Rantala taas sanoo, että hänellä ei ole varaa maksaa 20 euroa jokaisesta kauppareissusta. Niinpä kulkeminen kyytikeskuksen avulla jatkuu, vaikka kaikkein mieluimmin Kerttu näkisi tilanteen palautuvan entiselleen: pois “joutavat ruljanssit ja kyselyt” ja tilalle mahdollisuus tilata taksi suoraan.

– Ei tarvinnut odotella eikä tehdä meriselvitystä.

Minä kerkiän jo kuolla porstuaan, on se niin hankalaa.

Kerttu Rantala

Lähtemisestä onkin tullut Kertulle jännittävää ja päällimmäisenä on mielessä pelko:

– Että voi, minun pitää lähteä ja pitää tilata se auto. Minä olen tullut tämmöseksi hermotautiseksi.

Speys: Normaalissa arjessa ei häiriöitä

Speysin liiketoimintajohtaja Jussi Peltola sanoo, että yhtiön tilastojen mukaan suurta kehitystä on jo saavutettu, ja keskuksen toimintaa kehitetään yhä.

– Numeroiden valossa ja saadun palautteen mukaan liikumme oikeaan suuntaan koko ajan. Palvelutaso on sellainen, ettemme näe, että suuria ongelmia olisi missään kohtaa.

Peltolan mukaan kyydeissä on ollut myöhästymisiä lähinnä ruuhkapäivinä, mutta normaalissa arjessa häiriöitä ei ole. Soiten määrittelemässä palvelutasossa eli 15 minuutin aikaliukumassa pysytään 98-prosenttisesti. Aikaliukuma tarkoittaa sitä, että jos kyydin tilaa vaikkapa tasan kolmeksi, se voi tulla varttia ennen tai vartin yli. Tämä johtuu kyytien yhdistelemisestä.

Peltola myöntää, että kaikkia huonoja kokemuksia ei ehkä tiedetä. Hän muistuttaa, että toimintaa voidaan parantaa vain saadun palautteen pohjalta, joten palautetta kannattaa antaa.

– Luottamuksen palauttaminen on aina pitkä tie eikä siinä ole oikotietä. Se ansaitaan jokapäiväisillä onnistumisilla, tehdään pieniä asioita oikein: ihan normaalitoiminnalla, sanoo Peltola.

Siirin matkat pelastaa lähellä asuva tytär

Kokkolassa Kerttu Rantalan kanssa samassa Sotainvalidien palvelutalossa asuva Siiri Karlsson käytti ennen kyytikeskuksen tuloa kaikki hänelle kuuluvat 18 matkaa kuussa. Uudella systeemillä hän on tehnyt yhden matkan, keskuksen toisena toimintapäivänä.

– Kokemus oli niin huono, että olen ennemmin täällä sisällä. Mikäänhän ei pidä paikkaansa eikä meillä vanhuksilla enää ole jaksamista olla ja odottaa.

Karlssonin kulkemiset hoituvat nyt eläkkeellä olevan tyttären autolla. Kaikilla ei kuitenkaan ole omaisia lähellä. Näin on esimerkiksi Siirin pyörätuolissa olevan ystävän laita.

– Hän on kyllä talon vanki. Hän ei pääse minnekään.

Siiri Karlsson sanoo kuulleensa aiheesta paljon puhetta, muttei yhtään kiitosta.

– Minä en ole kyllä kuullut kenenkään kiittelevän. Jos siitä tulee puhe, niin puhe kyllä lentää vilkkaasti ja kaikki on negatiivista. Ei vanhat ihmiset jaksa tuommoista. Kun ei mihinkään voi luottaa, ei aikoihin eikä mihinkään.

Myös hän muistelee lämmöllä vanhaa vapautta:

– Kyllä oli ihana, kun taksit meitä toivat. Saattoivat tuoda kotiin asti, aukaista ovenkin.

Karlsson muistuttaa, että heidän ikäluokkansa on rakentanut Suomen, maksanut sotakorvausmaksut ja ollut töissä 14-vuotiaasta asti.

– Me on kaikkemme yritetty tämän maan ja tulevien sukupolvien eteen. Nyt huomaa, ettei meillä ole mitään arvoa. Kyllähän tämmöiset roskat saisi kerätä vaikka kuorma-auton kippilavalle ja kipata johonkin kuoppaan.

Kyytikeskusta hän ei aio enää käyttää.

– Uskon, että niin suurta tarvetta ei tule.

Lue lisää:

Uusi kyytikeskus on 95-vuotiaan mielestä fiasko: "Oon jo tarjonna ihtiä muitten kyytiin, kun luulin, että se on taksi"

Vanhusten kyytipalvelu pantiin uusiksi säästöjen toivossa – alkuvaiheessa pieleen meni lähes kaikki

Soite irtisanoo kiistellyn kyytikeskussopimuksen Speysin kanssa