Rovaniemen palloseuran onnistunut kausikorttitempaus kiinnostaa myös muita lappilaisseuroja

Rovaniemen kiekon kotihallissa Lappi Areenalla olisi tilaa 3500 katsojalle, mutta heitä on keskimäärin reilu tuhat per ottelu.

urheilutapahtumat
Rovaniemen kiekko kiittää katsojia voitoisan JYP-pelin jälkeen Lappi-Areenalla.
Rovaniemen kiekko pelaa Mestiksessä, toiseksi korkeimmassa jääkiekkosarjassa.Raimo Torikka / Yle

Rovaniemen palloseuran kausikorttitempausta on seurattu mielenkiinnolla muissa lappilaisseuroissa. Aluksi hullultakin kuulostanut tempaus on tepsinyt, sillä seura on saanut sitoumuksen 3 660 kausikortin ostamisesta 59 eurolla. Halvan hinnan ehtona oli, että kortteja myydään 3000 kappaletta.

Kampanjahinta on noin neljäsosa normaalista kausikortista, mutta kun niitä myydään 3 000 kappaletta, saa seura kerralla täyteen tälle kaudelle budjetoidut lipputulonsa. Todennäköisesti tempaus myös täyttää RoPSin katsomot ensi kesänä, mikä lisää otteluiden tunnelmaa. Reseptiä kannattaa siis pohtia myös muissa urheiluseuroissa.

Veikkausliigassa RoPSin tavoin pelaava PS Kemi on myös seurannut mielenkiinnolla RoPSin kausikorttikampanjaa. Seurajohtaja Arto Hakala sanoo, että ainakaan tälle vuodelle samantyyppistä tempausta ei kuitenkaan suunnitella.

RoKissa harkitaan, ei vielä päätöksiä

Mestiksessä pelaava Rovaniemen kiekko saattaa ottaa mallia Rovaniemen palloseurasta, ja kokeilla myös kausikorttien halpamyyntiä. RoKin urheilutoimenjohtaja Jani Mikkola sanoo, että asia tulee pohdintaan.

– Ei ole päätetty vielä mitään, mutta ollaan puhuttu. Seurataan tuota RoPSia, että miten niillä on lähtenyt. Mutta varmasti harkitaan, Mikkola sanoo.

RoKin normaalihintainen kausikortti maksaa 250 euroa, ja sillä näkee noin 60 peliä. Kausikortteja myydään vuosittain noin 400. Lipunmyynnistä seura saa noin kolmanneksen budjetistaan, noin 200 000 euroa vuodessa.

RoPSin tempausta Mikkola pitää onnistuneena.

– Hinta on semmoinen että se varmasti houkuttaa niitäkin, ketkä vähemmän käy peleissä. Tosi hieno juttu, että kausikorttihaaste saatiin läpi, Mikkola sanoo, ja kertoo itsekin aikovansa hankkia kausikortin.

Lappi Areenan katsomoon mahtuisi väkeä noin 3 500 katsojaa. RoKin matseissa katsojia on ollut reilu tuhat per ottelu.

Rokin urheilutoimenjohtaja Jani Mikkola
Rokin kautta ovat rasittaneet useat loukkaantumiset, Jani Mikkola kertoo.Marjukka Talvitie / Yle

Kausikortti pienentää kynnystä lähteä matsiin

Mestaruusliigassa pelaavan rovaniemeläisen lentopallojoukkueen Perungan poikien matseissa käy keskimäärin reilut 600 katsojaa. Tänä vuonna katsojamäärä on ollut lisääntymään päin.

Seura myy kausikortteja runkosarjan otteluihin. Niitä myydään noin sata kaudessa. Suuri osa menee yrityksille.

– RoPSin idea on tosi hyvä. Olen miettinyt samaa hommaa. Siinä poistuu seuralta se riski, ettei niitä menekään. Se on hirveän hyvä oivallus, että pannaan raja, minkä verran on myytävä, puheenjohtaja Oiva Tapio sanoo.

Tapio ei ole vielä tehnyt laskeskelmia siitä, paljonko kausikortteja pitäisi myydä heidän peleihinsä, ja mikä niiden hinta olisi.

– Se tietenkin vähentää sitä ovimyyntiä, sehän siinä on tarkoituskin. Ja toinen juttu mikä siinä on hirveän hyvä on se, että kynnys tulla otteluun on paljon pienempi kun on lippu valmiina, Tapio pohtii.

Perungan pojat budjetoi runkosarjan lipputuloiksi noin 70 000 euroa. Kausikorttiin kuuluu lentopallon runkosarjan ja cupin pelit. Sen hinta on 185 euroa ja alennettu hinta 155 euroa.

Kausikortit menevät lähinnä yrityskumppaneille

Naisten lentopallon mestaruusliigassa pelaavan Woman volleyn puheenjohtaja Terhi-Maria Mäkikyrö on myös seurannut RoPSin kausikorttikampanjaa kiinnostuksella. Woman volleyn katsojamäärät ovat pieniä verrattuna RoPSiin tai Perungan poikiin. Otteluissa on käynyt nykyään keskimäärin noin 350 katsojaa.

Seuran sisällä ei ole asiaa pohdittu, mutta itse Mäkikyrö pitää tempausta kiinnostavana.

– Kyllä varmasti menee meillä jonkinasteiseen harkintaan wovossa. Ei tuossa laajudessa meillä onnistuisi, mutta jonkinnäköistä variaatiota kannattaa miettiä. Idea tuossa on tosi hyvä, tehdä kausikortista edullisempi että saadaan väkeä sinne paikalle, Mäkikyrö sanoo.

Suurin osa Wovon kausikorteista menee yrityskumppaneille. Kausikortin hinta on 150 euroa. Yksityisiä korttien ostajia on vähän. Woman Volleyn manageri Pasi Rautio sanoo, että vuosittain lipputuloista budjetoidaan saatavan parikymmentätuhatta euroa. Joka vuosi lipputuloja on tullut tätä enemmän.

– Ei lipputuloihin pysty tässä lajissa kauhean paljon varaamaan, että sieltä tulisi niin sanottua varmaa tuloa. Riippuu aika pitkälle siitä miten kausi menee, Rautio sanoo.