yle.fi-etusivu

Arvoituksellinen graffititaiteilija EGS esiintyy historiallisessa näyttelytilassa samaan aikaan, kun katutaidetta maalataan laillisesti joka nurkkaan

EGS sulatti palan jäävuorta ja maalasi sillä teoksia Taidehallin näyttelyynsä Helsingissä.

katutaide
Egsin näyttely Helsingin Taidehallissa.
EGS rakastaa maailmankarttoja.Nella Nuora / Yle

Valtava, mustavalkoinen maailmankartta täyttää helsinkiläisen Taidehallin korkean veistossalin seinän. Mustaan huppariin ja punaiseen pipoon pukeutunut EGS (s. 1974) viimeistelee teoksen yksityiskohtia. Taiteilijan kädessä on spraymaalipullo.

Suomen kansainvälisesti tunnetuin graffititaitelija on rakentanut Taidehalliin elämänsä mittavimman yksityisnäyttelyn.

Writing My Diary peilaa taiteilijan tuotantoa 1980-luvultä tähän päivään. Paino on 2010-luvulla, jolloin EGS alkoi löytää oman kielensä kuvataiteilijana.

Sinä aikana EGSin työt ovat alkaneet kiinnostaa yhä enemmän taidekeräilijöitä ja museoita.

Taiteilijan galleristi Umut Kiukas uskoo, että EGSin suosio perustuu muun muassa siihen, että taiteilijan globaalit aiheet puhuttelevat laajasti yleisöä.

– EGS on lisäksi hyvin älykäs ja tekee töitä todella ammattimaisesti. Toivoisin samanlaista paneutumista monelta muulta taiteilijalta, Kiukas sanoo.

Perinteikäs, historiallisesti latautunut tila on ollut EGSille haaste.

Suomen Taideyhdistys on tuottanut Taidehalliin aiemmin muun muassa kuvanveistäjä Laila Pullisen, kuvataiteilija Leena Luostarisen ja esimerkiksi valokuvataiteilija Esko Männikön näyttelyt.

– On täytynyt miettiä sitä, miten vastata siihen odotukseen, miltä graffitin pitäisi näyttää museossa, EGS sanoo.

Henkilöllisyytensä salaavan taiteilijan näyttely on eräänlainen matkapäiväkirja. Nimikirjaimet, E, G ja S voi bongata eri puolilta maailmaa.

Niitä on junissa, metrotunneleissa ja rakennetuissa joenuomissa. Kirjaimet voi löytää Albaniasta ja Transnistriasta.

Taidehallissa ne voi tunnistaa myös lasi- ja puuveistoksista. Graffitista on näyttelyssä muistona vain valokuvat EGSin vanhoista töistä.

Egsin näyttely Helsingin Taidehallissa.
EGS on laajentanut tuotantoaan lasiveistoksiin.Nella Nuora / Yle

"Katutaide lähti lapasesta"

EGS tunnetaan graffititaiteen antropologina.

Viimeksi hän matkusti Grönlantiin. Siellä EGS pääsi tekemään seinämaalauksen Grönlannin kansalliskirjastoon saaren pääkaupungissa Nuukissa.
– Kuulostaa suureelliselta, mutta paikka vastaa ehkä Heinolan sivukirjastoa, EGS hymyilee.

Grönlannissa taiteilija näki ilmastonmuutoksen seurauksia. Jäätiköiltä lohjenneiden jäävuorien palasia ajautui rantaan.
– Sulatin niistä vettä ja maalasin sillä yhden teossarjan näyttelyyni, EGS sanoo.

Ilmastonmuutoksen ohella hän ottaa Taidehallin näyttelyssä kantaa helsinkiläisten graffititaiteilijoiden lähihistoriaan.

Helsingin kaupungin 1990-luvun lopulla lanseeraama Stop töhryille -kampanja mustamaalasi kokonaisen graffititaiteilijoiden sukupolven. Nollatoleranssiin perustunut toiminta lopetettiin kymmenisen vuotta sitten.

EGSin galleristi harmittele yhä sitä, että Stop töhryille -kampanjan aikana media nielaisi sellaisenaan viranomaisten propagandan.

– Meidät leimattiin rikollisiksi ja huumeidenkäyttäjiksi, Kiukas sanoo.

Moni graffititaiteilija maksaa yhä yhteiskunnalle mittavia velkoja laittomista graffiteistaan.

EGS on tehnyt näyttelyynsä installaation, jonka puut on kaadettu Helsingin Mäkelänkadulta.

Ne on poltettu ja veistetty uuteen uskoon.

Mäkelänkadulla virinnyt asukasyhdistystoiminta toimi kaksikymmentä vuotta sitten alkusysäyksenä Helsingin kaupungin nollatoleranssipolitiikalle, joka teki graffitimaalareista rikollisia.

EGS uskoo, että katutaiteen viime vuosien nousu on seurausta nollatoleranssipolitiikasta. Lähes kaikissa Suomen kaupungeissa on nykyään laillinen graffitiseinä, ja taidemuseot suorastaan kilpailevat graffititaiteen esittämisestä.

Porin taidemuseo avasi pelin jo vuonna 2012 mittavalla kansainvälisellä katutaidenäyttelyllä, viimeksi taidemuotoa esiteltiin laajasti Keravan taidemuseossa.

– Katutaide on lähtenyt lapasesta. Ehkä se on vastareaktio nollatoleranssille, ja kertoo uudesta kaupunkikulttuurista.

EGS näkee katutaiteen kasvavassa suosiossa vaaransa.

– Jos jostain asiasta innostutaan liikaa, pelkona on aina se, että se myös hylätään aika nopeasti.

Writing My Diary -näyttely Helsingin Taidehallissa 13.1. lähtien.

Lue lisää:

Näin maalaa salaperäinen EGS – katso video

Suomen kovin graffititaiteilija: En hae tästä jännitystä

Salaperäinen EGS maalasi vangeille jättigraffitin – valtio maksoi viulut