Nämä seitsemän teatteriensi-iltaa eivät jätä kylmäksi – tarjolla Suosaloa, sotaa ja yksi Finlandia-voittaja

Kevään teatteriensi-illoissa pureudutaan masennukseen, perheeseen ja nuoreen rakkauteen.

teatteri

1

Martti Suosalo esittää Parasta elämässä -monologissa poikaa, jonka äiti on kroonisesti masentunut.
Martti Suosalo muuntautuu juhlitun brittikirjailijan monologissa pojaksi, jonka äiti on kroonisesti masentunut.Otto-Ville Väätäinen / Turun kaupunginteatteri

Kun äiti masentui - Martti Suosalo vakavan ja hauskan äärellä

On kaksi syytä katsoa Parasta elämässä: Kirjailija Duncan Macmillan ja näyttelijä Martti Suosalo. Nuoren brittikirjailijan, Duncan Macmillanin, viimeisin voitto oli People, Places and Things, katkerankoominen näytelmä alkoholismista. Se sai Lontoon jälkeen myös New Yorkin kriitikot polvilleen. Turussa ensi-iltaan tuleva Parasta elämässä puolestaan kertoo kroonisesti masentuneen äidin pojasta. Poikaa näyttelee karsimaattinen monologitaituri Martti Suosalo. Ihme, jos tämä esitys ei jossain vaiheessa lähde Suomen kiertueelle. Macmillanilta on aiemmin nähty Suomessa muun muassa Juha Jokelan ohjaama Keuhkot.

Parasta elämässä. Ensi-ilta Turun kaupunginteatterissa 19.1.2018.

2

Milja Sarkola ohjaa vastarintaa pohtivan esityksen, joka perustuu Moby Dickistä paremmin tunnetun kirjailijan tekstiin.
Milja Sarkola ohjaa vastarintaa pohtivan esityksen, joka perustuu Moby Dickistä paremmin tunnetun kirjailijan tekstiin.Cata Portin / Svenska Teatern

Mieluiten ei – Milja Sarkola pureutuu vastarintaan

Ohjaaja ja näytelmäkirjailija Milja Sarkola on aiemmin tehnyt teatteria homoseksuaalisesta halusta, perheestä ja vallasta, rohkeita tulkintoja, jotka saavat odottamaan paljon myös I would Prefer Not To -esitykseltä. Teksti ei tällä kertaa ole Sarkolan kirjoittama, vaan perustuu amerikkalaisen Herman Melvillen tarinaan nimeltä Bartleby. Se kertoo 1800-luvun kirjurista, joka eräänä päivänä ei enää tottele esimiehensä käskyjä. Sarkolan ohjaus pureutuu passiiviseen vastarintaan ja kysyy, kuka Bartleby on: kapinallinen vai edesvastuuton ihminen. Melville tunnetaan paremmin Moby Dick -romaanistaan.

I Would Prefer Not To. Ensi-ilta Svenska teaternissa Helsingissä 24.1.2018.

3

Tampereen teatterin rakennus on yksi esityksen 1918 teatteri taisteluista henkilöistä.
Tampereella paneudutaan usean esityksen voimalla vuoden 1918 taisteluihin, joista tulee kuluneeksi sata vuotta.Harri Hinkka / Tampereen teatteri

Tampereella sisällissotaa katsotaan teatteritalon silmin

Vuoden 1918 sisällissodan alussa Tampereen teatteri toimi punaisten kortteerina kunnes valkoiset valtasivat sen. Nyt sama rakennus on yksi historiallisiin faktoihin pohjautuvan 1918 Teatteri taistelussa -esityksen henkilöistä. Esityksessä on vivahteita brittiläisen Punch Drunk -ryhmän 2000-luvun alussa lanseeraamasta immersiivisestä teatterista. Pieni osa yleisöstä vaeltaa hetken näyttelijöiden mukana talon autenttisilla tapahtumapaikoilla. Katsomoon jäävät seuraavat tuolloin matkaa videon välityksellä.

1918 Teatteri taistelussa. Ensi-ilta Tampereen teatterissa 27.1.2018.

4

Santeri Kinnunen, Esko Salminen, Eero Aho ja Aino Seppo ovat Arthur Millerin Hinnan nimekäs näyttelijäkaarti.
Santeri Kinnunen, Esko Salminen, Eero Aho ja Aino Seppo ovat Arthur Millerin Hinnan nimekäs näyttelijäkaarti.Henrik Schütt / Helsingin kaupunginteatteri

Amerikkalainen klassikko neljän näyttelijän dream teamin voimalla

Hienoja amerikkalaisia klassikkonäytelmiä esitetään Suomessa harvakseltaan. Nyt Helsingissä nähdään Arthur Millerin Hinta. Miller tunnetaan paremmin Kauppamatkustajan kuolemasta, mutta on hyvä muistaa, että hän on tehnyt muutakin. Hinta on perhedraama veljeksistä, jotka kohtaavat vuosien tauon jälkeen edesmenneen isänsä jäämistön äärellä. Ohjaaja Paavo Westerberg on saanut näyttelijöikseen dream teamin: Esko Salmisen, Santeri Kinnusen, Eero Ahon ja Aino Sepon. Taitava Santeri Kinnunen näyttelee pitkästä aikaa komedian sijasta draamassa.

