Toimittajalta: Olen väärentänyt auton matkamittarilukemia, koska niin oli tapana tehdä

Isä jätti minut nuorena valvomaan pylväsporakonetta, joka pyöritteli matkamittarin kilometrejä pienemmiksi. Siinä ei ollut mitään kummallista.

autot
Auton matkamittari.
Yle

Pylväsporakone oli kovassa käytössä 1970- ja 1980-luvuilla isäni autotallissa Saksassa. 1990-luvulla tulivat digitaaliset mittarit, eikä porakonetta ei enää tarvittu. Lukemat piti sittemmin käydä muuttamassa ”mittarinsäätäjällä”.

Isäni oli 70-luvulla kaupparatsu. Saksan Autobahneilla liikennettä oli tuohon aikaan vähän, eikä nopeusrajoituksia ollut. Aina kun tie veti, autolla ajettiin minkä pääsi.

Neljänä päivänä viikossa hän ajoi jopa 400 kilometriä päivässä. Perjantaisin oli konttoripäivä.

Uuden BMW:n isä vaihtoi vuoden välein. Pakkohan se oli, sillä siinä kyydissä sen ajan parhaatkaan bensiinimoottorit eivät kestäneet kuin korkeintaan 100 000 kilometriä. Dieseleitä isä ei huolinut, koska niillä ei tuolloin päässyt kahta sataa.

Isä oli autoalan ammattilainen. Hän tiesi pakokaasun hajusta, koska pylväsporakone piti ottaa esille. Sen oli tapahduttava ennen kuin pakokaasu muuttui siniseksi.

Ja sitten auto myytiin ja ostettiin uusi.

Vaikeinta oli olla naarmuttamatta mittaria

Mittareita ei Saksassa ennen vuotta 2005 väärennetty, niitä säädettiin. Toimenpide oli nimeltään Tachojustierung eli mittarinsäätö. Säätäminen oli vuoteen 2005 saakka täysin laillista.

Saksassa oli pitkään tyypillistä, että käytetty auto oli myynnissä 50 000 - 55 000 kilometriä mittarissaan. Ennen autoissa 60 000 kilometrin huolto oli yleensä iso ja kallis. Jos auton mittarissa oli vähemmän kilometrejä, jäi huolto sopivasti seuraavan omistajan maksettavaksi.

Vielä 30 vuotta sitten yli 60 000 kilometriä ajettu auto oli lähes mahdotonta saada kaupaksi kunnon hintaan. Harva saksalainen uskoi siihen, että käytettyjen autojen mittarilukema piti aina paikkansa.

Isältä BMW:n mittarin irrottaminen kojelaudasta vaati vain hetken ja muutaman hallitun kädenliikkeen. Matkamittarin hammasrattaita pyöritti porakone, jonka kierrosnopeuden pystyi säätämään alhaiseksi. Mittari piti asentaa porakoneeseen tarkasti, ettei siihen tullut naarmuja tai rattaita mennyt rikki.

Porakoneen pyörittämien numeroiden tuijottaminen oli hypnoottista. Muistan vieläkin, miltä toimenpide kuulosti.

Hannoverin mittarinkorjaaja raivostutti suomalaiskatsojat

Suomalaiset alkoivat autoverotuksen muututtua hakea innolla autoja Saksasta vuonna 2002. Seurasin kiinnostuneena, kuinka sinisilmäisiä autonhakijoita vedätettiin.

Lähdin 15 vuotta sitten itsekin juttureissulle Saksaan. Soitin tutulle hannoverilaiselle mittarinsäätäjälle ja kysyin, saisinko kuvata Suomen yleisradion pääuutislähetykseen jutun siitä, kuinka hän säätää töikseen auton mittareita. Sehän sopi.

Tuona maanantaisena aamuna paikalle pyörähti mies, joka oli viikonloppuna lainannut salaa firman pakettiautoa ex-vaimonsa muuttokuorman kuskaamiseksi toiselle paikkakunnalle. Digitaalisesta matkamittarista vähennettiin kameran kuvatessa 800 kilometriä, jotta auton ajopäiväkirja pitäisi paikkansa.

Kun uutisjuttu näytettiin Suomessa, kansa reagoi raivoisasti. Palautteen perusteella Suomessa ei uskottu, että mittarimanipulointi on Saksassa niin yleistä ja vieläpä laillista. Järkytyksenä tuli myös, että muutaman kympin maksavaa kilometrisäätöä saatettiin samaan autoon tehdä vähän väliä.

Samalla juttureissulla hampurilainen autokauppias kertoi, että skandinaaviset ostajat menevät aina vipuun, jos huoltokirjasta on repäisty yksi aukeama pois. Harva ostaja kuulemma huomaa, jos aukeaman vasemmalla sivulla sivunumero on kuusi ja oikealla yhdeksän. Ostaja tuijottaa vain huoltoleimoja.

Vuonna 2009 olin juttumatkalla Stuttgartissa. Taksikuski kertoi tuolloin, että pari heidän firman entistä taksimersua oli myyty Suomeen. Autot myyntikuntoon laittamaan tullut fiksaaja oli samalla napannut 100 000 kilometriä mittareista pois.

Sanotaan vaikka niin, että mittarilukemien manipuloinnille on Saksassa pitkät perinteet. Ja vanhoista tavoista on vaikea päästä eroon.

Lue myös: Tarkkana autokaupassa – Pyydä myyjää kirjoittamaan kauppasopimukseen, että mittarilukema vastaa ajokilometrejä