Robottiautot varastivat show'n kännyköiltä maailman suurimmilla elektroniikkamessuilla – CLOi-robotti hyytyi vain räpsyttelemään silmiään

Maanantaina alkaneita kuluttajaelektroniikan messuja ovat perinteisesti hallinneet mobiililaitteet. Nyt päähuomion näyttävät varastaneen auto-mobiilit.

Uutisvideot: CES-messuilla mukana myös isoja autovalmistajia
Uutisvideot: CES-messuilla mukana myös isoja autovalmistajia

Las Vegasin CES -messut osoittavat, että itseohjautuvien "robottiautojen" tuleminen on lähellä. Paljon kysymyksiä herättävästä automaattiautojen toimintavarmuudesta ei kuitenkaan ainakaan messuilla kovin hyvää kuvaa saa, mikäli varsinaisten robottien esittelystä voi jotain päätellä.

Elektroniikkavalmistaja LG:n yritys esitellä ääniohjautuva CLOi-apulainen meni pieleen, kun robotti meni alkutervehdysten jälkeen niin pahasti juntturaan, että ainoana elonmerkkinä CLOi kykeni ainoastaan räpsyttelemään digitaalisia silmiään.

– Roboteillakin on huonot päivänsä, totesi yhtiön johtaja David VanderWaal 45 minuuttia kestäneen elvyttely-yrityksen jälkeen.

Samantyyppinen tapaus sattui Sonyn tunnetuksi tekemälle Aibo-robottikoiran tuoreelle kehitysversiolle.

– Aibosta tulee nopeasti kuin yksi perheenjäsen, vai mitä Aibo, kysyi Sonyn toimitusjohtaja Kazuo Hirai sylissään pitämältä Aibolta leikkisästi.

Robottikoira kohotti kyllä korviaan, mutta siihen se sitten jäikin.

Sony selitti myöhemmin Aibon tottelevan paremmin ihmisiä, jotka leikkivät sen kanssa enemmän.

Toyotan visio: Kauppa tulee pyörillä asiakkaan luo

Messuilla mukana on tällä kertaa myös isoja autovalmistajia, kuten Toyota, Kia, Huyndai ja Ford. Näkyvyys elektroniikkamessuilla on perusteltua, sillä autoihin tungetaan yhä enemmän eletroniikkaa.

Pääjohtaja Toyoda ja Toyotan esittelemä itseohjautuva mini-bussi. Kuva: EPA

Yksi mielenkiintoisista tulevaisuuden hankkeista on japanilaisen autojätin, Toyotan mini-bussi, jonka idean esitteli Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda.

– Tulevaisuudessa kaupat tulevat sinne, missä sinä olet, Toyoda sanoi.

Toyota kertoo tekevänsä futuristisen näköisen laitteen kanssa yhteistyötä muun muassa Amazonin, Uberin, Pizza Hutin kanssa.

Ajatus ilmeisesti on, että minibussi voisi ajella pitsalastin kanssa itsekseen yleisön keskelle vaikka puistokonserttiin. Tai toimittaa valikoiman kenkiä kotiovelle sovitettavaksi. Itseohjautuva minibussi voisi toimia myös esimerkiksi liikkuvana toimistona.

Auton ensiesittelyä odotetaan jo parin vuoden päästä Tokion olympialaisissa vuonna 2020.

Toyotan esimerkki kertoo siitä, että autovalmistajat miettivät nyt tosissaan uusia käyttötapoja jatkojalostettavalle tuotteelleen, auto-mobiilille.

Parkkiruudun automaattisesti tunnistava järjestelmä tulossa

Moni tietokonemaailmasta tuttu valmistaja laajentaa osaamistaan myös automaailmaan. Tästä yksi esimerkki on muun muassa näytönohjaimista tunnettu Nvidia. Yhtiö kertoo tekevänsä yhteistyötä Uberin kanssa autonomisten taksien parissa.

Moniin digitaaliratkaisuihin panostanut Bosch taas kertoi kehittävänsä auton pysäköintiä helpottavaa järjestelmää. Se mittaa ympäristön pysäköintiruudut ja ilmoittaa kuljettajalle, mahtuuko auto ruutuun vai ei.

Mobiililaitteet ovat perinteisesti hallinneet CES-tapahtumaa. Samsungin kelloa esittelemässä Yhdysvaltain toimintojen varapääjohtaja Alanna Cotton. Kuva: EPA

Järjestelmää on jo kokeiltu Stuttgartissa ja tänä vuonna sitä aiotaan kokeilla kahdessakymmenessä yhdysvaltalaiskaupungissa.

Yhdistettynä monista autoista tuttuun automaattiseen pysäköintiapuun monien hermoja raastavaan pysäköintiin ei jatkossa todennäköisesti tarvitse uhrata ajatustakaan.

Japanissa robotit kaitsevat pian lapsia, lue juttu tästä

Itseohjautuvista autoista täällä