Uutissuomalainen: Liikennevirasto muuttaa urakkasopimuksia talvihoidon parantamiseksi

Liikenneviraston mukaan kyseessä on yksi suurimmista uudistuksista pariin vuosikymmeneen.

tiet
autoja talvisella tiellä
Ismo Pekkarinen / AOP

Liikennevirasto muuttaa urakkasopimuksia teiden talvihoidon laadun parantamiseksi, kirjoittaa Uutissuomalainen. Raskaan liikenteen kuljettajat ovat olleet pitkään tyytymättömiä maanteiden talvihoidon tasoon.

Liikenneviraston mukaan kyseessä on suurimpia ja rohkeimpia uudistuksia 20:een vuoteen. Uusi urakkamalli perustuu tavoitehintaan. Mikäli tavoitehinta ylittyy esimerkiksi runsaslumisena talvena, kustannukset tasataan Liikenneviraston ja pääurakoitsijan välillä tietyillä suhdeluvuilla.

Liikennevirasto on kokeillut uutta mallia Espoossa sekä Raaseporin ja Lahden urakka-alueilla. Espoossa mallia on testattu vuodesta 2014. Nyt malli aiotaan ottaa käyttöön noin viidesosassa Suomen tiehoidon pääurakoista vuodesta 2019 alkaen.

Nykyisin Liikennevirasto on kilpailuttanut maanteiden päähoitourakat, joita on hoitanut kuusi toimijaa. Nämä urakoitsijat ovat puolestaan kilpailuttaneet pienemmät aliurakoinnit.

Liikenneviraston mukaan nykyisessä mallissa on ollut haasteita riskien jaossa, eikä laatu ole aina vastannut kaikilta osin tavoitteita. Taustalla on ilmastonmuutoksen vaikutus ja aiempaa nopeammin vaihtuvat sääolot.