DocPointin taiteellisen johtajan tärpit yli sadan elokuvan joukosta

Helsingissä järjestettävä DocPoint-dokumenttielokuvafestivaali nostaa esiin kriisistä selviämisen.

Doc Point -festivaali
The Work -dokumentti
Aamu-tv:n Tähtihetkessä keskusteltiin DocPoint-dokumenttielokuvafestivaalin tarjonnasta. The Work elokuva sijoittuu vankilaan.

DocPoint-dokumenttielokuvafestivaalilla nähdään tänä vuonna 118 elokuvaa ympäri maailmaa. Festivaalin taiteellisen johtajan Iris Olssonin mukaan tämän vuoden elokuvia yhdistää uskallus tarkastella kipeitä asioita.

– Elokuvat käsittelevät vaikeita aiheita, mutta ovat voimaannuttavia. Kriisistä on edetty seuraavaan vaiheeseen. Elokuvat käsittelevät esimerkiksi eri uskontokuntia perheen sisällä, tulevaa energiakriisiä ja poliittisten ratkaisujen tekemistä suurien paineiden alla.

Olsson nostaa ohjelmistosta esiin omat tärppinsä.

The Work kertoo miesten vankilasta, joissa käydään läpi nelipäiväinen terapiapiiri. Se on äärimmäisen koskettava elokuva yhteydestä, vihasta ja tunteiden läpikäymisestä. Jane kuvaa ennennäkemättömällä arkistomateriaalilla simpanssitutkija Jane Goodallia. Motherland-elokuva puolestaan kertoo Filippiineiltä löytyvästä maailman suurimmasta synnytysosastosta, jossa vauvoja riittää.

Mama Africa -dokumentti
Festivaalin Mika Kaurismäki -sarjassa nähdään Mama Africa -elokuva.DocPoint

Festivaalilla vuosittain jaettavan elämäntyöpalkinnon saa tällä kertaa Mika Kaurismäki, jonka dokumentteja nähdään festivaalilla omassa sarjassaan. Toinen esillä oleva päätekijä on tanskalainen Phie Ambo.

– Hän käsittelee elokuvissaan vaikeita abstrakteja kysymyksiä. Ambo pohtii esimerkiksi, miksi me olemme olemassa.

Kotimaisten dokumentintekijöiden pitäisi rohkaistua

Olssonin mukaan kansainvälisesti kiinnostavissa dokumenttielokuvissa näkyy juuri nyt asiapitoisuus ja kantaaottavuus. Myös erilaisia muotoja kokeillaan rohkeasti. Hybrididokumentissa voidaan leikitellä fiktioelementeillä.

Olsson valittelee, että kotimaiset dokumentit eivät kuitenkaan ole viime aikoina saaneet juuri kansainvälistä huomiota.

– Me teemme hyviä dokkareita, mutta nyt ei eletä samanlaista hittikautta kuin muutama vuosi sitten. Silloin esimerkiksi Miesten vuoro ja Kovasikajuttu menestyivät. Nyt samantyyppisiä kansainvälisiä menestyselokuvia ei ole nähtävänä.

Tälllä hetkellä suomalainen dokumenttielokuva ei pärjää isojen hittien osalta muille pohjoismaisessa vertailussa, sanoo Olsson.

– Itsekin dokkariohjaajana ajattelen, että taloudellista satsausta voisi olla enemmän. Toisaalta me suomalaiset olemme dokumenteissa tällä hetkellä vähän liian kohteliaita, diplomaattisia ja arkoja nostamaan kriittisiä ja ajankohtaisia aiheita esiin. Vaikeimmista kysymyksistä olisi mielenkiintoista nähdä dokumentteja.

DocPoint-dokumenttielokuvafestivaali järjestetään 29.1.-4.2.2018.