Yhdeksän askarruttavaa kysymystä Osuuspankin häiriöstä – näin pankki vastaa

Tekninen vika vei väliaikaisesti rahat tuhansilta Osuuspankin asiakkailta. Kysyimme pankilta, mitä tapahtui.

pankkitilit
Osuuspankki.
Tommi Parkkinen / Yle

Tuhannet Osuuspankin asiakkaat huomasivat eilen pankkitilinsä saldon huvenneen selittämättömästi. Pankki itse havaitsi vian laajuuden muutamaa tuntia myöhemmin ja on selvittänyt sen aiheuttajaa siitä lähtien.

Asiakkailta oli veloitettu uudelleen joulukuussa tehtyjä ostoja ja käteisnostoja. Aiheettomat katevaraukset poistettiin asiakkaiden tileiltä eilisen illan aikana ja käteisnostot palautettiin tileille tänään.

Esitimme Osuuspankille sähköpostilla yhdeksän häiriöön liittyvää kysymystä. Näin OP-ryhmän puolesta vastasi yhteiskuntasuhdejohtaja Tuuli Kousa.

Kuinka montaa asiakasta ongelma koski?

– Kyse oli laajasta ongelmasta, joka kosketti suurta määrää asiakkaita.

Kuinka paljon rahaa oli veloitettu aiheettomasti?

– Tähän emme ota kantaa.

Onko kaikki rahat palautettu asiakkaille?

– Virheet on nyt korjattu eli asiakkaiden tilit ovat ajan tasalla.

Jos tili meni miinukselle, koituuko asiakkaalle seuraamuksia?

– Asiakkaan tilit on nyt palautettu normaalitilanteeseen. Epäselvissä tilanteissa asiakkaat voivat ottaa yhteyttä omaan pankkiin, joko verkkoviestillä, puhelimitse tai menemällä konttoriin, ja asiakaspalvelu opastaa asiakasta eteenpäin. Kyse oli teknisestä virheestä, jonka olemme nyt korjanneet. Jos esimerkiksi tilinylitysmaksuja olisi ehditty tästä syystä periä, ne palautetaan asiakkaille.

Minkä päivien veloituksia tehtiin tuplana?

– Kysymys on muutamasta päivästä joulukuun puolivälin jälkeen.

Menikö osa maksuista useampaankin kuin kahteen kertaan?

– Mahdollisissa epäselvissä tilanteissa pyydämme asiakasta olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Mistä ongelma johtui?

– Ongelman syytä selvitetään paraikaa.

Miten aiotte estää vastaavat tapahtumat jatkossa?

– Selvitämme tapahtuneen mahdollisimman tarkasti ja kehitämme jatkuvasti toimintaamme toimintavarmuuden parantamiseksi.

Miksi ette tiedottaneet näin isosta ongelmasta aktiivisesti ja julkisesti?

– Tiedotimme asiasta sekä OP:n verkkosivuilla, että sosiaalisessa mediassa mahdollisimman nopeasti ja päivitimme tilannetietoa jatkuvasti.

Tämän tiedämme

Osuuspankki kertoi eilen, että vika koski tuhansia asiakkaita. Sen syytä ei ole saatu selville, mutta ulkoista hyökkäystä ei epäillä. Tämän olemme kertoneet aiheesta tähän mennessä:

Osuuspankin asiakkaat saivat rahansa takaisin – tekninen vika on korjattu

Osuuspankin tekninen vika vei rahat tuhansilta – osa virheveloituksista on jo korjattu

Osuuspankin tileiltä kadonnut rahaa: Kolmen päivän ostot ja nostot veloitettu uudelleen

Finanssivalvonta seuraa OP:n tuplaveloitussotkua