Finnairin lento Bangkokista viivästyy tunteja salamaniskun takia – "Muista viivästyksistä ei ole tietoa"

Salama iski Helsingistä Bangkokiin matkalla olleeseen Finnairin lentokoneeseen. Matkustajille salamaniskusta ei ollut vaaraa.

Finnair
Finnairin lentokone.
Sven Hoppe / EPA

Finnairin A350-koneeseen iski salama matkalla Helsingistä Bangkokiin, kertoo Iltalehti (siirryt toiseen palveluun).

Salamaniskun vuoksi Finnairin kone joutui Thaimaan pääkaupungissa tarkastukseen ja koneen paluu Suomeen viivästyy. AY142-lento on myöhästymässä noin viisi tuntia. Finavian verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun)koneen saapumisajan Helsinki-Vantaan kentälle arvioidaan olevan klo 20.50.

Koneen piti lähteä Bangkokista Helsinkiin keskiviikkona noin kello 11.05. Kone on täynnä, eli mukana on 336 matkustajaa.

Annina Metsola Finnairin viestinnästä kertoo Ylelle, ettei vielä ole tiedossa aiheuttaako tapaus myös muita viivästyksiä lentoihin.

Lentomatkustaja huomaa salamaniskun pamauksesta ja samanaikaisesta välähdyksestä koneen ulkopuolella. Se saattaa säikäyttää, mutta tilanne ei ole vaarallinen.

Ukkosrintamia osuu kohdalle aika ajoin

Varsinaisia tilastoja salamaniskujen osumisen yleisyydestä lentokoneisiin ei ollut saatavilla, mutta Finnairin lentäjän muutaman vuoden takainen blogikirjoitus (siirryt toiseen palveluun) antaa osviittaa ilmiön yleisyydestä. Blogin mukaan Finnairin kokoisen lentoyhtiön kohdalle sattuu tyypillisesti kymmeniä salamaniskuja vuodessa.

– Riippuu siitä, millaiset lämpötilat ja ukkosrintamat ovat, toteaa Metsola.

Lentoreitille sattuneet pienet alkuvaiheen ukkospilvet voi ylittää, mutta täysikasvuinen ukkospilvi yltää helposti lentokoneen sallittuihin maksimikorkeuksiin. Siksi isot ukkospilvet on kierrettävä, mutta etäisyys ukkospilveen voi olla kuitenkin sellainen, että salama saattaa osua koneeseen.

Salamoihin on varauduttu

Lentokoneet on suojattu hyvin ukkosten varalta. Koneelle ei myönnetä tyyppihyväksyntää, ellei lentokoneen valmistaja osoita koneen salamasuojauksen olevan riittävä.

Koneiden rakenteisiin asennetaan valmistusvaiheessa sähköä johtavia kuituja. Niin sanotun Faradayn häkki -ilmiön ansiosta salaman sähkönpurkaus etenee rungon alumiinista ulkopintaa pitkin eteenpäin ja poistuu jälleen ilmakehään.

Myös lentokoneiden moottorit ja polttoainejärjestelmä on suunniteltu kestämään salamaniskuja. Tärkeimmät laitteet on maadoitettu ja suojattu.

– Salamaniskun jälkeen tehdään koneelle normaali tarkistus, joka aina täytyy tehdä, kertoo Metsola.

Hyvästä suojauksesta huolimatta isku- ja purkauskohtiin tulee usein parin senttimetrin kokoisia salaman polttamia jälkiä. Tämän vuoksi koneelle tehdään erityisesti salamaniskua varten suunniteltu tarkastus ja mahdolliset vauriot korjataan ennen seuraavaa lentoa.