Bussilipun voi ostaa kännykällä Tampereen seudulla jo kesällä

Turistit ovat tottuneet mobiililippuihin jo mm. Helsingin joukkoliikenteessä. Tampereella kännykkäsovelluksella voi aluksi ostaa vain kertalippuja.

Matkakortit ja -liput
Bussien jono Hämeenkadun itäpäässä
Bussien jono Tampereen HämeenkadullaJukka Töyli / Yle

Paikallisliikenteen bussilipun voi ostaa kännykkään Tampereen seudulla kesällä. Kokeilu alkaa touko-kesäkuussa yhdeltä vielä määrittelemättömältä bussilinjalta. Kokeilu laajenee alun sujumisesta riippuen melko nopeasti kaikkiin busseihin.

Kesällä alkavassa kokeilussa myynnissä on vain kertalippuja eri vyöhykevaihtoehdoille. Uudistus ei projektipäällikkö Jukka Purasen mukaan juurikaan vaikuta nykyisiin matkakorttiasiakkaisiin.

Esimerkiksi turistien elämää sovellus voi helpottaa.

– Tämä helpottaa hirveästi sellaisten ihmisten matkustamista, joilla ei vielä ole matkakorttia eli mobiiliaplikaatiolla voi ostaa ilman käteistä rahaa kertalipun.

Samankaltainen sovellus on jo käytössä muun muassa Helsingissä ja Kuopiossa.

Matkakortti säilyy sovelluksen rinnalla vielä pitkään

Bussilippu ostetaan kännykkäsovelluksella. Sovellukseen voi liittää pankki- tai luottokortin, mutta lipun voi maksaa myös puhelinlaskussa.

Itse lippu on qr-koodi, joka on tuttu esimerkiksi junalipuista. Busseihin tulee erilliset lukijat mobiililippua varten.

Mikäli kokemukset ovat hyviä, laajennetaan sovellusta muihinkin lipputyyppeihin. Matkakortti pysyy mobiilisovelluksen rinnalla vielä vuosien ajan.

– Matkakortista tuskin luovutaan kokonaan. Tapa, jolla sitä käytetään, muuttuu. Sitä voidaan alkaa käyttää tunnisteena, itse lipputiedot kirjataan järjestelmään eikä suoraan kortille. Korttia tarvitsee tosin silloinkin vielä leimata bussissa, Puranen sanoo.

Tulevaisuudessa lipun hinta voisi määräytyä jälkikäteen matkustusinnon mukaan

Mobiililippukokeilun taustalla on se, että koko joukkoliikenteen taustajärjestelmä vaihdetaan.

Uusi taustajärjestelmä mahdollistaa myös sen, että tulevaisuudessa voisi ostaa esimerkiksi Helsingistä junalipun yhteyteen paikallisbussin lipun perille asti. Uusi systeemi siis avaa lipunmyynnin kolmansille osapuolille kuten esimerkiksi VR:lle.

Hamassa tulevaisuudessa siintää myös mahdollisuus vapaampaan lippuhinnoitteluun. Uusi järjestelmä mahdollistaisi Purasen mukaan esimerkiksi jälkilaskutuksen.

Yksittäisen matkan hinta voisi riippua siitä kuinka paljon matkustaa kuukaudessa. Paljon matkustavalla kertalippu olisi halvempi ja vähemmän matkustavalla kalliimpi.

Systeemi voisi toimia niinkin, että mikäli kuukausilippu alkaisi tulla matkustusmäärän perusteella halvemmaksi, matkustajalta laskutettaisiin vain sen verran.

Mitään päätöksiä tulevaisuuden lipputyypeistä ei ole vielä tehty.