Hinta. Ensi-ilta Helsingin kaupunginteatterissa 1.2.2018.

5

arki & kauhu
Q-teatterin uutuudessa pohditaan, millaista elämän pitäisi olla ja onko muiden elämä parempaa.Sakari Tervo / Q-teatteri

Arki on toistoa ja kenties juuri siksi niin kauheaa, vai onko?

Akse Petterssonin edellinen Q-teatteri-ohjaus Kaspar Hauser, ironinen katsaus Y-sukupolven elämään, räjäytti pankin neljä vuotta sitten. Siitä tuli suoranainen kulttiesitys ja Akse Petterssonista oman sukupolvensa ääni. Yhdistelmä Akse ja Q-teatteri saa jännittämään, toteutuuko sama kaava jälleen. Uusi esitys Arki ja kauhu on syntynyt Petterssonille tutulla metodilla: ohjaajan johdolla, yhdessä työryhmän kanssa luonnostelemalla. Esitys tutkii arkea, sen toiston ja rutiinien kauhua, jokapäiväistä elämää, josta halutaan pois, ja jonne kaivataan takaisin, kun se menetetään.

Arki ja kauhu. Ensi-ilta Q-teatterissa 21.2.2018.

6

Tomi Alatalo ja Marja Salo esiintyvät Juha Hurmeen kirjoittamassa ja ohjaamassa Lemminkäisessä, joka saa ensi-iltansa Suomen Kansallisteatterissa.
Tomi Alatalo ja Marja Salo ovat Juha Hurmeen ohjauksessa huikenteleva Fleming ja hänen sisarensa Lemminkäinen.Tommi Mattila / Suomen Kansallisteatteri

Päästetään Juha Hurme irti – ja loppu on mytologiaa

Renessanssinero Juha Hurme ohjaa Finlandia-palkittuun Niemeen pohjautuvan Lemminkäisen. Valtavasti teatteria eri puolilla Suomea tehnyt Hurme nousi koko kansan tietoisuuteen maan suurimman kirjallisuuspalkinnon myötä. Hurme on ottanut asiakseen sivistää suomalaista metsäläiskansaa, se kävi ilmi jo Finlandia-puheesta. Nyt hän tuo näyttämölle omaäänisen ja –lakisen versionsa suomalaisesta mytologiasta. Kun Hurmeesta on kyse, voi olettaa, että Lemminkäisestä ei tule tosikkotulkintaa – saattaa siitä joku jopa mielensä pahoittaa.

Lemminkäinen. Ensi-ilta Suomen Kansallisteatterissa 28.2.2018.

7

Shakespearen ikiklassikko Romeo ja Julia saa Suomen Kansallisteatterissa uuden tulkinnan, jossa nimirooleja näyttelevät Teatterikorkeakoulussa vielä opiskelevat Diana Tenkorang ja Olli Riipinen.
Shakespearen ikiklassikko saa Suomen Kansallisteatterissa uuden tulkinnan, jossa nimirooleja näyttelevät Teatterikorkeakoulussa vielä opiskelevat Diana Tenkorang ja Olli Riipinen.Tuomo Manninen / Suomen Kansallisteatteri

Klassikko toimii aina, etenkin tuore klassikko

Oi nuoruus, oi rakkaus. William Shakespearen ikiklassikko saa Suomen kansallisteatterissa tuoreen tulkinnan. Jo nimestä, Julia ja Romeo, voi päätellä, että keskeiseksi näkökulmahenkilöksi nousee Julia, aktiivinen toiminnan nainen. Toisiinsa traagisesti hullaantuvia nuoria näyttelevät teatterikorkeakoululaiset Diana Tenkorang ja Olli Riipinen. Esityksen ohjaa Jussi Nikkilä, jonka edellinen Shakespeare-tulkinta Rikhard III on vetänyt katsomot täyteen ja esitykset loppuunmyydyiksi lähes 50 kertaa. Koreografina esityksessä toimii nuori lupaus Ima Iduozee.

*Julia & Romeo. Ensi-ilta Suomen Kansallisteatterissa 7.3.2018. *