Ensimmäisen kauden kansanedustaja Mikko Kärnä on Suomen vaikutusvaltaisin poliitikko Twitterissä – Miten se on mahdollista?

Seuraavat eduskuntavaalit ratkaistaan somessa, sanoo lappilainen ensimmäisen kauden kansanedustaja.

sosiaalinen media
Mikko Kärnä
Kansanedustaja Mikko KärnäYle

Vaikutusvallan mittaaminen pelkän Twitter- tai Facebook-aktiivisuuden perusteella on luonnollisesti hieman kyseenalaista, mutta mikäli näkyvyys sosiaalisessa mediassa ennustaa jotain tulevaisuudesta, ei ensimmäisen kauden poliitikon Mikko Kärnän päättäjän ura katkea tähän istuntokauteen.

Enontekiön entinen kunnanjohtaja Mikko Kärnä (kesk.) on eduskunnan ahkerin ja näkyvin somepoliitikko. Kärnän julkaisutahti on hengästyttävä, viidestä viiteenkymmeneen twiittiä päivässä ja sen päälle päivittäiset Facebook-päivitykset kahdelle tilille.

– Facebookissa käytän omaa henkilökohtaista sivua ja poliitikkosivua. Pyrin siihen, että laitan poliitikkosivulle kerran päivässä jotakin materiaalia ja omalle sivulle kevyempiä asioita hieman enemmän, Kärnä sanoo.

Aktiivisuus on myös kantanut hedelmää. Suomi Twitterin vertailuja ja analyysejä tarjoavan Pinnalla-palvelun listauksen, Suomi Twitter 2017 (siirryt toiseen palveluun) mukaan Mikko Kärnä on Suomen vaikutusvaltaisin Twitter-poliitikko. Hänen twiittejään jaettiin eteenpäin keskimäärin 5700 kertaa kuukaudessa.

Listan kuudentena olevan Kärnän yläpuolella ovat mediataloista vain Yle ja Helsingin Sanomat. Toiseksi vaikutusvaltaisin poliitikko löytyy vasta sijalta 19, hän on kokoomuksen Juhana Vartiainen.

Näin yksikertaista tämä ei kuitenkaan ole.

Katalonian peesissä

Vaikka Kärnä on hengästyttävän aktiivinen keskustelija suomalaisessa somessa, on hänen Twitter-liikenteensä pitkälti ulkomaista tuontia. Kun muiden Suomi Twitterin kärkisijalle nousseiden suomalaisuus-aste on selvästi yli 90 prosenttia, on se Kärnällä alle 28 prosenttia.

Kärnän nousu Suomi Twitterin kärkeen voidaan sanoa tapahtuneen syyskuussa 2017 ja tunnisteella #catalonia.

Pinnalla -palvelun perustaja Pyry-Samuli Lahti kertoo, että Kärnän yleisö laajentui merkittävästi Suomen ulkopuolelle syyskuussa 2017, jolloin hän otti käyttöön #catalonia -aihetunnisteen.

– Hän sai ennen syyskuuta keskimäärin noin kaksi tuhatta uudelleen twiittausta kuukaudessa. Syyskuun lopulla hän rupesi twiittaamaan #catalonia aihetunnisteella ja määrä moninkertaistui ja oli marraskuussa jo noin 70 000 uudelleen twiittausta tai twiittiä hänelle, Pyry-Samuli Lahti kertoo.

Lahti teki pika-analyysin yhdestä Kärnän ensimmäisistä suosituista Catalonia aiheista ja sen perusteella voi sanoa, että lähes kaikki retwiittaajat olivat Suomen ulkopuolelta.

Lahden mukaan on vaikea arvioida, kuinka suuri osa #catalonia-tunnisteen uudelleentwiittaajista on botteja tai maksettuja retwiittaajia. Hän epäilee, että poliittisissa aiheissa saatetaan hyvin käyttää näkyvyyden parantamiseksi ostettuja retweettaajia. Tällä hän ei tarkoita, että Kärnä käyttäsi rahaa näkyvyyden lisäämiseksi, vaan espanjalaiset tai katalonialaiset.

Ainainen vaalikampanja

Omilla äänillä ei Enontekiöltä olisi saatu edustajaa Arkadianmäelle – siihen tarvittiin Paavo Väyrysen vetoapua ja europarlamentaarikoksi siirtymistä. Kärnä nousi tavoitteeseensa varasijalta.

Sen jälkeen Kärnä ei ole hukannut aikaa. Hän irtisanoutui kunnanjohtajan virastaan ja heittäytyi täysipäiväiseksi poliitikoksi, jolla ei ole paluuta entiseen.

Seuraavat vaalit ratkaistaan somessa, uskoo Kärnä. Ja toimii kuten saarnaa.

– Sosiaalisen median käyttö tulee vaali vaalilta entistä tärkeämmäksi. Seuraavat eduskuntavaalit tullaan pitkälti ratkaisemaan sillä, että minkälainen preesens (läsnäolo) henkilöllä on sosiaalisessa mediassa.

Erityisesti keskustelu ja omien mielipiteiden perustelu kansalaisille on Kärnän mielestä avain suosioon, pelkällä mielipiteellä ei somessa pitkälle pötkitä.

– Tärkeintä on olla ajan hermolla ja valmius keskustella kansalaisten kanssa.

Keskustan kansanedustajaehdokas, Enontekiön kunnanjohtaja Mikko Kärnä kampanjoi keskustan teltalla Rovaniemen markkinoilla 17. maaliskuuta.
Keskustan kansanedustajaehdokas, Enontekiön kunnanjohtaja Mikko Kärnä kampanjoi keskustan teltalla Rovaniemen markkinoilla 17. maaliskuuta.Perttu Ruokangas / Yle

Digitaalinen tupailta

Kärnä kertoo lainaavansa kokenutta keskustalaista vaikuttajaa Seppo Kääriäistä sanoessaan, että sosiaalinen media on kuin digitaalinen tupailta.

– Kansalaiset ja päättäjät tapaavat sosiaalisessa mediassa.

Kärnä kertoo pitäneensä keskustan ryhmässä koulutuksia sosiaalisesta mediasta, siitä miten poliitikon someläsnäolo onnistuu ja miten siellä pääsee mahdollisimman suureen vaikuttavuuteen.

Poliitikkojen aktivoituminen somessa vain vaalien alla saa Kärnältä tyrmäyksen.

– Ihmiset näkevät kyllä sen läpi, jos aktivoidutaan vain silloin, kun ollaan keräämässä itselle kannatusta. Somessa täytyy tehdä töitä aina ja koko ajan. Sitä kautta sitä omaa vaikutusvaltaa somessa kerätään.