Kirjaston palautuskuitti kannattaa ottaa talteen – asiakas yllättyi 106 euron karhukirjeestä

Lahden kaupunginkirjastosta myönnetään, ettei palautusjärjestelmä ole täysin aukoton.

kirjastot
Leena Lahdesmäki
Vastaava kirjastovirkailija Leena Lahdesmäki Lahden kaupunginkirjastosta.Janne Ahjopalo / Yle

Lahtelainen Kristian Jussila yllättyi saadessaan perintäfirmalta 106 euron laskun kirjasta, jonka hän omien sanojensa mukaan on palauttanut.

– Palautin bisnesasioita koskevan tietokirjan Lahden kaupunginkirjastoon vuonna 2016 syksyllä. Kaksi kaveriani oli mukana kirjastossa ja näkivät tilanteen. Harmi, kun en ottanut automaatista kuittia.

Jussila ei halua valittaa valittamisen vuoksi, vaan ihmettelee asiakkaan heikkoa oikeusturvaa, jos kuitti jää ottamatta. Kuitti kun olisi toiminut todisteena palauttamisesta.

Jussila ei ollut saanut kirjastolta huomautuskirjeitä asiasta. Siksi perintäfirman lasku ihmetytti.

– En tiedä, ovatko muistutuskirjeet menneet sitten vanhaan Tampereen osoitteeseen, mutta kun sielläkin asumisesta on jo kahdeksan vuotta aikaa. Yritin kirjautua Lahden kirjaston nettijärjestelmään, mutta se ei enää tunnistanut sähköpostiosoitettani.

Lahden kaupunginkirjastosta huomautetaan, että osoitteenmuutoksesta ilmoittaminen on asiakkaan vastuulla.

– Mikäli Posti palauttaa kirjeet, osoitamme ne uuteen osoitteeseen, sanoo vastaava kirjastovirkailija Leena Lähdesmäki.

On mahdollista, että kirja menee palautuksesta ohi, eikä järjestelmä ole lukenut viivakoodia.

Leena Lähdesmäki

Kirjastosta kerrotaan, että aineiston palautukset pyritään hoitamaan mahdollisimman huolellisesti.

– Tarkastamme aina hyllymme ja kokoelmamme ennen kuin lähetämme laskun asiakkaalle. Ettei kirja vain ole meillä jostakin syystä. Periaatteessa on kyllä mahdollista, että kirja menee palautuksesta ohi, eikä järjestelmä ole lukenut viivakoodia. Siinä tapauksessa aineiston tulisi löytyä hyllystä eikä se päädy laskutukseen eikä perintään, toteaa Lähdesmäki.

Joskus automaatti ei hyväksy liian tiheässä tahdissa palautettuja kirjoja.

– Silloinkin automaatti yleensä työntää kirjan takaisin ja huomauttaa liian nopeasta toiminnasta, jatkaa Lähdesmäki.

Lahdessa käsitellään lainoja vuosittain yli kaksi miljoonaa. Kirjaston mukaan virheet ovat todella harvinaisia.

Kännykkäkuva kuitista ja pilvipalveluun talteen?

Kirjastolta on asiakkaan halutessa mahdollista saada muistutus aineiston eräpäivästä tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Jos palautus jää tekemättä, kirjasto lähettää kaksi huomautuskirjettä. Mikäli palautusta ei vieläkään kuulu, tulee kaupungilta lasku ja lopulta asiakasta lähestyy perintäfirma.

Kirjaston palautusautomaatti.
Janne Ahjopalo / Yle

Lahden kaupunginkirjastosta saa kuitin automaatista, jos vastaa kuitin vastaanottamiskysymykseen "kyllä". Myös tiskille palautettaessa on mahdollista saada kuitti, jos sitä ymmärtää pyytää.

Vastaava kirjastovirkailija Leena Lähdesmäki pitää viisaana käytäntönä sitä, että asiakas ottaa lainauksista ja maksuista kuitin talteen. Kristian Jussila aikookin vastedes näin toimia.

– Ehkäpä otan kuitista kuvan kännykälläni ja lähetän sen pilvipalveluun, jossa se sitten on varmemmassa tallessa, miettii Jussila.