Pandaturisti näkee väkisinkin puoli Suomea – Vertasimme matka-aikoja Euroopan isopandojen luokse

Onko Ähtärin eläinpuisto kohde, jossa ei noin vain piipahdeta?

pandat
grafiikka
Niina Kalliainen / Yle Uutisgrafiikka

Kun matkailija saapuu vieraaseen maahan, hän haluaa kokea paljon, mutta reissun kestoaika on rajallinen. Kiinnostavien nähtävyyksien pitää olla helppoja saavuttaa.

Teimme ajatusleikin Eurooppaan tulevasta turistista, joka haluaa nähdä Kiinan lainaamia isopandoja. Kuinka kauan kestää päästä pandojen luokse julkisella liikenteellä?

grafiikka
Niina Kalliainen / Yle Uutisgrafiikka

Suomen tapauksessa lentokenttäjunan jälkeen on ensin edessä yöpyminen Helsingissä. (Lisää reiteistä jutun lopussa.) Matka-ajat laskimme eläintarhan läheisyydessä sijaitsevalle asemalle.

Isopandoja elää Etelä-Pohjanmaan lisäksi ainakin Wienissä Itävallassa ja Beauvalissa Keski-Ranskassa.

Ähtäri odottaa nimenomaan autoilevia suomalaisia

"Ministeriössä ei ole ollut kartta auki eivätkä lentokoneiden ja junien aikataulut hallussa."

Helsingin Sanomat julkaisi torstaina mielipidekirjoituksen (siirryt toiseen palveluun), jossa pidettiin Ähtäriin johtavia liikenneyhteyksiä liian haastavina suurelle yleisölle.

Ähtärin kaupunginjohtaja Jarmo Pienimäki pitää pelkoja turhina, koska eläinpuiston kävijätavoitteita ei ole laskettu ulkomaisten turistien vaan autoilevien suomalaisperheiden varaan.

– Kun saavutamme tavoitteemme, eli 100 000 lisäkävijää vuodessa, ulkomaalaisten osuus siitä lienee korkeintaan kymmenesosa, joitain tuhansia. Kansainvälisten liikkuvuus ei tätä yhtälöä kaada, kertoo Pienimäki Ylelle puhelimitse.

Ulkomaisista kohderyhmistä Pienimäki mainitsee ruotsalaiset, venäläiset, Baltian ja Kiinan. Juuri Aasian-suhteilla oli merkitystä, kun eläinpuisto hiljattain valitsi uuden toimitusjohtajan (siirryt toiseen palveluun) Saariselältä.

Tarkoitus on markkinoinnissa päästä "taaperovaiheesta" eteenpäin.

Tilausajolla puiston portille?

Kesälomakauden ulkopuolella ähtäriläiset suunnittelevat kasvattavansa vierailijajoukkoa esimerkiksi yritysten kokouksilla ja kulttuuritapahtumilla.

Vaan kun paikan tähtäimessä on päästä Pohjoismaiden johtavaksi eläintarhaksi, kulkuyhteyksiä ei voi unohtaa. Henkilöauton vaihtoehto, ainakin isommille ryhmille, lienee tilausbussi.

Charter-kyydin ajoaika ilman taukoja on Helsinki-Vantaalta Ähtäriin noin neljä tuntia ja Jyväskylän lentoasemalta puolitoista tuntia

– Yhteyksissä on paljon kehitettävää. Ähtäriin pääseminen täytyy käydä matkailijalta helposti ilman ylimääräistä stressiä. Lähestyi meitä mistä ilmansuunnasta tahansa, kaupunginjohtaja Jarmo Pienimäki pohtii.

Näin julkisen liikenteen esimerkit rakennettiin

Jutun alun infografiikassa on mukana vain kulkuneuvoissa vietetty aika. Matka-ajat laskettiin eläintarhan läheisyydessä sijaitsevalle asemalle.

*Suomen *esimerkissä lähijuna Helsinki-Vantaan lentoasemalta Helsingin keskustaan 28 minuuttia. Yöpyminen Helsingissä odottaen aamujunaa. Aamuvarhain juna Helsingistä Tampereelle 1 tunti 48 minuuttia, vaihtoaika 17 minuuttia, juna Tampereelta Seinäjoelle 1 tunti 14 minuuttia, vaihtoaika 11 minuuttia, juna Seinäjoelta Ähtäriin 54 minuuttia.

*Belgian *esimerkissä junayhteys (siirryt toiseen palveluun) Brysselin Zaventemin lentoasemalta Jurbiseen 1 tunti, vaihtoaika 9 minuuttia, junayhteys Cambron-Casteaun asemalle Brugeletteen 16 minuuttia.

Skotlannin (Britannian) esimerkissä bussiyhteys (siirryt toiseen palveluun) Edinburghin lentoasemalta pysähtyy ennen kaupungin keskustaa Edinburgh Zoon pysäkillä 14 minuuttia ajon jälkeen.

_Juttua varten haastateltiin puhelimitse myös Lehtimäen Tilausajojen liikennejohtajaa Toni Saarista. _