Black Friday tuotti tukun valituksia kuluttajaviranomaisille: toimittamattomia tuotteita ja vääriä hintoja

Kuluttajia on sapettanut etenkin elektroniikkaa ja kodinkoneita myyvien liikkeiden toiminta.

kuluttajaneuvonta
Ihmiset kävelevät Black Friday -maton ylitse.
Martin Divisek / EPA

Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet miltei tuplasti marraskuiseen Black Friday -kauppapäivään liittyviä valituksia vuoden takaiseen verrattuna. Ongelmat koskevat markkinointia ja toimituksia.

Kuluttajaneuvonnan ja kuluttaja-asiamiehen tietokantaan oli tiistaihin mennessä kirjattu yli 70 yhteydenottoa viime marraskuun alusta lähtien. Vuosi sitten vastaavana aikana valituksia tuli alle 40.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lakimiehen mukaan tapauksia saattaa olla enemmänkin: luvuissa on ainoastaan ne yhteydenotot, joissa on mainittu sanapari Black Friday.

Suuri osa ilmoituksista liittyy elektroniikan ja kodinkoneiden kauppaan. Joukossa on isoja ketjuja, mutta myös pienempiä verkkokauppoja.

Valitukset ovat koskeneet muun muassa sitä, ettei tilattuja tuotteita ole saatu tai niiden toimitus on viivästynyt. Kauppiaat ovat yrittäneet selittää ongelmia esimerkiksi maahantuojan hinnoitteluvirheillä.

Arveluttava hinnoittelu kismittää kuluttajia

Osa kuluttajista on kertonut törmänneensä ns. tekaistuihin alennusprosentteihin. Näillä tarkoitetaan tuotteiden hintojen väliaikaista nostamista ennen kampanjapäivää, jotta Black Fridayn koittaessa voitaisiin esittää iso alennusprosentti.

Viranomaisen saamissa valituksissa on tuotu esiin myös muunlaista arveluttavaa hinnoittelua, sanoo lakimies Miina Ojajärvi KKV:stä.

– Osaa on harmittanut se, että tarjoukset ovat jatkuneet Black Fridayn jälkeenkin, vaikka on sanottu kyseessä olevan pelkkä Black Friday -tarjous. Kyse ei ole ollutkaan lyhyestä erikoistarjouksesta, kertoo Ojajärvi.

Yhdysvalloissa kiitospäivää seuraava Black Friday on perinteisesti ollut kauppojen joulusesongin avauspäivä. Viime vuosina päivä on näkynyt yhä enemmän Suomessakin.

Yksittäisissä riita-asioissa voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan (siirryt toiseen palveluun) sen jälkeen, kun on reklamoinut yritykselle. Epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista voi ilmoittaa kuluttaja-asiamiehelle (siirryt toiseen palveluun).