Ostitko valkoisen ja pienikulutuksisen perheauton automaattivaihteella – saatat olla trendin harjalla

Autovalintamme ovat kuin Etelä-Suomen loppuvuoden sää – tasaisen harmaa, mutta järjellä selitettävissä.

autokauppa
Valkoisen auton ovenkahva.
AOP

Mitä yhteistä on seuraavilla nimillä: Octavia, Qashqai, Golf, Auris, Yaris, Avensis, Astra, Passat, Focus ja V90?

Ne ovat henkilöautomalleja. Oikein.

Mutta tämä ei ole mikä tahansa sattumanvarainen litania. Siinä on Suomen kymmenen viime vuonna eniten myynyttä mallia myyntimäärien mukaisessa järjestyksessä. Škoda Octaviaa rekisteröitiin 5 694 kappaletta, Volvo V90:ää 2 359 ja muita sitten siltä väliltä.

Viime vuonna autokauppa ei tarjonnut suuria yllätyksiä, sillä myyntimäärät olivat jotakuinkin saman suuruiset vuoteen 2016 verratuna. Viime vuonna uudet kilvet ruuvattiin 118 583 henkilöautoon.

Ihastuksen syyt

Mikä juuri näissä kymmenessä automallissa sitten vetosi ostajiin? Kaikki kunnia kärkimalleille, mutta lista ei suoranaisesti tihku seksiä. Ei ole Ferraria eikä Maseratia. Jaa, vaan eikös James Bond kerran suhaillut Focuksella? Taisi kuitenkin olla erikoisvarustein.

Mainosmiesten korulauseita enemmän lista kertoo meistä suomalaisista. Perheautoja pienellä kulutuksella ja lopuksi yksi pirssien suosikki.

Tietyistä järkisyistä kertoo myös autoalan trendejä seurannut Autoalan Keskusliitto ry:n toimitusjohtaja Pekka Rissa. Hänen mukaansa varsinkin yritysautojen puolella määrääviä tekijöitä ovat hinta ja vähäpäästöisyys. Yksityiset valinnat seuraavat jonkun verran samoja latuja.

– Yritysten autoetupolitiikat ohjaavat ihmisten valintoja. Koska vaikka metalliväri maksaa lisää, niin se maksaa myös verotusarvona lisää. Siksi valkoinen väri on nostanut suosiotaan, Rissa aprikoi.

Rissa luettelee muiksi suuntautumisiksi muun muassa automaattivahteiden lisääntymisen ja katumaasturien suosion kasvun.

Muuan merkitsevä seikka on myös suosittujen automallien varustetason nousu. Autot alkavat olla jo niin sanotusti verkottuneita – niiden hallintaa ja viihtyvyyttä voidaan ohjailla älylaitteilla ja ne ovat yhteydessä jo vaikka mihin, vaikka suoraan huoltoon.

Myös moottorivaihtoehdot vaikuttavat valintaan. Dieselit ovat vakiintuneet noin kolmasosaksi moottoreista, joka kielii Rissan mukan siitä, että Saksan ja Keski-Euroopan dieselkohut eivät ole vaikuttaneet suomalaisten ostoihin.

Nousevia kiesejä ovat puolestaan ladattavat hybridimallit, joiden läpimurtoa jo varovaisesti voi odotella. Täyssähköiset mallit ovat vielä kovin kalliita ja yhden latauksen sallimat ajomatkat lyhyitä, mikä näkyy myös vaatimattomissa myyntimäärissä.

Muutosten syyt

Jos tarkastellaan puhtaasti automerkeittäin, kymmenen kärkeen tulee vielä kolme merkkiä lisää: Kia, Mercedes-Benz ja Audi, sillä mallilistauksessa Volkswagen ja Toyota mellestivät useammalla mallillaan.

Merkkien myyntiosuuksien muutokset selittyvät arkisesti. Uusien mallien markkinoille tuleminen näkyy myynnin kasvuna, kuten Toyotalla, Volvolla ja Mercedes-Benzillä.

Huvenneet osuudet selittyvät sitten sillä, ettei uusia malleja ole ollut viljalti tai sillä, että maahantuoja on vaihtunut eikä uusi maahantuoja ole vielä päässyt vauhtiin, kuten Hondalla ja Citroënilla.

Lue myös:

Sähköautojen hankintaan saa nyt tukea – tammikuu paljastaa ostetaanko niitä vai uhotaanko vain