Poliisi ehdottaa värikkäitä kameratolppia nopeusvalvontaan – "joku kirkas tai muu väri"

Automaattisen nopeusvalvonnan kameramäärä tuplaantuu ja uusia kameratolppia nousee satamäärin lähivuosina.

Nopeusvalvonta (Tieliikenne)
Kuva peltipoliiseista
Yle Uutisgrafiikka / Maiju Hakalahti

Maanteiden automaattiset nopeusvalvonnan kameratolpat voivat jatkossa erottua tienvarresta huomattavasti nykyistä helpommin ainakin paikka paikoin.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta väläyttää vihreää valoa sille, että pystytettävät uudet tolpat voitaisiin maalata jollain näkyvällä värillä nykyisen harmaan sijaan. Esimerkiksi Britanniassa on käytössä keltaiset tolpat.

– Se voisi meillä olla kirkas väri tai joku muu. Ainakin voitaisiin kokeilla, miten värikäs tolppa vaikuttaa ajonopeuksiin. Kaikki mitä saadaan pois ajonopeuksista, on eteenpäin liikenneturvallisuudessa. Mutta jos vaan hiljennetään tolpan kohdalla, niin se ei ole tarkoitus, Ihalainen huomauttaa.

Nopeusvalvontakameroita moottoritien päällä.
Britanniassa liikennekamerat ovat keltaisia.Mike Robinson / AOP

Ihalaisen väri-idea liittyy tarjousvaiheessa olevaan suureen nopeusvalvontakameroiden ja kameratolppien hankintaan. Poliisin käyttöön on tarkoitus ostaa yhteensä noin 150 uutta nopeusvalvontakameraa ja niitä varten pystyttää noin 400–700 kameratolppaa teiden varsiin ympäri Suomea muutaman lähivuoden aikana. Hankinta yli tuplaa kameroiden määrän nykyisestä ja tolppienkin määrä nousisi 1 500 tietämiin nykyisestä 935:stä.

Poliisi ei yksin päätä

Osa uusista tolpista voisi kokeilumielessä saada muun kuin perinteisen harmaan värin pintaansa. Nykyisiin tolppiin Ihalainen ei aio sutia uutta väriä.

Ihalainen huomauttaa, että tolppien väritys ei ole yksin poliisin päätösvallassa, vaan se on pitkälti maanteitä hallinnoivan Liikenneviraston käsissä ja taajamissa taas kaupunkien omassa harkinnassa.

– On me tätä esitetty ennenkin, mutta ei se ole oikein iskenyt tulta, Ihalainen sanoo.

Jo aiemmin väriä kameratolppiin ovat esittäneet kansanedustajat Mika Kari (sd.) ja Kari Kulmala (sin.).

– Tietysti voi kokeilla, mutta emme hirveästi lämpene kaikenkirjaville tolpille, koska ei ole tarkoitus, että ne vievät autoilijan huomiota ajamiselta, huomauttaa liikennejärjestelmäasiantuntija Auli Forsberg Liikennevirastosta.

Nopeusvalvontakamera Ruotsissa.
Ruotsissa peltipoliisit ovat hoikkia ja hillittyjä.Gunter Kirsch / AOP

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein suhtautuu väritolppiin niin ikään epäilevästi, koska arvelee autoilijoiden vain hiljentävän helposti erottuvan kameratolpan kohdalla ja kaasuttavan taas. Ajonopeudet siis sahaisivat. Silti hän kannattaa idean kokeilemista.

– Tehdään tutkimus, pumppaaako autoliikenne enemmän värikkään tolpan kuin harmaan tolpan kohdalla.

Rikesakoissa reipas nousu

Peltipoliisit välähtivät autoilijoiden ylinopeudesta yhteensä 272 000 rikesakkoa viime vuonna, nousua edellisvuodesta 26 prosenttia. Sakot nousivat hitusen ja huomautukset taas vähenivät 14 prosenttia.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

– Se johtuu siitä, että keskityimme työssämme enemmän sakkojen ja rikesakkojen käsittelyyn ja vähemmän huomautuksiin. Kamera välähtää kyllä huomautusnopeudestakin ja säikäyttää, mutta emme aina lähetä siitä huomautusta kotiin, sanoo Pasterstein.

Nykyisellään autoilija saa huomautuksen 3–6 kilometrin ylinopeudesta ja rikesakko kirjoitetaan 7–20 kilometrin nopeusylityksestä. Sen jälkeen mennään päiväsakoille.

Eniten sakot ja rikesakot kasvoivat Länsi-Uusimaalla ja Helsingissä. Pääkaupungissa maksumääräykset ovat kaksinkertaistuneet parissa vuodessa.

Joka sadas ajaa ylinopeutta

Suomalaisten ajotavat jatkoivat maltillistumistaan viimekin vuonna.

– Liikennevirrasta noin joka sadas ajoneuvo ajoi sellaista ylinopeutta, että kamera välähti, Pasterstein kertoo.

Automaattisen nopeusvalvonnan kamerat välähtivät viime vuonna ennätykselliset 552 000 kertaa, missä on kasvua vain hiukan edellisvuodesta. Tälle vuodelle Pasterstein povaa taas uutta ennätystä, noin 600 000 välähdystä tai jopa yli.

Kasvu johtuu muun muassa lisääntyvästä kamerakalustosta. Noin 150 uuden kameran tilauksesta saataneen tänä vuonna otettua käyttöön ja viriteltyä teiden varsille useita kymmeniä. Myös uusia tolppia saadaan kameroille pystytettyä muutamia kymmeniä.

Painopiste on vilkkailla tieosuuksilla eteläisessä Suomessa. Kameratolppia halutaan lisää ainakin Helsinkiin, Turkuun, Tampereelle, Vantaalle, Lahteen ja Järvenpäähän. Uutta kameravalvontaa on suunnitteilla myös Ouluun sekä valtatie 6:lle Kouvolan ja Lappeenrannan välille sekä Heinolan ja Jyväskylän väliselle Nelostielle.