yle.fi-etusivu

Sähköautojen hankintaan saa nyt tukea – tammikuu paljastaa ostetaanko niitä vai uhotaanko vain

Autoliikkeissä on kyllästymiseen saakka kuultu, kuinka asiakas lupaa sitten tulla ostamaan sähköauton, kun sen hankintaa tuetaan. Nyt valtionrahaa saa. 

sähköautot
Henkilökunta esittelee miten sähköautoa ladataan Tokion Makuhari -messuilla lokakuussa 2017.
Henkilökunta esittelee miten sähköautoa ladataan Tokion Makuhari -messuilla lokakuussa 2017.Kimimasa Mayama / EPA

Sähköauton hankintatuki on tästä viikosta alkaen 2 000 euroa. Kahden tuhannen euron hinnanalennuksen saa, jos ostaa uuden alle 50 000 euroa maksavan täyssähköauton. Tuen saa myös, jos vuokraa auton vähintään kolmeksi vuodeksi.

Hankintatuessa on ehto, että asiakkaan on oltava yksityishenkilö. Firmanautoja tällä tuella ei hankita. Ainakin tähän saakka suurin osa sähköautoista on rekisteröity yritysten nimiin. Yksityisostajia on ollut häviävän vähän.

– Yksityishenkilöihin rajaaminen on se suurin pullonkaula, sanoo autojen maahantuojia edustavan Autotuojat ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio.

Hankintatuki jatkuu vuoden 2021 marraskuun loppuun. Rahaa on tarjolla kuusi miljoona euroa vuotta kohden eli kaikkiaan 24 miljoonaa. Jos kuudesta miljoonasta jää tänä vuonna jotain yli, siirtyy summa käytettäväksi ensi vuonna.

Ei Teslaa eikä mitään kalliimpaa

Suomessa myydään tällä hetkellä seitsemältä automerkiltä täyssähköautoja, joiden verollinen hinta jää alle tuon 50 000 euron. Näitä autonvalmistajia ovat BMW, Hyundai, Kia, Nissan, Renault, Smart sekä Volkswagen.

Tesla myi Suomessa viime vuonna 110 sähköautoa. Yhtiön Suomeen tänä vuonna saatavista autoista yksikään ei pääse hankintatukeen oikeuttaviin hintoihin.

Nissan myi päättyneenä vuonna Suomeen 71 Leaf -sähköautoa. Syksyllä julkaistun uusimman Leaf- mallin toimitukset jälleenmyyjille alkavat helmikuun lopulla.

Nissanin Nordic Europen maajohtaja Anu Eskola on erittäin tyytyväinen valtion hankintatukeen. Sitä hän ei suostu paljastamaan, montako sähköautoa yhtiö uskoo tänä vuonna Suomessa myyvänsä. Eskola on kuitenkin ennakkomyyntilukujen valossa varma, että Suomen markkinajohtajia he tänä vuonna ovat.

- Tullaan ehkä yllättymään positiivisesti siitä, mikä se määrä on. Nyt on Nissan Leaf –vuosi, Eskola väittää.

Totuuden hetki on nyt

Autotuojien Tero Kallion mukaan jo alkuvuodesta pitäisi paljastua, innostaako hankintatuki aidosti väkeä ostoksille. Ensimmäisenä autokauppaan pitäisi ilmestyä niin sanottuja varhaisia omaksujia, joita asiakkaista on Kallion mukaan 5-10 prosenttia.

– Se nähdään ihan seuraavina viikkoina, kuinka moni on puhunut sähköauton hankinnasta vain lämpimikseen.

Saksassa sähköauton hankintatuki on myös 2 000 euroa. Puolitoista vuotta voimassa ollut tuki ei ole ostajia innostanut. Käytössä olevasta 600 miljoonan euron tukipotista on tähän saakka käytetty vasta noin 65 miljoonaa euroa. Sähköautoja on samassa ajassa myyty vajaat 47 000.

Suomen sähköautojen tämänvuotisia myyntimääriä ei Tero Kalliokaan osaa kuin arvailla.

– Parhaassa tapauksessa voidaan päästä jopa 2 000 autoon.

Sähköauto on vielä kummajainen. Moni pelkää, että siitä on vaikea päästä myöhemmin eroon. Nissanilla uskotaan, että sähköautoasiakkaista yhä suurempi osa ei edes osta vaan vuokraa auton vähintään kolmeksi vuodeksi.

– Silloin ei tarvitse miettiä sitä auton jäännösarvoa, maajohtaja Anu Eskola sanoo.