Koe uusi yle.fi

Säännöt apuun, kun taloyhtiön autopaikoista uhkaa leimahtaa riita

Kiista autopaikoista syntyy useimmiten silloin, kun paikkoja ei ole tarjolla kaikille.

pysäköinti
Kerrostalon isohko parkkipaikka ilmasta kuvattuna
Pula parkkipaikoista on yleisin syy taloyhtiöiden autopaikkakiistoihin. Joissain taloyhtiöissä tilaa riittää. Kaupunkien keskustoissa tila on rajallisempi.Ville Välimäki / Yle

Ottaa päähän. Naapuri pitää kynsin ja hampain kiinni autopaikasta, vaikka ei omista itse autoa. Toinen taas makuuttaa paikalla menopeliä, josta renkaat ovat puhki ja vihertävä kasvusto leviää helmoista kohti konepeltiä.

Edellä mainitut eivät kuitenkaan aiheuta kiistoja silloin, jos taloyhtiöllä on autopaikkoja riittävästi. Useimmiten autopaikkakinat liittyvät siihen, että autopaikkoja on yksinkertaisesti vähemmän kuin paikkojen tarvitsijoita.

Autopaikoista ei ole suoranaisia säännöksiä laissa, mutta vuonna 2010 voimaan tulleessa asunto-osakeyhtiölaissa korostetaan yhdenvertaisuutta autopaikkojen jaossa.

– Aikaisemmassa, kumotussa laissa oli myös yhdenvertaisuusperiaate, mutta se ei ollut samalla tavalla korostettu kuin se on nykyisessä laissa, kertoo apulaispäälakimies Kristel Pynnönen Kiinteistöliitosta.

Kiistojen määrää ei ole tilastoitu

Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan samassa asemassa olevia osakkaita ei saa autopaikkoja jaettaessa asettaa toisiinsa nähden eriarvoiseen asemaan. Tasapuolisuuden korostaminen on saanut taloyhtiöt laatimaan kirjallisia sääntöjä autopaikkojen jaosta.

Säännöistä huolimatta kiistoja saattaa syntyä. Kiinteistöliitto saa säännöllisesti puheluja, jotka liittyvät autopaikkojen jakoon.

Kiistojen määrää ei ole tilastoitu, mutta joskus on menty oikeuteen asti.

Pynnönen muistuttaa, että järkevintä on löytää autopaikkakiistaan ratkaisu ajoissa, eikä päästää riitaa niin pitkälle, että joudutaan käräjillei. Neuvoa kannattaa kysyä vaikka Kiinteistöliitolta.

Kaupunkialueella useimmiten niukkuutta

Aina ja joka taloyhtiössä autopaikoista ei tarvitse väitellä.

– Se vaihtelee tietysti kiinteistöittäin. Yleisesti ottaen kaupunkialueella monasti jaetaan sitä niukkuutta, sanoo Matti Pennanen Isännöintipavelu Isarvosta.

Yleisesti ottaen kaupunkialueella monasti jaetaan sitä niukkuutta.

Matti Pennanen

Pennanen toimii isännöitsijänä muun muassa Riihimäellä. Monissa taloyhtiöissä autopaikkojen jako on hoidettu jonotusperiaatteella, sanoo Pennanen ja jatkaa, että yhdenvertaisuuden nimissä autopaikkoja pitäisi vuosittain ehkä jopa arpoa.

Onko arpominen, jonotuslista tai muu kierrättäminen oikea tapa toteuttaa yhdenvertaisuutta? Päätös on taloyhtiön käsissä, joka laatii säännöt.

Säännöt vähentävät epätietoisuutta

Apulaispäälakimies Kristel Pynnönen uskoo, että selkeät säännöt vähentävät epätietoisuutta ja riitatilanteita. Kirjallisessa muodossa sääntöihin pääsee perehtymään helposti jokainen asukas.

Jos sääntöjä ei vielä ole, silloin Pynnönen kehottaa ottamaan selvää, mitä yhdenvertaisuusperiaate tarkoittaa ja millaisia vaihtoehtoja on toteuttaa yhdenvertaisuutta. Kun omalle taloyhtiölle löytyy sopivin vaihtoehto, laaditaan säännöt ja vahvistetaan ne.

Vuonna 2016 ilmestyi kirja Autopaikat Taloyhtiössä (Kiinteistöalan Kustannus Oy), johon on tekijöiden mukaan ensimmäistä kertaa koottu vastaukset yleisimpiin autopaikkojen jakamiseen ja käyttöön liittyviin kysymyksiin.