Tampereen Hämeensilta huonossa kunnossa: joudutaan rakentamaan alusta asti uusiksi

Alkuperäisistä osista uudelleen käytetään vain verhouskivet ja siltaa koristaneet patsaat.

Hämeensilta
Hämeensilta alavirralta nähtynä
Hämeensillan veistokset vietiin museon varastoon jo syksyllä 2017.Marko Melto / Yle

Tampereen Hämeensilta puretaan käytännössä kokonaan ja rakennetaan uudelleen. Purku- ja rakennustöiden valmistelu alkaa jo tammikuun 15. päivä.

Verkarannan puisto aidataan työmaaksi, mikä katkoo kevytliikenneyhteyksiä. Varsinainen siltaurakka alkaa helmikuun alussa. Työ valmistuu lokakuussa 2019, minkä jälkeen rakennetaan vielä sillan pintakerros ja raitiotie.

Uusi silta rakennetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa puretaan ja rakennetaan sillan eteläinen puoli ja liikenne siirretään kokonaisuudessaan sillan pohjoiselle reunalle. Toisessa vaiheessa työn alle otetaan pohjoinen puoli ja liikenne siirretään eteläiselle reunalle.

Ulkonäkö pysyy entisellään

Rakennuttamispäällikkö Petri Kantolan mukaan jo vuoden 2015 kuntotutkimuksissa selvisi, että osa rakenteista on hyvin huonossa kunnossa. Ainoastaan verhouskivet ja tietysti jo säilössä olevat patsaat säilytetään.

– Verhouskivet otetaan irti, numeroidaan ja palautetaan prikulleen samoille paikoille, kertoo Kantola.

Sillan käyttöikää olisi voinut Kantolan mukaan pidentää noin kahdellakymmenellä vuodella pienemmällä remontilla, mutta ratikkapäätöksen myötä perusteellisempi remontti aikaistui. Näin iso rakennustyö olisi ollut Kantolan mukaan myös hankalaa tehdä ratikan aikana.

Vaikka Hämeensilta menee uusiksi, rakennetaan se kuitenkin alkuperäisen historiallisen asunsa mukaiseksi. Kaupunki kertoo remontista ja sen vaikutuksista tarkemmin tiistaina.