Turku–Uusikaupunki-radan sähköistys alkaa ensi vuonna – henkilöliikenne vauhtiin jälleen vuonna 2020?

Uusikaupunki pohtii yhdessä Varsinais-Suomen liiton kanssa, miten henkilöjunaliikennettä saataisiin edistettyä rataosuudella. Turun ja Uudenkaupungin välinen henkilöliikenne loppui 1993.

Uusikaupunki
Kemikaalikuljetus ja tavarajuna Turun ratapihalla.
Jouni Koutonen / Yle

Turku–Uusikaupunki-radan sähköistys alkaa vuonna 2019. Työt kestävät vuoteen 2020 asti.

Radan sähköistyksen suunnittelu ja muut kilpailuttamiseen liittyvät asiat tehdään tämän vuoden aikana.

Uudenkaupungin kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén kertoo, että kaupunki pohtii parhaillaan yhdessä Varsinais-Suomen liiton kanssa, miten myös henkilöjunaliikennettä saataisiin edistettyä rataosuudella.

– Se olisi meidän toiveemme, sanoo Arvela-Hellén.

Turun ja Uudenkaupungin välinen rataosuus on 68 kilometriä. Henkilöliikenne sillä loppui 1993.

Liikenneviraston selvityksen mukaan sähköistyksen suunnittelu- ja rakentamiskustannukset ovat 21 miljonaa euroa.