Koe uusi yle.fi

Kun keskitanko tipahti hameen tieltä – Selvitimme, miksi naisille ja miehille on omat pyörämallinsa

Tutkijan mukaan polkupyörien erottaminen nais- ja miessukupuolen mukaan on jäänne historiasta. Insinöörin mukaan mallien välinen rakenteellinen ero ei tee toisesta huonompaa.

polkupyörät
Historialliseen asuun pukeutunut nainen ajoi vuosittaisessa pyöräkisassa penny-farthing -polkupyörällä Prahassa, Tšekissä 4. marraskuuta.
Historialliseen asuun pukeutunut nainen ajaa penny-farthing -polkupyörällä Prahassa, Tšekissä. 1800-luvulla tällaisella pyörällä polkemista pidettiin nuorten urheilullisten miesten hommana.Martin Divisek / EPA

Nostetulla tangolla varustettu polkupyörä on miesten, lasketulla naisten.

Näin ajatellaan usein, kun polkupyöriä erotellaan perinteisten sukupuoliroolien mukaisesti. Mutta miksi miehelle ja naiselle on suunniteltu omat pyörämallit?

Vastauksen etsimisen voi aloittaa liki kahdensadan vuoden takaa menneisyydestä, jolloin polkupyörän historian varsinaisesti katsotaan alkaneen.

Tutkija: Naisten malli on kompromissi

Polkupyörien runkojen eriytyminen alkoi 1800-luvun loppupuolella.

Tuolloin pyöräilyn maailmaa hallitsivat nykyajan ihmisille hullunkurisen näköiset, valtaisalla etupyörällä ja piskuisella takapyörällä varustellut velosipedit.

Isopyöräinen vuodelta 1885.
Velosipedissä polkimet ovat rungon sijaan kiinni etupyörässä. Vauhti ja vaaralliset tilanteet ovat tällä polkupyörämallilla taatut.Technoseum

Hassu ulkomuoto kätki alleen nopean, mutta vaarallisen epävakaan menopelin, jota vain kyvykkäimmät nuoret miehet rohkenivat polkea.

– Mallin ajateltiin sulkevan vanhat miehet ja naiset ulkopuolelle. Mallista kuitenkin kehkeytyi safety bicycle -nimellä kulkeva polkupyörä, tekniikan historian tutkija Tiina Männistö-Funk kertoo.

Tässä niin sanotussa turvapyörämallissa etu- ja takapyörien kokoero ei enää ollut niin suuri. Muun muassa tämä tekninen edistys teki polkupyörästä aikaisempaa vakaamman.

– Tällöin tuli ajankohtaiseksi se, että naisetkin pääsevät pyöräilemään, Männistö-Funk kertoo.

Nainen ja mies polkupyörineen uudessa kaupungissa.
1900-luvun alun nainen ja mies polkupyörineen Uudessakaupungissa. Naisen mallissa näkyy hyvin hameverkko, jolla estettiin hameen sotkeutuminen takarenkaaseen ja kettinkiin. Kuvaaja: Olsson Augusta. Kokoelma: Ugin museon valokuvakokoelma, Museovirasto.

Ongelmaksi muotoutui hame, joka jokaisen säädyllisen naisen kuului pukea. Sen kanssa oli vaikea hypätä korotetun keskitangon yli pyörän selkään. Siispä tanko päätettiin laskea.

– Malli ilmestyi pian turvapyörän yleistyttyä. Naisten malli oli ikään kuin kompromissi korotetusta keskitankomallista, Männistö-Funk toteaa viitaten jälkimmäisen malliin, joka mahdollistaa vakaimman ja kevyimmän rakenteen.

Insinööri: Miesten mallissa pitää jumpata enemmän

Keskitanko tipahti hameen tieltä, selvä. Mutta myydäänkö naisille edelleen vakaudeltaan ja keveydeltään miesten pyörää huonompaa mallia, vaikka hametta ei ole pakotettu pukemaan enää vuosikymmeniin?

Muun muassa polkupyöriä valmistavan Helkaman tuotekehitysinsinööri Marko Mehtosen mukaan ei myydä.

Tekniikassa ratkaisee aina se, miten ihmiset sen kokevat.

Tiina Männistö-Funk

– Näin asiaa ei voi kärjistää. Runkojen rakenteelliset erot ovat ainoastaan puhdasta fysiikkaa.

