Läskiksi meni! – Katso asiantuntijoiden neljä vinkkiä uuteen alkuun

Löytyykö aina syy siihen, miksi elämäntaparemontti epäonnistui? Kokeile keveämpää oloa vaikka vain vähentämällä istumista.

laihdutus
Nainen punnitsee itseänsä vaa'alla.
AOP

Mielessä pyörii, että laihduttaa pitäisi. Samalla löytyy syitä sille, miksi laihtuminen tai elämänmuutos ei ole aiemmin onnistunut tai miksi juuri nyt on huono hetki aloittaa terveellisempi elämäntapa.

Kokosimme laihduttamiseen liittyviä väitteitä ja haimme vastaukset, miten ne pystyy kääntämään voitoksi. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg ja ravitsemusterapeutti Jatta Puhkala vastaavat.

1. Olen kiireinen perheenäiti, käyn töissä, illat hoidan lapsia. En yksinkertaisesti ehdi liikkumaan.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mukaan edellytykset pysyvälle laihtumiselle ovat heikot, jos arki kuluttaa kaikki voimat.

– Kun puhutaan onnistuneesta laihtumisesta niin hyvä arkirytmi, jaksaminen ja stressinhallinta ovat perusedellytyksiä, joita lähdetään opettelemaan. Ei niinkään, että minä käsken, että syö tämä ja tämä ja raivaa tilaa liikunnalle, pohtii Borg kiireistä arkea.

Hän sanoo, että jos tuntuu siltä, että aikaa laihtumiselle ei ole, niin sitten on ensin opeteltava ottamaan aikaa. Borgin mukaan kannattaa miettiä onko unenlaadussa parantamista, pitäisikö puolison kanssa puhua kotitöiden jakamisesta tasaisemmin tai viekö työ voimat.

Ravitsemusterapeutti Jatta Puhkala tunnistaa kiireisen arjen asettamat haasteet. Hän kehottaa olemaan itselleen armollinen ja ottamaan ilon irti pienistäkin muutoksista. Hampaat irvessä harjoittelu ei ikinä toimi, hän muistuttaa.

– Hyötyliikunnan kautta kannattaa rakentaa liikuntaa elämään. Työmatkat kannattaa tehdä pyörällä tai kävellen, jos mahdollista, hän sanoo.

Voiko sitten jo pienillä muutoksilla ruokavaliossa ja liikunnassa laihtua? Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin vastaus on ei. Hän sanoo, että kulttuurissamme on tapana korostaa, että pienillä muutoksilla voi saada todellisia muutoksia aikaan, mutta se ei täysin pidä paikkaansa.

– Pienillä muutoksilla voidaan parantaa terveyttä ja jaksamista, mutta laihtumisessa ihan pikkumuutoksilla ei paino heilahda.

Esimerkkinä hän antaa jogurtin vaihtamisen vähänsokerisempaan tai pienen kävelylenkin kävelemisen päivittäin.

Puhkala on Borgin kanssa samoilla linjoilla. Jos haluaa lähteä kiireisen arjen keskellä pienin askelin liikkeelle esimerkiksi ruokavalion parantamisessa, kannattaa aloittaa sellaisista valinnoista, joita pystyy noudattamaan jatkossakin.

– Jos iltaisin syöminen lähtee käsistä, niin kannattaa miettiä päivittäistä ateriarytmiä, että päivällä syö riittävästi. Muutoin se on ikuista väsytystaistelua, sanoo Puhkala.

2. Minulla ei ole rahaa kuntosaliin tai ryhmäliikuntaan.

Patrik Borgin mukaan kuntoliikunta nähdään usein ainoana ja tehokkaana keinona laihtua. Tärkeämpää on kuitenkin aktiivisuus, eikä se että hiki lentää, sanoo Borg.

– Kaikki ne hetket, jolloin ei istuta pyllyllään, on liikuntaa. Jos luulee, että ainut keino laihtua on käydä salilla ja lenkillä, niin ymmärrän hyvin, että ahdistaa.

Borgin mukaan tutkimuksissa on vertailtu hyötyykö laihduttaja parhaiten kuntoliikunnasta, arkiaktiivisuudesta vai siitä, että ei yksinkertaisesti istu koko aikaa. Borgin mukaan suurimmat vaikutukset tulevat yksinkertaisesti siitä, että ei istuta.

3. Olen kokeillut kaikkia dieettejä, mutta paino ei vain laske.

Patrik Borgin mukaan omaa edistystä laihtumisessa ei kannata mitata niinkään sillä, kuinka monta kiloa saa pudotetuksi vaan sillä, kuinka monta senttiä lähtee vaikkapa vyötäröltä. Hänen mukaansa maltillisessa laihduttamisessa lihasmassa pysyy yllä, mutta rasva lähtee.

– Fiksun laihduttamisen tyyppiesimerkki on se, että painosta ei ole välttämättä lähtenyt mitään, mutta vyötäröltä on 10-15 senttiä. Jos ryhtyy kitukuurille niin paino lähtee heti laskuun, mutta silloin lihaksista lähtee vettä.

4. Laihduttaessa pitää syödä vain salaattia ja unohtaa herkut.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mukaan laihduttaessa kannattaa valita jokin aivan muu strategia kuin itseltään kaiken kieltäminen. Hänen mukaansa parempi vaihtoehto on mennä nukkumaan aikaisemmin, syödä kunnon aamupala ja iso lounas, jotta illalla ei tule makeanhimoa.

– Paljon marjoja ja hedelmiä, löytää liikuntaa elämään ja kun näitä asioita tekee niin ei tee mieli herkkuja. Kun valitsee tällaisen strategian niin siellä ei ole missään listattu, etteikö välillä saisi syödä karkkeja ja jäätelöä, hän sanoo.

Isot muutokset pelkästään ruokavaliossa, voivat heilauttaa painoa alaspäin. Näin voi olla Borgin mukaan esimerkiksi kasvisten reilulla lisäämisellä ruokavalioon.

– Yksittäisellä isolla muutoksella voi lähteä 3-5 kiloa, kannustaa Borg.

Puhkala muistuttaa, että syömisestä ja ruuan mauista pitäisi nauttia, eikä suorittaa syömistä.

– Painonhallinnassa vanhan kunnon lautasmalli toimii, jossa on paljon kasviksia mukana. Tässäkin on muistettava oikea aterirytmi, sanoo Puhkala.