Somevaari pyysi alennusta piharemonttiinsa somenäkyvyyttä vastaan – puutarhasuunnittelija pöyristyi ehdotuksesta

Tubettajat ja blogistit hakevat mielellään yhteistyökumppaneita yrityksistä saaden etuuksia ja alennuksia.

sosiaalinen media
Aku Eronen.
Somevaarina tunnettu Aku Eronen on aktiivinen tviittaaja.Soile Niittymäki

Puutarhasuunnittelija Eeva Blomberg hämmästyi somepersoona ja viestintäalan yrittäjä Aku Erosen sähköpostia. Siinä Eronen tiedusteli alennuksen mahdollisuutta omakotitalotonttinsa pihasuunnittelussa.

Somevaarina sosiaalisessa mediassa tunnettu järvenpääläinen Eronen tarjosi alennuksen vastapainoksi somenäkyvyyttä lahtelaisen Blombergin yritykselle.

– Olisin päivittänyt someen kuvan kera, että näin kauniin pihan sain ja tämä yritys toteutti pihasuunnitelman, sanoo Eronen.

Aku Erosen mielestä hän pystyisi tarjoamaan Eeva Blombergin puutarhasuunnittelufirmalle hyvän näkyvyyden, sillä Somevaarilla on 48 500 seuraajaa Twitterissä.

Eronen on tosin saanut kritiikkiä (siirryt toiseen palveluun)siitä, että suuri seuraajien ja seurattavien määrä antavat viitettä siitä, että osa seuraajista olisi saatu automatisoidun palvelun kautta.

Blomberg ei somenäkyvyystarjouksesta innostunut. Hän ei pidä alennuksen pyytämistä korrektina keskustelunavauksena.

– Jokainen pihasuunnitelma on erilainen, ja hinta muodostuu työmäärän mukaan. Jos haluaa edullisen vaihtoehdon, voi pyytää pelkän konsultoinnin tai luonnossuunnitelman pihastaan. Enhän minä voi olla varma siitä, että Aku Eronen olisi tyytyväinen pihasuunnitteluun, joten saamaani hyötyä somenäkyvyydestä on mahdotonta ennakoida.

– Tällaiset yhteistyökuviot pitäisi myös sopia hyvin tarkkaan etukäteen, jotten joudu tilanteeseen, jossa asiakas vaatii koko ajan enemmän somenäkyvyyden vastapainoksi, miettii Blomberg.

Enhän minä voi olla varma siitä, että Aku Eronen olisi tyytyväinen pihasuunnitteluun.

Eeva Blomberg

Jos Blomberg haluaisi yritykselleen nykyistä enemmän somenäkyvyyttä, palkkaisi hän sitä varten ammattilaisen.

Verottaja sallii yrittäjien väliset sopimukset muun muassa hinnanalennuksista, kunhan tulot ilmoitetaan verottajalle asianmukaisesti. Toiminta katsotaan kahdenkeskiseksi vaihtotyöksi (siirryt toiseen palveluun).

Eeva Blomberg.
Puutarhasuunnittelija Eeva Blomberg työn touhussa.Pihasuunnittelu Eeva Blomberg

Tubettajien suositukset koukuttavat ostamaan

Yhteistyö yritysten kanssa on kasvava trendi tubettajien ja blogistien keskuudessa, sanoo oululainen somekouluttaja ja tietokirjailija Harto Pönkä.

Tavoitteena tubettajilla ja blogisteilla voi olla saada rahan ohella etuuksia ja alennuksia vastapainona somenäkyvyyden tarjoamisesta. Varsinkin muodin ja sisustamisen sisällöissä saadut tuotelahjat ovat näkyvässä roolissa.

– Yritykset pyrkivät tällä hetkellä tekemään markkinoinnissa yhteistyötä somevaikuttajien kanssa. Esimerkiksi nuoret ovat usein valmiita tekemään ostopäätöksiä tubettajien suositusten perusteella (siirryt toiseen palveluun), toteaa Pönkä.

Ruokablogisti saattaa saada elintarvikealan yritykseltä ruoka-aineita, joista hän valmistaa ruokaa. Vaatteisiin erikoistunut tubettaja sovittaa uusia muotivaatteita ja linkittää mukaan yrityksen nettisivut.

Verottajan näkökulmasta veronalaista ansiotuloa ovat palkan ohella muun muassa kirjoittamisen tai tuotteen myynnin perusteella saadut rahakorvaukset, erilaiset tavarat ja etuudet, alennukset, lahjakortit, matkat sekä tapahtumakutsut (siirryt toiseen palveluun).

Harto Pönkä
Somekouluttaja, tietokirjailija Harto Pönkä.Harto Pönkä

Aku Erosen ja Eeva Blombergin näkemyserot pihasuunnittelutapauksessa herättää somekouluttaja Pöngässä ristiriitaisia ajatuksia. Hänen mielestään kummallakin osapuolella tuntuu menevän yksityishenkilön ja yrittäjän roolit sekaisin.

– Aku Eronen eli Somevaari tuntuu nyt sekoittavan omakotitalonsa pihan kunnostamiseen liittyvät asiat omaan yritystoimintaansa. Yleensä omat rahat ja yrityksen rahat pidetään visusti erillään.

– Eeva Blombergin puolestaan ei olisi kannattanut avautua asiakastiedoista Twitterissä. Asiakkaiden henkilötietojen julkaisua sääntelevät henkilötietolaki ja EU:n yleinen tietosuoja-asetus, jatkaa Pönkä.