"Romutuspalkkio on merkittävä tekijä" – uusien autojen kaupan odotetaan piristyvän

Uudet autot vaihtoivat viime vuonna omistajaa verkkaiseen tahtiin. Tälle vuodelle autoala odottaa kasvua. Yksi merkittävimmistä kannustimista on romutuspalkkio.

Kotimaa
Autoja autoliikkeessä.
Kalle Niskala / Yle

Autoala arvioi (siirryt toiseen palveluun), että tänä vuonna Suomessa viedään rekisteriin noin 126 000 uutta henkilöautoa. Jos niin käy, nousua edellisvuoteen tulee kuutisen prosenttia.

Nousutoiveet perustuvat moneen seikkaan. Maan talouskasvu on jatkunut jo useamman vuoden, mutta se ei ole vielä näkynyt autokaupassa. Ilmassa olisi siis eräänlainen patoutunut kysyntä, jonka odotetaan nyt purkautuvan. Talouden hyvä vire on saanut myös kuluttajat toiveikkaisiin aatoksiin, minkä uskotaan johtavan ostopäätöksiin.

Viime vuoden kauppa tyssäsi tammikuussa alkuunsa, kun liikenneministeri mainitsi kaavailevansa autoveron poistoa. Suunnitelmat tyrmättiin nopeasti, mutta ne jähmettivät kaupankäyntiä ainakin kuukauden, arvioi Automaan toimitusjohtaja Niklas Wingren Kokkolasta.

Romutuspalkkio houkuttelee autokaupoille

Suuria toiveita kohdistuu valtion ja autoalan maksamaan romutuspalkkioon, (siirryt toiseen palveluun) jonka uskotaan rohkaisevan ihmisiä autokaupoille. Se maksetaan uuden auton ostajalle, joka vie yli kymmenen vuotta vanhan autonsa romutettavaksi.

Palkkion saadakseen ostajan on tehtävä kaupat vähäpäästöisestä uudesta autosta elokuuhun mennessä. Tukea saa kauppaan, jossa uuden auton hiilidioksidipäästöt ovat alle 110 grammaa kilometriä kohden.

– Valtio koettaa ohjata auton ostoa vähäpäästöisempään suuntaan ja tuki näihin autoihin on 1500–2500 euroa. Voidaan ajatella niin, että sen voisi käyttää käsirahana auton ostoon. Pienissä autoissa se on hyvinkin se kymmenen prosentin osuus auton hinnasta eli merkittävä tekijä, arvioi toimitusjohtaja Niklas Wingren Automaasta Kokkolasta.

Valtio tukee myös sähköauton ostajia

Vuoden alusta tukea saa myös sähköauton ostoon (siirryt toiseen palveluun). Autoalalla uskotaan, että sähköautoja ostetaan tänä vuonna aiempaa enemmän.

Autokauppaa pohjalaiskunnissa tekevä Niklas Wingren ei oikein usko, että sähköautot tekisivät alueella vielä kauppansa kovin runsain mitoin. Välimatkat ovat pitkiä, jolloin akun varaus varsinkin talvella herättää huolta.

– Täyssähköauto täällä meillä Pohjanmaalla ei ehkä ole vielä niin kovin toimiva konsepti, mutta uskon, että tulevaisuudessa sillä on paikkansa, pohtii Wingren.

_Juttua korjattu 13.1.2018 klo 15.25: _

_Poistettu lause "Tukea saa kauppaan, jossa uusi auto maksaa alle 50 000 euroa ja sen hiilidioksidipäästöt ovat alle 110 grammaa kilometriä kohden", ja korvattu se lauseella "Tukea saa kauppaan, jossa uuden auton hiilidioksidipäästöt ovat alle 110 grammaa kilometriä kohden." _

_Jutussa aiemmin mainittu 50 000 euron hintarajoitus koskee ainoastaan sähkökäyttöisen henkilöauton hankintatukea, ei jutussa käsiteltävää romutuspalkkiota. _