Bloggareilta pääsy kielletty! Tästä irlantilaisesta hotellista some-tähtien on turha kinuta ilmaista huonetta

Viestintäasiantuntijat ovat erimielisiä siitä, minkälaista kaupallista hyötyä hotellin omistajan ja bloggarin välinen some-sota voi tuottaa.

bloggaajat
Charleville Lodge -hotellin nettisivu
Charleville Lodge / Yle Uutisgrafiikka

Ilmainen hotellimajoitus mulle, some-näkyvyyttä sulle.

Näin ajatteli 22-vuotias some-tähti Elle Darby lähestyessään alkuvuodesta dublinilaisen Charleville Lodge -hotellin omistajaa Paul Stensonia.

View this post on Instagram

This morning I put on my fav 90s RnB playlist, put on my JLO-vibe sunglasses and had a great day 💅🏼💕 - I just want to send a really big hug to anyone who’s shown me kindness over the last 24 hours. I wish I could give everyone the biggest squeeze because your lovely words have made me feel WAY less lonely. I didn’t ask for or expect to be put in this situation but I’m really happy it’s been able to pull the blogging/vlogging industry together in some way. Have courage & be kind, be the best person you can be every day and everything will fall into place 😊✨ (watch my video if you’re confused - link in bio) - Btw, this beaut crop jumper is from @misspap & it’s one of my faves! #misspapped #sp

A post shared by ELLE (@elledarby_) on

Stenson ei vaihtokaupalle lämmennyt. Hotellin omistaja pöyristyi ajatuksesta, että joku edes kehtasi ehdottaa majoittuvansa Charleville Lodge -hotellissa ilmaiseksi.

Kohta hotellin Facebook-sivulle ilmestyikin Stensonin bloggaajalle kynäilemä tulenkatkuinen vastaus, orastavan some-sodan ensimmäinen laukaus.

– Kiitos sähköpostista, jolla yrität saada ilmaisen majoituksen vastineeksi näkyvyydestä. Vaatii paljon kanttia lähettää tuollainen viesti, joskaan ei paljoa itsekunnioitusta tai arvokkuutta, Stenson aloitti.

– Minä myös bloggaan hieman, mikä on tietääkseni toinen tapa sanoa, että kirjoitan asioita internetiin. Yllä mainitut tiedot eivät kuitenkaan tee minusta sen parempaa kuin muistakaan tai anna minulle oikeutta olla maksamatta jostakin, josta muiden täytyy maksaa, Stenson tylytti.

Hotellin omistaja myös julkaisi Darbyltä saamansa sähköpostin, mutta jätti bloggaajan nimen mainitsematta.

– PS. Vastaus on ei, Stenson päätti kirjeensä.

Some-tähti iski takaisin

Stensonin nenäkkäästä vastauksesta tuohtunut some-tähti iski takaisin hallitsemallaan aseella: julkisuudella.

Darby toi kohtalonsa yleisön tietoon julkaisemalla Youtube-videon, jolla hän kertoi tulleensa julkisesti nöyryytetyksi. Videolla some-tähti kertoi 87 000 seuraajalleen, miten hän tuli ahdistuneeksi, surulliseksi ja koki itsensä nolatuksi Stensonin vastauksen jälkeen.

Videota on katseltu vajaassa viikossa liki kaksi miljoonaa kertaa.

Pian videon julkaisun jälkeen monet bloggaajat tuomitsivat hotellin omistajan toiminnan, ja Stensonilta vaadittiin anteeksipyyntöä tylystä käytöksestään.

Sitä ei koskaan tullut. Anteeksipyynnön sijaan Stenson ilmoitti viikonloppuna, etteivät some-tähdet ja bloggarit ole enää tervetulleita hänen hotelliinsa.

Tätä viestiään hän siivitti julkaisemalla kuvan kahdesta säiliöstä. Vegaanien tuhkat, bloggareiden kyyneleet, luki tummissa säiliöissä.

View this post on Instagram

I think our new container looks well. Do you?

A post shared by White Moose Café (@whitemoosecafe) on

Stenson myös julkaisi sosiaalisessa mediassa kuvan 5,3 miljoonan euron laskusta, jonka hän sanoi aikovansa lähettää Darbylle. Lasku koostuu hotellin some-kohun myötä saaneesta näkyvyydestä kansainvälisessä mediassa.

Viimeisenä iskuna Stenson alkoi myydä tapaukselle irvailevaa t-paitaan.

Elle Darby ei ole kommentoinut tapausta viime viikolla julkaisemansa videon jälkeen.

Kaupallisesti kannattava riita?

Viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner pitää blogistin ja hotellin omistajan välistä sanasotaa kummallekin osapuolelle hyödyllisenä.

– Nyt molemmat osapuolet saavat episodilleen kymmenien miljoonien yleisön. Vaikka vain murto-osa näistä ihmisistä kiinnostuisi hotellista, se olisi valtava asiakaskunta, Jungner arvioi.

Hän ei halua ottaa tuomarin roolia vellovassa some-sodassa.

– Tapaus on tyypillinen jälkimoderni ilmiö. Kumpikaan osapuoli ei ole selvästi oikeassa tai väärässä, Jungner sanoo.

Kriisiviestinnän asiantuntija Sara Lindström ei jaa Jungnerin näkemystä kärhämän hyödyllisyydestä.

– On vaikea arvioida, miten paljon show vaikuttaa esimerkiksi hotellin liikevaihtoon. Kyse ei ole pelkästään tunnettuudesta vaan myös siitä, mistä tunnetaan. Nyt hotelliin yhdistyy epäkohtelias asiakaspalvelu, viestintätoimisto Ellun Kanoissa työskentelevä Lindström kommentoi.

Hänestä riita lähti liikkeelle peruskäytöstavoista.

– Hotellin omistaja olisi voinut vain kieltäytyä kohteliaasti yhteistyöstä bloggarin kanssa. Sen sijaan hän valitsi provokatiivisen tyylin ja kielsi kaikkien bloggareiden majoittumisen.

– Nyt molemmilla osapuolilla näyttää olevan vaikeuksia pyytää anteeksi. Se on paperilla kovin helppoa, mutta käytännössä omien toimien arvioiminen kriittisesti on vaikeaa, Lindström sanoo.