Asiantuntijat kehottavat verkkokauppoja suuntaamaan globaaleille markkinoille – "lisää törkeää menestymisen nälkää"

Asiantuntijoiden mukaan verkkokaupoilla on suuri kasvupotentiaali edelleen myös kotimaan markkinoilla.

verkkokauppa
Maria Rajakallio ja Leevi Parsama

Suomalaisten verkkokauppojen tulisi suunnata rohkeammin ulkomaisille markkinoille, alan asiantuntijat arvioivat Ylen aamu-tv:n haastattelussa.

Business Finlandin verkkokaupan asiantuntija Leevi Parsama arvioi, että suomalainen verkkokauppa lähtee kisaan takamatkalta, koska täällä ei ole oltu riittävästi hereillä maailman muutosten suhteen.

– Nyt pitäisi pikku hiljaa herätä. muuten tulee maailmalta kohta leka päähän, Parsama sanoi.

Sataa verkkokauppaa viedään maailmalle

Parsaman mukaan 2–3:n viime vuoden aikana alalla on kuitenkin tapahtunut muutos. Hänen mukaansa tällä hetkellä noin sataa suomalaista verkkokauppaa viedään ulkomaille. Varsinkin erikoistuneet pienehköt verkkokaupat ovat alkaneet tuoda rahaa kotimaahan.

Verkkokauppiaita edustavan Verkkoteollisuus-yhdistyksen toimitusjohtaja Maria Rajakallio totesi, että tästä esimerkki on armeijatavaran erikoisliike Varusteleka, joka vie tuotteitaan muun muassa Kiinaan.

Rajakallio arvioi, että suomalaisilla verkkokaupoilla on kotimaassakin vielä huikea kasvupotentiaali vaikka Ruotsiin verrattuna.

– Ruotsissa yli 60 prosenttia verkonkäyttäjistä käyttää jo verkkokauppaa. Suomessa meillä on vähän alle puolet vasta, Rajakallio sanoi.

Parsama totesi, että kun verkkokaupassa lähdetään kansainvälistymään, niin sitten ei pidä enää ajatella maarajoja. Lähimaat, kuten Ruotsi, Britannia tai Saksa, eivät välttämättä ole parhaita markkinoita suomalaisyrityksille.

Hänen mukaansa verkkokauppojen tulisi suunnata niille markkinoille, joissa on parhaiten tarjolla asiakkaita. Silloin Googlen ja Facebookin kaltaiset globaalit palvelut auttavat yrityksiä löytämään asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneet heidän tuotteistaan.

Rajakallio kertoi, että nuoremman ikäpolven verkkokauppiaat eivät välttämättä edes rekisteröi yritystään Suomeen.

– Myydään kansainvälisesti. Suomi saattaa heille olla yksi markkina-alue.

Lisää menestymisen nälkää tarvitaan

Asiantuntijat arvioivat, että suomalaisen verkkokaupan pitäisi parantaa myyntiä ja markkinointia. Rajakallio muistutti, että suomalaiset ovat luotettavia kumppaneita ja tekevät teknisesti hyviä tuotteita.

– Peräänkuulutan kaikilta yrittäjiltä sitä, että vähän tarvitsisi olla lisää törkeää menestymisen nälkää, Rajakallio sanoi.

Hän toivoo, että yrittäjät eivät tyytyisi farmariautoon ja hyvään asuntoon, vaan heillä pitäisi olla enemmän visioita ja näyttämisen halua.

Parsaman mukaan Suomesta löytyy yrittäjäpariskuntia ja kaveripareja, jotka ovat onnistuneet vuodessa kolmin- tai nelinkertaistamaan verkkokauppansa liikevaihdon, kun he ovat saaneet apua globaalin logistiikan oppimiseen.

Usein tällaiset yritykset ovat erikoistuneet johonkin kapeaan kaupan sektoriin.

Parsama kertoo, että Business Finlandin kasvuohjelmaan tuli esimerkiksi tamperelainen firma, joka myy frisbeegolf-tarvikkeita. Yrityksen myynnistä jo kaksi kolmaosaa tulee ulkomailta, suurin osa Yhdysvalloista.