Osuuspankin tekninen vika vei rahat tuhansilta – osa virheveloituksista on jo korjattu

OP on saanut korjatuksi kaikki kahteen kertaan tehdyt katevaraukset asiakkaille. Automaattinostojen palautumista joutuu vielä odottamaan.

pankkitilit
OP-pankki
Henrietta Hassinen / Yle

Osuuspankki on onnistunut paikallistamaan aiheettomia katevarauksia tekevän vian järjestelmissään. OP-ryhmän kehittämisen ja teknologian toimintoaluejohtaja Juho Malmberg kertoo, että korjaustoimet on aloitettu.

Pankin viestinnästä kerrottiin maanantaina illalla, että kaikki kahteen kertaan tehdyt katevaraukset on korjattu. Sen sijaan osa virheellisesti tileillä näkyvistä automaattinostoista tai muista veloituksista näkyy edelleen asiakkaiden tileillä. Näiden virheiden korjaaminen jatkuu.

Osuuspankin asiakkaat ihmettelivät aamulla, mihin tilillä olevat rahat ovat kadonneet. Päivän aikana kävi ilmi, että pankki oli tehnyt tileille ylimääräisen katevarauksen viime yön aikana. Rahat eivät poistuneet tililtä, mutta katevaraus esti niiden käytön.

Tämän ongelman selvittäminen on Malmbergin mukaan nyt hyvässä vauhdissa, mutta osa asiakkaista joutunee odottamaan rahojensa palautumista pidempään. Tekninen vika veloitti asiakkaiden tileiltä myös automaattinostoja kahteen kertaan.

– Niiden osalta virheen korjaus on vielä selvityksessä, enkä osaa sanoa, miten nopeasti pääsemme sen kanssa eteenpäin, Malmberg toteaa.

Jouluviikko tarkkailussa

Tuplaveloitus ei koskenut kaikkia asiakkaita, mutta rahansa menettivät väliaikaisesti ne, jotka olivat käyttäneet Visa debit tai Visa electron -korttejaan tiettyinä päivinä joulukuun aikana. Aiemmin tänään Osuuspankin viestinnästä kerrottiin, että vika oli silloin paikallistettu kolmeen yksittäiseen päivään.

Juho Malmbergin mukaan tarkkaa tietoa päivistä ei vielä ole. Hän on käsitellyt vikatilanteessa veloituksia, jotka ajoittuvat joulukuun 15. ja 22. päivän välille.

Koska päivämäärät eivät ole vielä tarkentuneet, ei pankki ole voinut olla yhteydessä yksittäisiin asiakkaisiin. Malmberg ei myöskään osaa arvioida, kuinka suuria summia kateissa on tämän päivän aikana ollut.

– Tarkkaa summaa en tiedä, mutta totta kai suurista summista puhutaan. Osalla on ollut pieniä veloituksia, osalla suuria. Vika on koskettanut tuhansia asiakkaita.

Osuuspankin asiakaspalvelu on auttanut päivän aikana niitä asiakkaita, jotka ovat tarvinneet kiireellistä apua raha-asioissaan. Jos tilin tilanne ei ole kriittinen, ei asiakkaiden tarvitse ottaa yhteyttä pankkiin. Pankki hoitaa korjaukset automaattisesti.

Ei ulkopuolista hyökkäystä

Vaikka vian syystä ei ole vielä tarkkaa tietoa, on ulkopuolinen hyökkäys Juho Malmbergin mukaan poissuljettu vaihtoehto.

– Ongelma on sisäinen. Mitään havaintoja tai merkkejä rikollisesta toiminnasta ei ole.

Osuuspankki tiedotti aamulla myös palvelumaksujen tuplaveloituksista. Tässä vaiheessa Malmberg uskoo, että se liittyi samaan vikakokonaisuuteen. Vian laajuus kävi ilmi vasta aamun edetessä.

15.1.2018 klo 19:48 päivietty otsikkoa ja jutun alkuosaa vastaamaan tilannetta OP:n korjaustoimien osalta.