Miesten malli on hieman lujempi siksi, että kolmiorakenne on jäykkä joka suuntaan, Mehtonen selventää. Rakenteelliset erot ovat hänen mukaansa niin pieniä, ettei niillä ole esimerkiksi ajo-ominaisuuksien kannalta merkitystä.

– Kaikkien runkojen on läpäistävä city- ja maastopyörille suunnitellut rasitustestit.

Jos pyöriä tarkastellaan käytännöllisyyden kautta, voi naisten pyörä Mehtosen mukaan itse asiassa osoittautua paremmaksi ratkaisuksi kaupungissa.

Enemmän runkokokovaihtoehtoja ja molempia miellyttävää designiä.

Marko Mehtonen

– Sen päälle ja päältä pois on mukavampi nousta, kun pysähdyksiä on useita. Miesten mallissa pitää jumpata enemmän.

Mehtosen mukaan juuri käytännöllisyys on se, mikä kuluttajaa pyörässä kiinnostaa. Muun muassa tämän vuoksi on täysin hyväksyttävää, että mies ostaa naisten pyörän tai nainen miesten pyörän.

– Tottakai esimerkiksi nuorten kohdalla tulee vahvemmin esiin se, että pojat haluavat poikien pyöriä, tytöt tyttöjen. Vanhetessa lisäarvon tuovat kuitenkin mukavuus, varustelutaso ja ergonomia.

Professori: Naisten ja miesten pyörille ei anatomisia perusteita

Pyörän rakenteen pohdinnasta vielä ihmiskehon anatomiaan: onko miehen ja naisen välillä sellaisia fyysisiä eroja, joilla omat pyörämallit olisivat perusteltavissa?

Mummopyörä on käsite, jonka jokainen sellaisella polkenut tunnistaa.YLE / Niina Ryyppö

Kysyimme asiaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteiden tiedekunnan professori Janne Avelalta. Hän kertoo, ettei asiaa ole juurikaan tutkittu.

– On kuitenkin vaikea uskoa, että naisten ja miesten välillä olisi niin merkittäviä fyysisiä eroja, että ne oleellisesti vaikuttaisivat pyöräilyn aikaiseen biomekaniikkaan.

Biomekaniikassa tutkitaan ihmisen voimantuoton- ja välityksen sekä hermoston vaikutusta tarkasteltavaan järjestelmään. Eli kumpikin sukupuoli voi polkea samalla pyörämallilla ilman suurempia ongelmia.

– Sukupuolten välillä on toki voimantuottoeroja, mutta nekin voi tasata pyörien vaihteistoilla, Avela muistuttaa.

Unisex on tulevaisuutta

Myös tekniikan historian tutkija Tiina Männistö-Funk nostaa esiin käytännön merkityksen. Polkupyörä on hänestä mielenkiintoinen esimerkki arjen esineestä, jonka sukupuolittamisella ei loppujen lopuksi ole sen käytön kannalta suurta väliä.

– Tekniikassa ratkaisee aina se, miten ihmiset sen kokevat. Vaikka jokin asia olisi teknisesti toista parempi, eivät ihmiset välttämättä sosiaalisesti miellä sitä paremmaksi.

Jopo polkupyörä.
Jopo-polkupyörä on ehkä tunnetuin unisex-pyörä Suomessa.Derrick Frilund / Yle

Toisaalta pyörämallien ajatteleminen nais- ja miessukupuolen kautta kertoo paljon yhteiskunnastamme, Männistö-Funk pohtii.

– Se kertoo, kuinka ohjaava jako kaksijakoinen sukupuolimalli yhteiskunnassamme on, vaikka usein ajattelemme saavuttaneemme jonkin suuren tasa-arvon, jossa sukupuolella ei ole merkitystä.

Helkaman tuotekehitysinsinööri Marko Mehtonen uskoo, että tulevaisuudessa unisex-ajattelu tulee kuitenkin näkymään yhä enemmän myös polkupyörissä.

– Lasketaan putkikorkeuksia sen verran, etteivät ne suoraan viittaa tämän mallin kuuluvan naisille, toisen miehille. Enemmän runkokokovaihtoehtoja ja molempia miellyttävää designiä.

Lue lisää:

Polkupyörä 200 vuotta – Pyörä keskittiin, kun hevoset syötiin nälkään