Marimekon kuoseja japanilaisen vaatejätti Uniqlon vaatteisiin

Marimekko ja Uniqlo lanseeraavat maaliskuussa yhteistyömalliston. Malliston vaatteet ovat saatavilla rajoitetun ajan.

Suomalainen muotisuunnittelu
Paita mallin päällä.
Tuttuja Marimekon kuoseja nähdään pian japanilaisen Uniqlon vaatteissa.Uniqlo

Marimekon ja Uniqlon yhteistyömalliston vaatteet on suunnattu naisille. Yhtiöiden mukaan mallisto sisältää elämäniloisia vaatteita ja asusteita, joissa yhdistyvät Marimekon vahvat värit ja painokuosit sekä Uniqlon rento tyyli.

– Uniqlo tarjoaa ihmisille laadukkaita, mukavia perusvaatteita ja Marimekko tuo iloa arkeen kuvioiden ja värien avulla. Tällainen yhteistyö hyödyntää molempien perusosaamista, Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko hehkuttaa.

Molemmilla yhtiöillä on kokemusta brändiyhteistyöstä. Arkipukeutumiseen keskittyvällä Uniqlolla on ollut aiemmin kumppanina muun muassa muotitalo Jil Sander.

Marimekolla puolestaan on oma tarinansa, jota pyritään yhteistyöyrityksen kautta levittämään laajemmalle yleisölle. Se, että Uniqlo myy Marimekkoa edullisempaan hintaan, ei Alahuhta-Kaskon mielestä haittaa.

– Yhteistyömallistot eivät missään tapauksessa kilpaile Marimekon omien mallistojen kanssa. Sen sijaan ne lisäävät brändin tunnettuutta ja houkuttelevuutta.

Mallisto tulee Uniqlon myymälöihin ja verkkokauppaan Euroopassa, Australiassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa sekä Aasian maissa maaliskuun lopulla. Venäjällä mallisto lanseerataan huhtikuussa.

Malli esittelee vaatteita.
Uniqlo

Yhdeksän eri mallia sisältävään kokoelmaan kuuluu yläosia, mekkoja, housuja, tennareita ja laukkuja. Kaikkien vaatteiden kuosit ovat Marimekon tunnetun kuviosuunnittelijan Maija Louekarin käsialaa.

– Teemana on luonnon ja urbaanin elämän yhdistäminen. Louekari on maailmalla tunnettu Marimekko-suunnittelija, jonka nuorekas ote sopii mainiosti myös arkivaatteisiin.

Monet malliston printit ovat entuudestaan tuttuja, mutta mukana on myös yksi uusi Kukkia rakkaalle -kuosi.

Uniqlo-yhteistyö on Marimekolle jo toinen laatuaan tänä vuonna. Heti vuoden vaihduttua Marimekko ja kosmetiikkabrändi Clinique julkistivat sarjan kauneudenhoitoon tarkoitettuja tuotteita, jotka on kuvioitu suomalaisen designtalon tunnetuimmilla kuoseilla.