Bussikuskit pettyneitä tiestön talvihoitoon: "Voidaan yrittää tulla aikataulussa, mutta silloin ovat autot ojassa"

Erityisesti alemmalla tieverkolla tiet ovat usein huonossa kunnossa. Hiekoituksen puuttuessa vuoroja on jouduttu perumaan.

linja-autoliikenne
Linja-autosta avautuva tiemaisema maaseudulla
Tällainen maisema avautuu Jaakko Paakkisen ohjastaman linja-auton tuulilasista Joensuun Suhmurassa. Tie on jäinen ja mutkainen, mutta tällä kertaa hyvin hiekoitettu.Yle / Sarah Laukkanen

Linja-autoliitto toivoo laaja-alaisia toimia tiestön talvikunnossapidon parantamiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriön päätös (siirryt toiseen palveluun)hoitoluokkien nostamisesta merkittävimmillä tieosuuksilla on liiton yhteiskuntasuhdejohtaja Pasi Hovin mukaan hyvä alku, mutta toimenpiteenä riittämätön.

Tiestön talvihoito on Hovin mukaan valitettavan huonolla tolalla ja ennakointi heikkoa erityisesti alemman tieverkon osalta.

– Valtateillä kunnossapito on tällä hetkellä tyydyttävä. Alemmalla tieverkolla se on välttävä tai sitä ei ole hoidettu kokonaan, Hovi arvioi.

– Ennakointia ei tunnu olevan. Joka päivä talvi tulee yllätyksenä. Valvonta- ja vastuukysymykset, Hovi listaa tienhoidon puutteita.

Joka päivä talvi tulee yllätyksenä.

Pasi Hovi

Vastuuta Hovi perää koko tienhoidosta vastaavalta ketjulta, liikenne- ja viestintäministeriöstä lähtien paikallisiin aliurakoitsijoihin asti.

– Sanktiot ovat tänä päivänä aika pieniä, niitä voitaisiin tarkastella uudella tavalla, Pasi Hovi esittää.

Hovin mukaan tiestön talvihoidon saaminen kuntoon vaatii rahaa ja pitkäjänteistä työtä. Esimerkiksi teiden hoitoluokat pitäisi käydä läpi ja ottaa siinä huomioon ammatikseen ajavien tekemät havainnot.

Vuoroja myöhässä, osa jäänyt ajamattakin

Kuluva talvi on ollut linja-autoliikenteessä hankala muun muassa Pohjois-Karjalan alueella, missä lunta on satanut enemmän kuin vuosikausiin. Lumi-, räntä- ja vesisade sekä nollan molemmin puolin keikkuva lämpötila ovat tuoneet mukanaan oikulliset ajokelit. Tiet ovat olleet lumisia, sohjoisia sekä jäisen polanteisia.

Viimeksi tällä viikolla Joensuun Karhunmäen kaupunginosassa Savonlinjan vuoroja jätettiin ajamatta, kun lumisille teille satanut vesi teki nopeasti tienpinnoista peilijäisiä. Vuorot ovat myös myöhästelleet.

Pitäisi keskittyä reiteille, joilla linja-autoilla ajetaan.

Mikko Palviainen

Savonlinjan Joensuun toimipisteen liikenne-esimies Mikko Palviainen ymmärtää sääolojen tuomat ongelmat, mutta talvikunnossapito on hänen mielestään kehittynyt viime vuosina ylipäätään väärään suuntaan.

– Säästöjä etsitään joka puolella, myös teiden kunnossapidosta. Poikkeusolosuhteissa se sitten tuntuu, Palviainen pohtii.

Hoitoluokkien nostopäätös merkittävimmillä tieosuuksilla ei Palviaisenkaan mielestä linja-autoliikennettä auta.

– Monesti linja-autoliikenne kulkee sellaisilla reiteillä, jotka eivät ole niitä korkealle luokiteltuja teitä. Pitäisi keskittyä reiteille, joilla linja-autoilla ajetaan.

Liikenne-esimies Mikko Palviainen ja Linja-autoliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Pasi Hovi korostavat sitä, ettei linja-autoliikenteessä voi ajaa ihmishenkien kustannuksella. Vastuu on nimenomaan kyydissä olevista matkustajista.

Jaakko Paakkinen ajaa linja-autoa
Jaakko Paakkinen on ajanut työkseen linja-autoa kaksikymmentä vuotta.Yle / Ari Haimakainen

Viime kädessä tämä vastuu on kuljettajan käsissä. Sen tietää myös kaksikymmentä vuotta päätyökseen linja-autoa ajanut Savonlinjan kuljettaja Jaakko Paakkinen.

– Ajetaan sen mukaan, että turvallisesti päästään perille. Välillä tulee kommenttia, että miksi olen myöhässä. Olen todennut, että eikö ole ihan hyvä että tulen kuin että jätän tulematta? Voidaan yrittää tulla aikataulussa, mutta silloin ovat autot ojassa, Paakkinen jutustelee.

Paakkinen toivoisi tienhoitoon nopeampaa reagointia ja ennakointia.

– Se on mennyt huonompaan päin. Parikymmentä vuotta sitten auramies ajoi useampaan kertaan ja hänelle oli kunnia-asia, että tie on kunnossa. Tänä päivänä ei näköjään sellaista ehditä tekemään. Kustannukset tuntuvat olevan se mikä painaa ensimmäisenä. Ei laatu, vaan paljonko se maksaa.

Lue lisää teiden talvikunnossapidon ongelmista raskaan liikenteen kannalta:

Rekkakolareissa menetetään joka talvi ihmishenkiä: Teiden talvihoitoon vaaditaan pikaisesti parannusta