Voit säästää hyödyntämällä netin hintavertailusivustoja – Selvitä kuitenkin sivuston kattavuus ja vertaiskommenttien aitous

Suomalaiset käyttävät netin vertailusivustoja apuna etenkin ostaessaan elektroniikkaa, ottaessaan vakuutuksia sekä varatessaan lentoja ja hotelleja.

Hintavertailusivustot
vertaa.fi -sivuston etusivu kuvakaappaus.
Suomalaiset hakeutuvat yhä enemmän Internetin hintavertailusivustoille etsiessään tavaroita ja palveluja mahdollisimman halvalla.vertaa.fi / Uutisgrafiikka

Hintavertailusivustot auttavat haarukoimaan tarjontaa, eritoten jos etsit jotain tiettyä tuotetta tai palvelua mahdollisimman halvalla. Muista kuitenkin, että osa sivustoista näyttää hinnat vain niiltä kaupoilta, jotka maksavat vertailuun mukaan pääsystä.

Esimerkiksi tiettyä kännykkämallia mahdollisimman halpaan hintaan vertailusivustoilta metsästänyt helsinkiläismies huomasi, että vertailtavat matkapuhelimet olivat joillain sivustoilla järjestään vain kalliita malleja.

Erästä vertailusivustolla esiteltyä tarjouspuhelinta ei elektroniikkaliikkeen omilta sivuilta taas löytynyt lainkaan. Sekä sivusto että kauppa vain totesivat, että he eivät ole vastuussa virheestä.

Lopulta kahden kuukauden päästä helsinkiläismiehen kärsivällisyys palkittiin. Hänen eräälle sivustolle asettamansa hälytysvahti ilmoitti kyseisen puhelinmallin vihdoin löytyneen toivottuun hintaan.

Vertailusivustoilla virheitä hintatiedoissa

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Serina Kavonius kertoo, että eri alojen vertailusivustoja ei ole järin paljon tutkittu. Vuonna 2016 Suomen kuluttajaviranomaiset olivat mukana Euroopan komission ja EU:n kuluttajansuojaviranomaisten kartoituksessa, jonka kohteena oli 352 Internetin hintavertailu- ja matkavarauspalvelua.

Kahdella kolmasosalla seulontaan valituista sivustoista oli virheitä hintatiedoissaan. Hintoihin oli esimerkiksi lisätty ylimääräisiä kuluja, jotka jätettiin ilmaisematta selvästi ostajalle.

– Verkkosivustojen pitää noudattaa EU:n kuluttajalainsäädäntöä. Se edellyttää matkailualan varauspalveluilta selviä hintoja ja läpinäkyvyyttä heti varausprosessin ensi hetkistä asti, Kavonius muistuttaa.

Kuinka uskottavia muiden käyttäjien arviot ovat?

Kavoniuksen mukaan kuluttajat ovat huolissaan siitä, kuinka aitoja sivustoilla julkaistut muiden käyttäjien arviot ovat.

- Joskus mieleen hiipii epäilys, että vertaiskäyttäjien kommentit ovat ostettuja. Etenkin, jos arvioita varten sivustolla on avoin laatikko, niin kuka tahansahan voi käydä sinne helposti kommentoimassa. Sähköpostitse tulevat arviot koetaan ehkä uskottavammiksi.

Kaiken kaikkiaan Kavonius pitää yhä yleistyviä vertailusivustoja hyvinä apuvälineinä, joista kuluttajat hyötyvät tehdessään ostopäätöksiä. Ne kuitenkin vaativat käyttäjiltä tiettyä kriittisyyttä.

Selvitä ainakin nämä vertailusivustosta

1. Kuinka kattava sivuston vertailu on?

- Onko sivustolla kerrottu, millä perusteella vertailuun pääsee?

- Joutuvatko yritykset maksamaan päästäkseen vertailusivustolle?

- Maksullisuus ei ole kiellettyä, mutta tätä kautta osa yrityksistä karsiutuu vertailusta

2. Onko käyttäjän kirjoittama arvio palvelusta tai tuotteesta aito?

- Tuntuvatko arviot saman henkilön kirjoittamilta? Kiinnitä huomiota samoihin sananvalintoihin ja samanlaiseen sävyyn

- Onko tavara tai palvelu saanut yhtäkkiä yllättävän paljon positiivisia tai negatiivisia kommentteja?

- Onko arvioissa sellaisia kielioppivirheitä, että herää epäilys, onko ne tehty käännöskoneella?

3. Kuinka luotettava sivusto on?

- Vertaile eri sivustojen vertailuja myös keskenään

- Varmista onko sivuston ilmoittama hinta kokonaishinta, vai tuleeko siihen päälle vielä muita kuluja esimerkiksi toimituskuluja

- Tarkista tavaran tai palvelun hinta, toimitustapa ja toimituskulut myös verkkokauppojen omilta sivuilta

Lähde: Kuluttajaliitto

Kuluttajaliitto on listannut verkossa toimivat tavaroiden ja palvelujen hintavertailusivustot sekä niiden taustat. Löydät ne täältä http://www.kuluttajaliitto.fi/wp-content/uploads/2016/05/Vertailusivustoja_verkossa_18102016.pdf (siirryt toiseen palveluun).