Romutuspalkkiota hyödynnetty innokkaasti autokaupoilla – katumaastureiden suosio kasvaa

Autoalan keskusliiton toimitusjohtajan mukaan katumaastureiden osuus uusista autoista oli viime vuonna jo 24 prosenttia.

autokauppa
Pekka Rissa
Talouden piristyminen vilkastuttaa myös autokauppaa. Mutta kuinka paljon vaikutusta on vuoden alusta voimaan tulleella romutuspalkkiolla tai autoveron alenemisella? Haastatteluun istui Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Vuoden alusta voimaan tullutta romutuspalkkiota on hyödynnetty innokkaasti, sanoo Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

– Eiliseen mennessä jo yli 500 tällaista romutuskampanja-autoa on ostettu, Rissa kertoi Ylen aamu-tv:ssä tänään perjantaina.

Romutuspalkkiolla tarkoitetaan tukea, jonka saa uuden, vähäpäästöisen henkilöauton hankintaan, kun vie oman, yli 10 vuotta vanhan autonsa romutettavaksi.

Autokauppa on muutenkin lähtenyt Rissan mukaan alkuvuonna reippaasti käyntiin. Hänen mukaansa kasvua oli eilen torstaina tullut viime vuoteen nähden 11,5 prosenttia.

– Voi sanoa, että meillä on kiva lähtö todellakin tälle vuodelle, Rissa hehkutti.

Autokauppaan odotetaan tälle vuodelle noin kuuden prosentin kasvua.

Millaisia autoja suomalaiset hankkivat?

Rissan mukaan suurin osa (60 %) suomalaisten hankkimista uusista autoista on keskikokoluokan autoja: farmareita tai sedaneita.

Pienten ja keskikokoisten katumaastureiden suosio on kasvanut vuodesta 2010 lähtien. Uusista rekisteröidyistä autoista katumaastureiden osuus oli viime vuonna jo 24 prosenttia.

Käytettyjen autojen kauppa on pysynyt Rissan mukaan melko vakaana viime vuosina.

– Käytetyn kauppa on käynyt finanssikriisin (2008) jälkeen hyvin, kun kuluttajat eivät ole päässeet uusiin autoihin kiinni, niin on vaihdettu vähän tuoreempiin käytettyihin autoihin, Rissa selitti.