Puun vienti Kiinaan siivitti Rauman sataman konttiennätykseen

Satamassa kävi vuoden 2017 aikana talouskasvun avittamana 1 110 laivaa.

satamat
Rauman sataman uutta konttikenttää ja laituria
Rauman sataman liikenne kasvoi viennin vetämänä.Rauman satama

Rauman satamaliikenne kasvoi viime vuonna merkittävästi loppuvuotta kohden. Vielä alkuvuonna tilastot näyttivät, että vuodesta on tulossa vuoden 2016 kaltainen, mutta loppuvuonna liikenne vilkastui selvästi.

Suurin osa satamassa käsitellystä tavarasta menee vientiin. Viime vuonna vientiä oli lähes 4,2 miljoonaa tonnia, jossa oli kasvua yli yhdeksän prosenttia.

Satamayhtiön toimitusjohtaja Hannu Asumalahti sanoo, että yleinen taloudellinen tilanne avitti vientiä. Suurin yksittäinen vientiartikkeli on paperi ja kartonki, perässä tulevat selluloosa ja sahatavara.

Konttiliikenne huimassa kasvussa

Vuonna 2017 kasvoi erityisesti konttiliikenne, jossa satama teki kaikkien aikojen ennätyksen. Konttiliikenteessä kasvua tuli erityisesti Kiinaan vietävästä sahatavarasta. Konttimuodossa kuljetettiin noin 2,2 miljoonaa tonnia tavaraa.

Tuontia Rauman sataman kautta kulki noin 1,7 miljoonaa tonnia. Suurin tuontiartikkeli on raakapuu, perässä tuli paperiteollisuuden käyttämä kaoliini.

Satamassa kävi 1 110 laivaa. Toimitusjohtaja Hannu Asumalahti arvioi, että liikenne voi kasvaa myös tänä vuonna.